خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری برنامه عصر جدید مطرح شد؛

فصل جدید عصر جدید زمستان روی آنتن می‌رود/ طرفدار جدی برنامه ۹۰ هستم/ تغییر علیخانی از راوی غم به غول چراغ جادو

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۱۸۲

تهیه‌کننده و کارگردان گفت: تلویزیون یک غول خجالتی است؛ گاهی می‌توان خیلی کارها را در آن انجام داد و گاهی هیچ‌کاری نمی‌توان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری برنامه تلویزیونی «عصر جدید» عصر امروز با حضور عوامل این برنامه ازجمله احسان علیخانی، امین حیایی، بشیر حسینی، آریا عظیمی‌‌نژاد و ایمان قیاسی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

فصل جدید عصر جدید زمستان روی آنتن می‌رود/ طرفدار جدی برنامه ۹۰ هستم/ تغییر علیخانی از راوی غم به غول چراغ جادو

در ابتدای این نشست علیخانی گفت: عصر جدید یک برنامه استعدایابی عمومی‌ و تخصصی است اما ما سعی کردیم استعدادها را بشناسیم و روی آنها مانور بدهیم. در فینال عصر جدید از ابتدای حضور یک شرکت کننده تا مرحله فینال را پخش خواهیم کرد تا مخاطب بتواند تفاوت پیشرفت فینالیست را ببیند.

وی در ادامه بیان کرد: هر گروه مربی و‌ طراح داشت و‌ زیر نظر صاحبان رشته تمرین می‌کرد. همچنین کلاس‌های روانشناسی برای شرکت‌کنندگان دایر بود و صرف این نبود که شرکت‌کننده‌ای فیلم بفرستد و فردا مقابل دوربین بیاید. خیلی از شرکت‌کنندگان تا آن روز که به عصر جدید آمدند به تهران هرگز سفر نکرده بودند. خیلی سخت بود که یک شرکت‌کننده از منطقه صفر مرزی بیاید و مقابل دوربین و داوران قرار بگیرد. به نوعی نیاز به آموزش وجود داشت.

فصل جدید عصر جدید زمستان روی آنتن می‌رود/ طرفدار جدی برنامه ۹۰ هستم/ تغییر علیخانی از راوی غم به غول چراغ جادو

علیخانی افزود: یکی از شبهات درباره برنامه ما این بود که آیا شرکت‌کنندگان را فقط برای پر کردن برنامه مقابل دوربین آوردید یا آینده این افراد مهم است. خیلی به این موضوع فکر کردیم و کشف، دیده‌شدن و رسیدن شعار برنامه ما بود. بر همین اساس قرار شد حین مسابقه اعتبار تخصصی به نفر اول تا پنجم تعلق بگیرد و تا یک‌سال ۵ فینالیست را همراهی می‌کنیم و سعی داریم در فصل آینده دعوت به کار شوند و به شرکت‌کنندگان جدید کمک کنند.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: همگی تلاش‌ می‌کنیم فینالیست‌های ما به جایی‌که حق‌شان است برسند. برای من ساختن عصر جدید سخت‌ترین کار در طول عمر کاری‌ام بود. میانگین ضبط ما زیر ۱۵ ساعت نبود. از جابه‌جایی شرکت‌کنندگان تا مشکلات فنی و لوکیشن همه با هم زمان و انرژی زیادی از تیم می‌گرفت. کار سختی بود اما باید خبر جدیدی بدهیم که اگر مشکلی پیش نیاید، زمستان ۹۸ فصل دوم عصر جدید روی آنتن می‌رود.

وی درباره زمان پخش این برنامه که دوشنبه و شب پخش برنامه ۹۰ است، تاکید کرد: من طرفدار پر و پاقرص برنامه ۹۰ هستم و به هیچ عنوان زمانی که لیگ‌برتر در جریان بود، دوشنبه‌‌ها روی آنتن نرفتیم. به نوعی ما در ایامی دوشنبه‌ها بعد از اخبار  شبانه‌ روی آنتن رفتیم که ۹۰ تعطیل بود و روی آنتن نمی‌رفت.

فصل جدید عصر جدید زمستان روی آنتن می‌رود/ طرفدار جدی برنامه ۹۰ هستم/ تغییر علیخانی از راوی غم به غول چراغ جادو

احسان علیخانی در بخش دیگری از این نشست درباره تفاوت‌های عصر جدید نسبت به نمونه‌های خارجی این برنامه اظهار داشت: چند نکته در عصر جدید وجود دارد که شاید آن را از بقیه تلنت‌شوها متفاوت کند. یکی از این موارد حضور میزبان است که به نوعی شاید مدعی‌العموم شرکت‌کننده‌هاست چراکه زمان حضور بچه‌ها در برنامه خیلی زیاد بود و همین موضوع دلبستگی را بین ما ایجاد می‌کرد. به همین جهت تمام تلاش ما این بود که داورها در تماس زیادی با شرکت‌کنندگان قرار نگیرند و بر همین اساس آنها تنها اجراهای نهایی شرکت‌کنندگان را می‌دیدند.

وی افزود: به شخصه حس می‌کردم گفتگو به شرکت‌کننده‌ها کمک می‌کند به همین جهت این کار را انجام می‌دادم. اینکه گاهی حرف‌های من روی رای مردم تاثیرگذار بود را قبول دارم و می‌پذیرم. البته درباره خوب و بد بودن این موضوع باید بحث کرد.

علیخانی همچنین درباره فصل دوم این برنامه که در آن یکی از شرکت‌کننده‌ها به‌طور مستقیم توسط داورها حذف می‌شدند و رای مردم در ماندن آنها تاثیرگذار نبود،‌ بیان کرد: به نظرم حذف یک شرکت‌کننده در مرحله دوم توسط داورها خیلی رقابت را جذاب‌تر کرد و به‌دلیل ایجاد جذابیت این کار را انجام دادیم.

وی در ادامه اظهارکرد: روزی که اعلام شد می‌خواهم برنامه استعدادیابی به این شکل را تهیه کنم حتی یک نفر از همکارانم نگفت چه با حال و همه مخالف بودند اما از یکجایی احساس کردم باید این کار را انجام دهم و آن را انجام دادم چراکه من نسل دهه ۶۰‌ هستم که زمان ما هیچ‌کس برای‌ما استعدادیابی انجام نداد. بزرگترین اکسیر استعدادیابی در ما این بود که اگر حفظیات‌مان خوب است باید رشته انسانی بخوانیم و اوج تحسین‌مان کارت‌های صد آفرین بود. اگر توانستیم حسی را برانگیزیم که یک‌بار دیگر مسئولان ماجرا را مرور کنند، خیلی اتفاق خوبی را به انجام رساندیم و از آن خشنودیم.

این تهیه‌کننده همچنین درباره نقد‌هایی که نسبت به کپی‌بودن برنامه عصر جدید مطرح می‌شد، بیان کرد: واقعا فکر می‌کنم خارج از تعقل باشد که ما مجدد برویم و چرخ را اختراع کنیم. تلنت‌شوها نوعی ساختار برنامه‌سازی هستند که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دوستانی که از کپی صحبت می‌کنند، باید بگویم اگر بخواهیم به این صورت نگاه کنیم، فرم خبرها، فیلم‌ها و سریال‌های ما نیز کپی هستند. از نظر من مهم محتوا بود و باید دید آنجا چه کرده‌ایم. یعنی چقدر توانستیم این برنامه را با فرهنگ خودمان تطبیق دهیم.

وی افزود: بعدم اینکه این‌سری اول برنامه بوده و نمی‌توان ما را با برنامه‌های استعدادیابی که امسال در جهان روی آنتن رفته مقایسه کرد. اگر ما را با سری اول این برنامه‌ها مقایسه کنید، به نظرم ما از آنها جلوتریم چراکه ما زمان بسیاری را صرف تحقیق روی این مدل برنامه کردیم و در یک زمان خاص فقط شوهای استعدادیابی کشورهای دیگر را می‌دیدیم و از بنگلادش تا همه کشورهای دیگر را رصد کردیم تا اتفاق خوبی را ایجاد کنیم.

علیخانی ادامه داد: فکر می‌کنم نقدهایی که درباره کپی بودن مطرح بود، مربوط به عده‌ای بود که تمایل داشتند با تلویزیون درگیری داشته باشند، وگرنه فرم برنامه استانداردی است که باید رعایت شود. چراکه نمی‌توان همه چیز برنامه‌ای که موفق بوده را تغییر داد. برای اولین بار در تلویزیون عصر جدید توانست خیلی از اجراهایی که امکان دیده شدن آنها در تلویزیون وجود نداشت را روی آنتن بیاورد. به‌عنوان مثال می‌توان به بچه‌های پارکور اشاره کرد که هیچ‌وقت دیده نشده بودند. بسیاری از این بچه‌ها بعد از این برنامه گفتند که قصد مهاجرت داشتند و اجرا در عصر جدید سبب شد در کشور خود باقی بمانند.

وی تصریح کرد: کدام برنامه استعدادیابی را دیده‌اید که در آن نقال و خراط بیاورند. این چیزها مختص ما ایرانی‌ها است. حالا در این میان عده‌ای با تلویزیون دعوا داشتند به ما خرده می‌گرفتند و می‌گفتند چرا میز شما شبیه مدل‌های خارجی است. در حالیکه من واقعا نمی‌دانم باید چه کنم که میز ما شبیه‌ میزهای ایرانی باشد. آیا این میز پشتی و فرش ایرانی کم داشت.

هشت‌هزار صفحه تحقیق  و چهار خط قرمز مهم

 بشیر حسینی یکی از داوران برنامه نیز درباره تحقیقاتی که در پیش تولید این برنامه انجام شده، گفت: ما برای ساخت یک مسابقه استعدادیابی خوب  مطالعات دانشگاهی داشتیم و این مطالعات خروجی‌اش به تنهایی هشت‌هزار صفحه شد. در این میان از بین ۱۰ شاخصه اصلی جذابیت در این مدل برنامه‌ها، ما چهار شاخصه را به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستیم در برنامه خود داشته باشیم. جنسیت، رقص، استفاده از حیوانات و برخی ابزار از جمله این خط قرمزها به شمار می‌آمد.

وی در ادامه عنوان کرد: حالا فکرش را بکنید ما برای نشان دادن همان ساز ابداعی با جارو هم نگران بودیم که شاید نتواند روی آنتن برود اما مهمتر از همه این موارد ایمان احسان علیخانی به این برنامه بود که سبب شد این اتفاق شکل بگیرد. به نظرم سوال تقلیدی بودن برنامه یکی-  دو ماه اول ایجاد شده بود و بعد از آن بسیاری به این نتیجه رسیدند که کار تقلیدی نیست چراکه اگر همسان‌سازی در این زمینه صورت نگرفته بود، فرهنگ ایرانی خیلی زود آن را پس می‌زد.

دعا کنید به ما بودجه بدهند

علیخانی همچنین در پاسخ درباره شفاف‌سازی بودجه برنامه عصر جدید عنوان کرد: من از شما خواهش می‌کنم دعا کنید به ما بودجه بیشتری بدهند چون خیلی اوضاع در عصر جدید خراب است. ما فینال را هم گرفته‌ایم و سفرهایی هم داشتیم اما الان یکی از بزرگترین معضلات ما مباحث مالی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌سازی در این حیطه از تولید سریال بسیار سخت‌تر است، خاطرنشان کرد: ما جلسات ارزیابی داریم که در آن ۱۱ نفر حضور دارند و خروجی آن جلسات است که نشان می‌دهد بیچاره می‌شویم یا خیر!(اشاره طنز به دریافت بودجه) بی رودربایستی بگویم همکاران من از یکجایی به بعد به خاطر دستمزد و سختی کار بریده بودند اما اینکه اعلام شد برنامه ۷۰ درصد مخاطب دارد، انرژی زیادی به ما پمپاژ شد.

از شوخی‌ها ناراحت نمی‌شوم

در ادامه بشیر حسینی درباره طنز «ناخونک» که با عوامل این برنامه شوخی کرده بود، اظهار داشت: در علم جامعه‌شناسی می‌گویند مردم وقتی مساله‌ای برای‌شان مهم شود با آن شوخی می‌کنند. برای ما هم هرچقدر این شوخی‌ها با نقدهای مهمتری همراه بود ما هم با آن همراه می‌شدیم. من به پشت صحنه برنامه «ناخونک» هم رفتم و اتفاقا از طنز آن استقبال می‌کنم. اگر خود ما نقد درست اجتماعی نکنیم از بیرون طومار ما را می‌پیچند. همین الان چند مجموعه دیگر می‌خواهند مثل برنامه ما را تولید کنند که امیدوارم از مرز تقلید و ادا فراتر بروند. خوشحالم با ما شوخی شد. با این حال خیلی از برنامه‌سازان بخصوص طنزپردازان خوش‌شان نمی‌آید با آنها شوخی شود.

علیخانی نیز درباره برخی کلیپ‌هایی که در فضای مجازی به شوخی با استفاده از سکانس‌ها و کات‌زدن‌ها ساخته و منتشر شده، گفت: چند تن از مسئولان و مدیران به تلویزیون نامه زدند و گفتند چرا عصر جدید این کلیپ‌ها را ساخته و پخش کرده است. چرا ما باید وقت داشته باشیم این کلیپ‌های ممیزی‌دار را بسازیم و منتشر کنیم؟ من واقعا نمی‌دانم‌ چطور یک مدیر باور کرده این سبک کار توسط برنامه‌سازان تلویزیون ساخته شده و پخش شده است.

هرگاه ترسیدیم رده‌بندی سنی زدیم

مجری عصر جدید همچنین درباره رده بندی سنی که ناگهان در وسط برنامه ظاهر می‌شد، توضیح داد: ما یک جاهایی درباره رده سنی خیلی سخت می‌گرفتیم و به سنین زیر ۱۶ سال هشدار می‌دادیم برخی صحنه‌ها را نبینند، در حالیکه نوجوان امروز خیلی چیزها را می‌بینند و می‌دانند. با این حال در این هشدارها بیشتر روی سخن ما با خانواده‌ها بود که اگر فرزندشان را می‌شناسند که اهل ماجراجویی است، حواس‌شان به او باشد. اگر در این مورد بخواهیم خیلی محدودیت داشته باشیم و سخت‌گیری کنیم به عقب برمی‌گردیم اما این موضوع باید شکل و قاعده پیدا کند تا همه تکلیف‌شان را بدانند.

تهیه‌کننده عصر جدید همچنین با تاکید بر اینکه خیلی‌ها نقد کرده بودند که چرا برخی اوقات سبک برنامه ماه‌عسل به عصر جدید نزدیک می‌شود، اعلام کرد: مگر می‌شود احساس را از ما ایرانی‌ها گرفت. همین احساس باعث شد برای کمک به سیل‌زده‌ها در عصر جدید قدم برداریم و اتفاقا همراهی مردم با ما بی‌نظیر بود. بیش از هفتاد میلیارد تومان و ده‌هزار محموله که وسایلی همچون یخچال، تلویزیون، فرش و... بود از درگاه عصر جدید به هلال‌احمر رسید تا کمکی باشد به عزیزان سیل‌زده کشورمان.

راوی غم به چراغ جادو تبدیل شد

عظیمی‌نژاد نیز با اشاره به اینکه در مرحله اول داوران شرکت‌کنندگان را نمی‌شناختند، اظهار داشت: من تجربه خوبی از این برنامه داشتم. در مرحله اول ما فقط رای می‌دادیم چون کسی را نمی‌شناختیم اما در مرحله دوم همه ما ناخواسته درگیر احوالات شرکت‌کنندگان شدیم. دیگر به خوبی آنها را می‌شناختیم. اگر این شناخت‌ها نبود عصر جدید برای من بی‌معنا می‌شد. فکرش را بکنید من مدام پشت یک میز بنشینم و مدام دکمه را بزنم و از لوکیشین بیرون بیایم. این موضوع برای خود من هیجان‌انگیز نبود و یک چالش محسوب نمی‌شد. اما از مرحله دوم به بعد داستان شرکت‌کنندگان خیلی برایم شگفت‌انگیز بود. گروه منظم و مرتب و همه با یکدیگر دوست بودند.

حسینی نیز با اشاره به اینکه احسان علیخانی از راوی غم به چراغ جادو تبدیل شده، گفت: اتفاق عصر جدید اتفاق نوینی بود و من مطمئن هستم فصل جدید این برنامه به بهترین شکل روی آنتن می‌رود.

حیایی نیز با تاکید بر اینکه تصمیم نداشت مدتی با تلویزیون همکاری کند و برنامه‌ریزی کرده بود که پروژه‌های سینمایی را بپذیرد، گفت: من برنامه‌ریزی‌هایم را کرده بودم تا چندین پروژه سینمایی کار کنم و حتی پیشنهاد برای مجری‌گری در تلویزیون نیز داشتم و مبلغ قرارداد پیشنهادی نیز خیلی مبالغ خوبی بود اما قبول نکردم.

وی افزود: زمانی که دیدم علیخانی سخت پیگیر ساخت چنین برنامه‌ای است که در آن استعدادیابی در همه حرفه‌ها وجود دارد، خود من هم با شوق قبول کردم. به نوعی تا مدتی پیش توسط دیگران داوری می‌شدم و امروز تجربه خوبی بود که در نقش داور استعدادهای جوانان و نوجوانان کشورم را ببینم و داوری کنم. در مرحله اول در رای‌دهی زیاد سخت‌گیری نکردیم اما در مرحله دوم همه نقطه ضعف‌ها و قوت‌ها را می‌دیدیم و سعی می‌کردیم با رعایت عدالت رای دهیم.

عصر جدید من را هم کشف کرد

ایمان قیاسی نیز با اشاره به اینکه سال‌هاست در عرصه هنر فعالیت داشته و سعی کرده تا تلاش‌ش دیده شود، گفت: من هم یک‌دهه شصتی هستم که استعداهایم دیده و کشف نشد اما در این برنامه دیده شدم و از این بابت از احسان علیخانی ممنونم.

علیخانی در این‌باره گفت: قیاسی سال‌هاست با من کار کرده و از اعضای مهم تیم طراحی ماست. در شرایطی که همه می‌گفتند برنامه‌سازی در حیطه کشف استعداد در نمی‌آید او به من روحیه داد و گفت شدنی است.

تلویزیون، یک غول خجالتی است

تهیه کننده عصر جدید با تاکید بر اینکه صحنه‌هایی که در عصر جدید روی آنتن سیما رفته، به هیچ وجه در چهل سال گذشته ساخته و پخش نشده، گفت: بیست سال است در تلویزیون کار می‌کنم اما صحنه‌هایی که عصر جدید ساخت و شبکه سه پخش کرد را در تلویزیون ندیدم. مدیریت شبکه سه به شدت از این برنامه حمایت کرد و پای بچه‌های این مملکت ایستاد. دختران نینجا، گروه بلک لایت لند و افرادی که چنین استعداد‌های داشتند چه زمانی در رسانه صداوسیما حضور پیدا کردند؟ اگر ‌ما پای این استعدادها ایستادگی نکنیم، چه کسی از آنها حمایت می‌کند. خیلی از افرادی که در برنامه ما اجرا داشتند به من گفتند به مهاجرت فکر می‌کردند و امروز بعد از اینکه در عصر جدید دیده شدند امید را در چشمان آنها دیدیم.

وی افزود: تلویزیون یک غول خجالتی است که گاه می‌توان در آن اتفاق‌های بسیاری را نشان داد و گاه در نشان دادن اتفاقات به ظاهر ساده به مشکل می‌خوریم. در شرایطی هستیم که امید تنها دارایی مردم است و نباید این تنها دارایی را از آنها گرفت. نباید امید استعدادها را نا امید کنیم. گذر زمان و جوان شدن مدیران تلویزیون و دیدن واقعیت‌ها باعث شد عصر جدید ساخته شود. اگر موضوع استعدادیابی را حمایت نکنیم به شرایط قبلی باز می‌گردیم که خانم‌ها حتی نمی‌توانستند به برخی مشاغل فکر کنند.

علیخانی درباره دلیل جابه‌جایی زمان پخش این برنامه نیز اظهار داشت: در مرحله اول مشکلات کنداکتور بسیاری داشتیم. جلسه گذاشتیم و مشکلات مربوط به زمان پخش و تغییرات کنداکتوری حل شد. تا به حال ۱۰۳۸ نفر روی صحنه ما آمدند و ۲۰۰ اجرا داشتند. اگر روزی تیم ما نبود، ای کاش کسی باشد که از این بچه‌ها حمایت کند. من ماه‌عسلی را ساختم که سه دوره مجریان دیگر آن را با همان نام ماه عسل اجرا کردند. حتی این موضوع را نقد نکردم و رفتم و قید اجرای برنامه خودم را زدم اما مسئولان خودشان دوباره با من تماس گرفتند. دغدغه‌ام این است که اگر روزی عصر جدید را هم من تهیه و اجرا نکردم ای کاش فرد دیگری بیاید و از این بچه‌ها حمایت کند.

وی درباره حضور داوران در فصل جدید این برنامه نیز خاطرنشان کرد: من هر وقت برای برنامه ماه عسل از یک‌سال پیش برنامه‌ریزی کردم سال آینده روی آنتن نرفتم و ممنوع‌الفعالیت شدم. در حال حاضر هیچ چیز جز این نمی‌گویم که داورهای ما واقعا از وجودشان برای برنامه عصر جدید وقت گذاشتند.

علیخانی در پایان این نشست عنوان کرد: برنامه فینال عصر جدید دوشنبه شب این هفته از 21:15 تا 1 بامداد روی آنتن شبکه سوم خواهد رفت. مردم تا هفتاد و دو ساعت می‌توانند به شرکت‌کنندگان رای بدهند و پنجشنبه اول شهریورماه به مدت پنج ساعت برنامه زنده داریم و رای بعد از ساعت ۱۲ شب بسته شده و نزدیک ساعت یک بامداد رای‌ها را اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز