خبرگزاری کار ایران

روایت زیبایی‌های روستای خور در مستند «شرفه»

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۶۰۸

مستند «شرفه»، روایتی از زیبایی‌های روستای خور و تاریخ و فرهنگ باستانی آن دیار است.

حسین رویین‌تن، کارگردان فیلم مستند «شرفه» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ایده و روند تولید مستند «شرفه» که در رابطه با روستای خور است، گفت: روستای خور، نگینی است که بر کرانه کویر لوت می‌درخشد و در مواردی به عنوان لوکیشن فیلم‌های مستند مورد توجه قرار گرفته است.

رویین‌تن ادامه داد: نوع معماری این روستا، ردیف بادگیرهایی که بر پشت‌بام‌های گنبدی و کاهگلی خانه‌ها خودنمایی می‌کند، آداب و رسوم و سنت‌های موجود در این روستا و همچنین، قدمت بالای آن که باعث وجود آثار تاریخی در بافت زیبایش شده است؛ نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. همه این دلایل سبب شد تا گروه تولید گرد هم جمع شویم برای ساخت مستندی به نام شرفه که بازخوانی همه این زیبایی‌ها را به تصویر بکشد.

وی افزود: برای این مستند حدود شش ماه تحقیق و پژوهش، دو هفته تصویر برداری و سه ماه تدوین به طول انجامیده و در نهایت با گذشت ده ماه مستند «شرفه» تولید شده است.

کارگردان مستند «شرفه» همچنین در خصوص جشنواره مستند سیما اظهار کرد: جشنواره مستند سیما، پنجره‌ای است رو به نور که سبب امیدواری نسل جدید فیلمسازان شده است.

رویین‌تن ادامه داد: همچنین ساعت پخش فیلم‌ها در زمان مناسبی انتخاب شده و برنامه‌ریزی مناسبی دارد که سبب دیده شدن مستند‌ها توسط مردم می‌شود.

وی همچنین درباره تاثیر آرای مردمی در داوری آثار موجود در جشنواره گفت: بی‌شک بهترین داور برای قضاوت میان فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره می‌تواند همین آرای مردمی باشد که خدا را شکر در جشنواره مستند سیما، لحاظ شده است. چرا که کار مستند، از دل جامعه بر آمده و قاعدتا همین جامعه است که می‌تواند داور خوبی در مورد آن باشد.

رویین‌تن در ادامه عوامل فیلم خود را این طور معرفی کرد: تصویربرداری و نور‌پردازی این کار به عهده هادی ثابت بود. صداگذاری و تدوین مستند را حسین نامنجی انجام داد. دستیار تهیه فیلم الهام شاوردی بود و وظیفه دستیاری تولید بر عهده حسن مالکی و جواد آدره بود. همچنین تهیه‌کنندگی و کارگردانی کار را هم خودم انجام دادم.

وی در پایان گفت: متولد ۱۳۶۸ هستم و در رشته کارشناس معماری تحصیل کرده‌ام. اما بیش از ۹ سال است که در حوزه تولید و ساخت فیلم، به عنوان صدا‌ بردار و تصویر‌ بردار، فعالیت می‌کنم. «شرفه» اولین کاری است که در کسوت تهیه‌کننده و کارگردان در آن حاضر شده‌ام.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده و فیلم مستند «شرفه» نیز روز سه شنبه دوازدهم شهریور ماه ساعت ۱۹ از شبکه مستند روی آنتن رفت و ساعت ۱۱ امروز صبح نیز بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز