خبرگزاری کار ایران

چهاردهمین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان؛

شرکت‌کنندگان باید در انگشت‌گذاری‌ها دقت بیشتری داشته باشند/ رده‌های سنی الف و ب نسبت به سال گذشته اجراهای بسیار بهتری داشتند

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۴۲۵

دوشنبه بیست و یکم مردادماه ، سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان میزبان نوازندگان جوان و نوجوان سازهای عود و قانون بود.

به گزارش ایلنا، چهاردهمین روز از جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی به سازهای عود و قانون اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز حسین بهروزی‌نیا، محمد فیروزی و سعید نایب‌محمدی هیأت داوران ساز عود و مینا افتاده، پریچهر خواجه و ملیحه سعیدی هیأت داوران ساز قانون را تشکیل می‌دادند.

بر اساس این گزارش، بخش نخست چهاردهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به ساز عود اختصاص داشت و رده سنی الف که به دو بخش الف 1 و الف 2 تقسیم شده بودند، آغازگر این بخش بودند. در ابتدا منصور تاج‌الدینی از رده سنی الف 1 به روی صحنه آمد و قطعات خود را آغاز کرد. پس از او ماکان رضا نورمحمدی و آوا پریشانی از این رده سنی و همچنین صدرا ساعی دهقان، حمید کریمیان تکبلاغ، امیرحسین اسفندیاری، ماهور براره، آوین احمدی و نگین لشگری از رده سنی الف 2 به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از آن نوبت به گروه سنی ب رسید و عودنوازان این رده سنی شامل ستار محمدی، محمدرضا حسن خانی، ماه‌گل مقتدر و امیررضا نصیری بودند. سپس نوبت به گروه سنی ج رسید و هومن شیرعلی و محمد توکلی شوریجه مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

در پایان بخش نخست چهاردهمین روز جشنواره، نشست نقد و بررسی اجراها برگزار شد و اعضای هیأت داوران اجراها را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

بخش دوم چهاردهمین روز جشنواره موسیقی جوان به ساز قانون اختصاص داشت و شرکت‌کنندگان راه یافته به مرحله نهایی در دو رده سنی الف و ب به رقابت با یکدیگر پرداختند. مایسا نادری، ستایش سادات موسوی وند، محیا سادات‌حسینی‌نژاد، فاطمه بهرامی، نگار سوهانی، باربد یکدانه، زینب بابایی‌فرد و ستایش حامدی از رده سنی الف مقابل هیات داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

سپس نوبت به گروه سنی ب رسید و کیمیا عماری و نگار غفاری به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

بخش سوم و پایانی روز چهاردهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص یافت و هیأت داوران اجراها را مورد بررسی قرار دادند. مینا افتاده، پریچهر خواجه، ملیحه سعیدی و هومان اسعدی در این نشست حضور داشتند.

در نشست نقد و بررسی اجراهای ساز عود مطرح شد؛

نشست نخست نقد و بررسی اجراهای روز سوم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز عود، ظهر روز دوشنبه بیست و یکم مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، محمد فیروزی، حسین بهروزی‌نیا و سعید نایب‌محمدی (اعضای هیأت داوران) برگزار شد و اجراهای بخش نخست امروز را مورد بررسی قرار دادند.

استفاده از انگشت گذاری ایرانی توسط نوازندگان

در ابتدای این نشست محمد فیروزی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود در مورد اجراهای این بخش گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و بی‌نهایت از شرکت‌کنندگان تشکر می‌کنم که امسال در رده‌های سنی الف و ب نسبت به سال گذشته اجراهای بسیار بهتری داشتند. نکته مهمی که وجود دارد این است که شرکت‌کنندگان باید در انگشت‌گذاری‌ها دقت بیشتری داشته باشند و اگر انگشت‌گذاری های موسیقی ایرانی را انجام دهید، خیلی بهتر خواهد شد. ضمن اینکه به نظر من در قسمت اجرای ردیف‌ها نیز تمام شرکت‌کنندگان بسیار خوب بودند اما متأسفانه در رده سنی ج تنها دو شرکت کننده داشتیم که یکی از آنها به دلیل اجرا نکردن انگشت‌گذاری چهارگاه دو، اجرایش مورد قبول قرار نگرفت.

خوشحالم که تعداد نوازندگان این ساز بسیار زیاد شده است

سپس حسین بهروزی‌نیا عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود نیز در مورد اجراهای امروز جشنواره گفت: در ابتدا بسیار خوشحالم که تعداد نوازندگان این ساز بسیار زیاد شده است و تقریبا 40 سال گذشته در هنرستان موسیقی همراه با آقای فیروزی بر روی این ساز کار می‌کردیم. من همیشه دوست داشتم که یک روزی در نوازندگی این ساز به آقای فیروزی برسم و به یاد دارم که یکی از معلمان به من گفت که نگران نباش به آقای فیروزی رسیدید. خوشبختانه در حال حاضر رقابت در این ساز بسیار زیاد شده است و این موضوع باعث خوشحالی است.

وی افزود: نکته‌ای که باید عرض کنم این است که همان طوری که آقای فیروزی نیز به آن اشاره کردند، ما بیشتر انگشت‌گذاری ایرانی را مدنظرمان است و نوع ملودی‌هایی که ما در موسیقی‌مان استفاده می‌کنیم با موسیقی عربی متفاوت است و آن ها نیز انگشت گذاری‌های خاص خودشان را دارند و ما نمی‌گوییم انگشت گذاری‌های آنها اشتباه است اما نوع موسیقی ما ایجاب می‌کند که بیشتر از انگشت‌گذاری ایرانی استفاده کنید.

این نوازنده تصریح کرد: نکته دیگری که در اجراهای امروز وجود داشت و بنده نیز از این موضوع گله‌مند بودم، این است که قطعاتی که برای نوازندگان عود کار شده است، قطعاتی نبود که مختص این ساز باشد و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت رفته رفته بتوانیم این نقص را برطرف کنیم.

حسین بهروزی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: نکته آخری که وجود دارد این است که نوازندگان رده های سنی بالاتر زمانی که قطعاتشان را اجرا می‌کنند، به خوبی از پس کار بر می‌آیند اما زمانی که مقامی در این جشنواره کسب می‌کنند و پس از آن باید به عنوان یک نوازنده حرفه‌ای گام بردارند، به سختی می‌توانند دقایقی را به صورت بداهه قطعه‌ای اجرا کنند و امیدواریم در این بخش نیز تدبیری اندیشیده شود و این نقص نیز برطرف شود.

پیشرفت نوازندگان جوان در جشنواره امسال

در پایان این نشست سعید نایب‌محمدی دیگر عضو هیأت داوران در بخش ساز  عود در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: من هم به نوبه خودم خیلی خوشحال هستم که فرصتی دست داد در خدمت شما عزیزان باشیم. اتفاق خوبی که در اجراهای امروز رخ داد این بود که تعدادی از نوازندگانی که در سال گذشته در این جشنواره حضور داشتند، در این دوره نیز حاضر شدند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته داشتند و این موضوع باعث خوشحالی است. در کل از اجراهای امروز بسیار راضی بودم و امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد اجراهای بهتری از نوازندگان جوان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز