خبرگزاری کار ایران

اوئن کاری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ایرلندی‌ها برای سفر کردن از آمریکا دستور نمی‌گیرند/ ما مردم ایران را برای اینکه دوست ندارند استعمار شوند، درک می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۰۵۲

یک فعال رسانه‌ای در عرصه گردشگری ایرلند گفت:‌ هرچند ایرلندی‌ها ایران را به واسطه اخبار سیاسی که از رسانه‌ها منتشر می‌شود می‌شناسند اما با این وجود برای آنکه سفر کنند از ایالت متحده آمریکا دستور و خط نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اوئن کاری (Eoghan Corry ) ویراستار مجله TRAVEL EXTRA و خبرنگار بخش سفر در پخش ملی ایرلند (RTE) و یکی از خبرنگاران مطرح این کشور است که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند.

کاری به‌طور متوسط سالانه به ۳۰  کشور دنیا سفر می‌کند و از سال ۲۰۰۲ بزرگترین انتشارات حوزه سفر را در محدوده بریتانیا تاسیس کرده؛ انتشاراتی که می‌تواند سلیقه سفر در این منطقه را تغییر دهد و با خود همراه کند.

در کارنامه کاری او کسب جایزه‌ی صنعت سفر دوبلین، جایزه‌ی روزنامه‌نگار مسافرتی سال ۲۰۱۵ لندن، جایزه‌ی روزنامه‌نگار جوان سال، جایزه‌ی سسوس کِلِی و جایزه‌ی صنعت سفر دوبلین به چشم می‌خورد.

این خبرنگار، در سفری ۱۰ روزه به ایران که به‌منظور آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران داشت؛ از استان‌های تهران، اصفهان، فارس و یزد دیدن کرد. باتوجه به آن‌که او یکی از خبرنگاران فعال در حوزه گردشگری ایرلند است و در رسانه خود به معرفی جاذبه‌ها و مقاصد جدید در حوزه گردشگری می‌پردازد، برای نخستین بار به ایران سفر کرده تا از نزدیک با ایران آشنا شود و به دیدن جاذبه‌های گردشگری کشورمان برود.

کاری معتقد است: ایران کشوری است که فرهنگی غنی‌ و تاریخی کهن دارد و می‌تواند تبدیل به یکی از مقاصد سفر برای ایرلندی‌ها شود. در ادامه گفتگوی خبرنگار ایلنا را با Eoghan Corry می‌خوانید.

هموطنان شما در ایرلند چه شناختی از مرزهای فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران دارند و این شناخت چه اندازه تحت تاثیر فضاهای سیاسی مسلط بر نظام حاکم بر فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار دارد؟

ایران را از پوشش سیاسی که در اخبار ایرلند وجود دارد، می‌شناسیم. همچنین پرداختن به موضوع ایران بیشتر در بخش سیاسی روزنامه‌ها و رسانه‌ها شایع است و در بخش‌های اخبار سفر و معرفی جاذبه‌ها، هیچ خبری از ایران نیست.

 هدف ما تغییر این نوع نگاه به ایران است و قصد داریم به‌جای آن‌که در بیشتر رسانه‌های ایرلند شاهد انتشار بحث‌های سیاسی درباره ایران باشیم، مباحثی درخصوص معرفی زوایای گوناگون فرهنگ ایرانی و تاریخ ایران را نیز در رسانه‌هایمان داشته باشیم و از دلایلی که مردم ایرلند باید از ایران دیدن کنند، سخن بگوییم.

آیا فضای سیاسی حاکم بر رسانه‌های ایرلند از ایران‌هراسی تاثیر پذیرفته و شناخت مردم ایرلند نسبت به ایران به این موضوعات محدود می‌شود؟

البته ایران در میان مردم ایرلند خیلی شناخته شده نیست. با این وجود، ما نسبت به سایر کشورهای غربی، دید متفاوت‌تری داریم چراکه ایرلند سال‌ها تحت امر، سلطه و استعمار بود. از این رو وقتی کشوری را می‌بینیم که مردم آن تحت تاثیر کشورهای پرقدرت‌تر هستند، برخلاف آمریکا و بریتانیا، ما حس دلسوزی بیشتری نسبت به آن مردم کشوری که کوچک‌تر و ضعیف‌تر است، پیدا می‌کنیم. در واقع نگرش مردم ما متفاوت است.

ضمن آنکه مردم ایرلند بعد از خروج شاه از ایران، اتفاقاتی که در ایران می‌افتد را خیلی با علاقه دنبال می‌کنند. ما همه چیز را دنبال کردیم، جنگ وحشتناکی که با عراق اتفاق افتاد و آمریکا که در مراحل نخست نشان می‌داد سمتِ ایران است و بعد آشکارا به سمت عراق رفت و اکنون نیز این امر به رقابت بین ایران و عربستان‌سعودی تغییر کرده و آمریکا سعی می‌کند خودش را به عربستان نزدیک کند.

اما ما ایرلندی‌ها بینندگان خنثایی هستیم و مانند انگلیس و آمریکا خودمان را در این بازی‌ها شرکت نمی‌دهیم چراکه تاریخ ما پر از درد و شکست‌هایی است که داشتیم و استعماری که در ایرلند در دین و زبان توسط مخالفان اتفاق افتاد، را پشت‌سر گذاشته‌ایم و در تمام این مدت سعی و تلاش ما برای این تغییر بوده است.

تمام این عوامل سبب شد تا مردم ایرلند نسبت به سایر مردم کشورهای غربی، درخصوص مسائل روز و آنچه در حوزه اعمال نفوذ‌ها اتفاق می‌افتد، خیلی آگاه‌تر باشند. ما به این مهم نگاه می‌کنیم که مردم عادی در کشور ایران چه می‌کنند و تحت چه شرایطی قرار می‌گیرند. این رفتار ما، در گفتگوها و جشن‌هایی که در زمینه هنر، موسیقی و فیلم برگزار می‌شود کاملا مشهود است و نظری که نسبت به ایران داریم کاملا در رفتارمان مشخص است.

اجرای قانون محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا برای شهروندان ۳۸ کشور دنیا از جمله ایرلند که سبب شده انتخاب مقاصدی مانند ایران، عراق، سوریه و سودان برای سفر محدود شود، تا چه اندازه در انتخاب یا عدم انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر گردشگران ایرلندی تاثیرگذار بوده است؟

ایرلندی‌ها برای آنکه سفر کنند از ایالت متحده آمریکا دستور و خط نمی‌گیرند. هرچند ایرلند جمعیت کمی حدود ۶ و نیم میلیون نفر دارد اما مردمان ایرلند، دارای فرهنگی کنجکاو هستند. در واقع، ایرلندی‌ها سالانه حدود ۱۱ میلیون سفر به سایر نقاط دنیا دارند که تمام کشورها از جمله کشورهای دوست با ایران و آمریکا را شامل می‌شود.

این کنجکاوی ما سبب می‌شود که همچنان به نقاط خارق‌العاده دنیا سفر کنیم و به حرف‌ها و قوانینی که آمریکا می‌گذارد و می‌گوید به کجا سفر کنید یا سفر نکنید، گوش نمی‌دهیم. دوست داریم خودمان سفر کنیم و تجربه خودمان را از سفر کسب کنیم. ببینیم و کشف کنیم. خودمان تشخیص می‌دهیم که چه چیزی درست یا اشتباه است.

ایرلندی‌ها برای سفر کردن از آمریکا دستور نمی‌گیرند/ ما مردم ایران را برای اینکه دوست ندارند استعمار شوند، درک می‌کنیم

در عین حال، مردم ایرلند به دلیل سابقه چند صد ساله مستعمره بودن و استعماری که از طرف انگلیس داشتند و تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی بودند، حس مردم ایران را درک می‌کنند و به نوعی حس دلسوزی نسبت به مردم ایران دارند.

به عنوان یک فعال گردشگری و فردی که یکی از رسانه‌های قدرتمند در عرصه گردشگری را در اختیار دارد، اگر بخواهید معرفی از ایران داشته باشید، این معرفی چگونه خواهد بود؟ آژانس‌ها و توراپراتورهای ایرلند، چگونه ایران را برای هموطنان شما و گردشگرانی که قصد انتخاب مقصد سفر دارند، توصیف می‌کنند؟ آیا از مشوقان سفر به ایران هستند یا شناخت مناسبی نسبت به ایران و جاذبه‌های آن ندارند؟

برای معرفی ایران، نیازمند یک پیام ساده و واضح هستید و ساده‌ترین و زیباترین پیام ایران آن است که یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیاست. درواقع فرهنگ و تمدن ایران، ساده‌ترین راه برای معرفی آن به دنیاست.

درحال حاضر هیچ توراپراتوری در ایرلند در حوزه سفر به ایران فعال نیست و هیچ بسته سفری که جاذبه‌های گردشگری ایران را معرفی کند در اختیار گردشگران ایرلندی قرار نمی‌گیرد. درواقع می‌توان گفت تور و بسته سفر به ایران در ایرلند وجود ندارد.

یکی از دلایل سفر من به ایران، آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران است و هدف ما آن است که آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی ایرلند را مجاب کنیم تا درصدد برگزاری تورهای ایران برای ایرلندی‌ها برآیند و بسته‌های سفر به ایران را تعریف کنند و تدارک ببینند. سعی ما بر آن است تا بسته‌های سفر به ایران را برای ایرلندی‌ها تعریف کنیم.

متاسفانه بیشتر اخباری که در ایرلند منتشر می‌شود، درباره اخبار سیاسی است که در ایران اتفاق می‌افتد. بحران‌هایی که یکی پس از دیگری  در ایران اتفاق می‌افتد، در رسانه‌های ایرلند انعکاس می‌یابد و سایر اخبار ایران از زندگی عموم مردم جامعه در ایران گرفته تا فرهنگ، تاریخ و انواع غذاهایی که در ایران وجود دارد، هیچ صحبتی به میان نمی‌آید. ما به دنبال تغییر این نگاه و این رویه در اخبار ایرلند هستیم.

هموطنان شما بیشتر طرفدار چه اتفاق یا ماجراجویی در سفر به کشورهای دیگر هستند؟ آیا آنها از تجربه غذاهای بومی دیگر کشورها بیشتر لذت می‌برند یا تجربه زیستن در مناطق بکر و دست نخورده را دوست دارند یا عاشق تاریخ قدیم و جدید هستند و یا تجربه آب و هوایی برایشان جذاب است؟

ایرلندی‌ها گردشگران مشهور و باسابقه‌ای هستند و به نوعی ایرلند دومین کشور اروپایی به حساب می‌آید که بیشترین میزان سفر را به ازای هر نفر از ایرلندی‌ها داریم. بنابراین برای انواع سفر، گردشگر داریم و ایرلندی‌ها در هر نوع تعطیلی برای سفر و البته خوشگذرانی آماده هستند. در این میان هرچند ممکن است ایرلندی‌ها دوست داشته باشند برای سفر به مقاصدی سفر کنند که ساحل و آفتاب داشته باشد اما قطعا بعد از دو بار سفر به مقاصد این‌چنینی، به مقاصد جدید‌تر سفر می‌کنند و به کشف می‌پردازند. این افراد همان‌هایی هستند که به ایران سفر خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز