خبرگزاری کار ایران

معاون میراث‌فرهنگی خبر داد:

ارائه پرونده ثبت فارابی توسط ایران و قزاقستان/ درخواست برگزاری نشست فوری با وزارت امور خارجه و کمیسیون ملی یونسکو

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۶۵۶

معاون میراث‌فرهنگی کشور با ارائه توضیحاتی در خصوص اخبار منتشرشده درباره ثبت فارابی به‌نام برخی از کشورهای همسایه گفت: این پرونده به‌طور مشترک توسط ایران و قزاقستان برای ثبت ارائه شده است که اقدامی معمول در حوزه ثبت مشترک مشاهیر یونسکو است.

به‌ گزارش ایلنا، محمدحسن طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی کشور) با اشاره به پرونده مشترکی که توسط ایران و قزاقزستان برای ثبت فارابی ارائه شده است، گفت: مثلاً ابوسعید ابوالخیر توسط ایران ثبت شده است، ولی زادگاهش در مهنه ترکمنستان است و ترکمنستان هم به پرونده پیوست. تولد فارابی نیز در شهر فاراب در قزاقستان کنونی است و محل وفاتش در دمشق سوریه است. بنابراین چیزی به اسم مصادره مشاهیر وجود ندارد.

او اضافه کرد: کمیسیون ملی یونسکو کاملاً وضعیت مشاهیر بزرگ ایران را رصد می کند و موضوع مصادره مشاهیر حقیقت ندارد.

طالبیان به پرونده جندی‌شاپور نیز اشاره کرد و افزود: جندی‌شاپور هم توسط ایران ثبت شد، لیکن کشورهای هند، عراق، یونان و ایتالیا هم به پرونده پیوستند یا مثلا میرسیدعلی همدانی توسط ایران ثبت شده لیکن چون آرامگاهش در کولاب تاجیکستان است کشور تاجیکستان هم به پرونده پیوست.

او در ادامه گفت: سهروردی هم توسط ایران ثبت شده، لیکن کشورهای عراق و سوریه هم به پرونده پیوستند چون آرامگاه شیخ اشراق در حلب سوریه است.

طالبیان در ادامه گفت: همه پروندهای ثبت در گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو تهیه و تنظیم می‌شود. با این وجود معاونت میراث‌فرهنگی تقاضای جلسه‌ای فوری با وزارت خارجه و کمیته ملی یونسکو را برای بررسی دقیق اتفاقات حوزه مفاخر و بزرگان ایران تقاضا کرده است.

او خاطر نشان کرد: با وجود این‌که این موضوع را کمیسیون ملی یونسکو به‌عنوان نهاد ملی پیگیری می‌کند، معاونت میراث‌فرهنگی درخواست کرده تا در اسرع وقت جلسه‌ای با وزارت خارجه و کمیسیون ملی و سایر دست‌اندرکاران برای بررسی دقیق موضوع برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز