خبرگزاری کار ایران

یک باستان شناس اعلام کرد:

شناسایی بیش از ۱۴۵ اثر فرهنگی ثبت نشده در جنوب نیشابور

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۳۶۹

یکی از دستاوردهای برنامه بررسی و شناسایی آثار تاریخی فرهنگی در جنوب دشت نیشابور، شناسایی آثار تاریخی‌ای است که پیش از این در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی وجود نداشته و ثبت نشده‌اند.

به گزارش ایلنا، حسن نامی (سرپرست برنامه بررسی وشناسایی جنوب و جنوب غرب نیشابور) با اشاره به انجام بررسی درباره شناسایی آثاری که تاکنون ثبت نشده‌اند، گفت: ثبت آثار شناسایی شده در این برنامه مهم، می‌تواند نخستین قدم در جهت حفاظت از آن‌ها به عنوان مواریث فرهنگی این خطه باشد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور افزود: آگاه سازی افکار عمومی نسبت به اهمیت آثار یکی از اهداف هیئت باستان شناسی در طی انجام فعالیت‌های میدانی بود که آن را نیز دنبال کرد اما باید در نظر داشته باشیم که حفاظت از آثار و مواریث فرهنگی همت و فعالیت‌های ارگان‌های متعددی را می‌طلبد.

این باستان شناس تأکید کرد: بایستی ارگان‌هایی چون نیروی انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و روستاها، آموزش و پرورش و سایر ارگان‌های مرتبط فعالیت‌هایی از این دست را انجام دهند تا حفاظت از این آثار ارزشمند تاریخی صورت گیرد و آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ماهیت آثار و مواریث فرهنگی بالاتر برود.

او با بیان اینکه استفاده از وجود خیرین در حوزه فرهنگی جهت معرفی و مرمت ابنیه تاریخی و ظرفیت دهیاری‌ها در این بخش ضروری است اظهار داشت: متأسفانه شرایط فعلی به نحوی است که میراث فرهنگی در این عرصه تنهاست در حالی که حفاظت و آگاه سازی مردم از اهمیت مواریث فرهنگی به خودی خود فعالیتی چند وجهی است.

نامی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه در مواردی حضور افراد و ساکنان فرهیخته در این حوزه فرهنگی باعث حفظ آثاری با ماهیت تاریخی شده گفت: قطعا حفاظت از آثار و مواریث فرهنگی، آگاه سازی‌های بیشتری را از سوی رسانه‌ها و متولیان فرهنگی کشور می‌طلبد.

این باستان شناس خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه هیئت امنای امام زاده سید عبدالله فدیشه در راستای تلاش‌هایی که در جهت حفط اموال فرهنگی منقول این امام زاده انجام داده اعلام آمادگی کرد تا نسبت به تأسیس یک موزه در محل امام زاده اقدام کند که امیدواریم این اقدام با همکاری مسئولان مربوطه انجام پذیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح انجام بررسی جنوب و جنوب غرب نیشابور در حالی مطرح شد که نیشابور با توجه به اهمیت ارتباطی و تاریخی خاص خود بیش از این نیز مورد توجه قرار گرفته و مطالعات باستان شناسی در این منطقه جغرافیایی بسیار با سابقه است.

او در بیان اهداف این برنامه گفت: یکی از مهم ترین اهداف این بررسی، پر کردن خلأ مطالعاتی است که در حوزه جنوب و جنوب غرب نیشابور وجود داشت.

نامی اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده در این حوزه منجر به شناسایی ۱۴۵ اثر فرهنگی از دوره‌های مختلف شد که این آثار دامنه گسترده‌ای از گاهنگاری را از دوران پیش از تاریخ تا اسلامی متأخر را در بر می‌گیرد.

او تصریح کرد: همچنین آثار شناسایی شده انواع گوناگونی اعم از بناها، قبرستان‌های تاریخی، قنات‌ها و محوطه‌های باستانی را شامل می‌شود.

شناسایی بیش از ۱۴۵ اثر فرهنگی ثبت نشده در جنوب نیشابور

شناسایی بیش از ۱۴۵ اثر فرهنگی ثبت نشده در جنوب نیشابور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز