خبرگزاری کار ایران

اهواز و دزفول شهر ملی مینای صبی و کپوبافی شدند

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۷۷۶

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به نتایج نشست سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، از ثبت ملی اهواز به عنوان شهر مینای صبی و دزفول به عنوان شهر کپوبافی خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدحکمت‌اله موسوی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان) اظهار داشت: ماه گذشته سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی با حضور نمایندگان استان از جمله معاون صنایع دستی خوزستان در تهران برگزار شد که در این جلسه نمایندگان استان شهرهای اهواز، شوشتر، دزفول، هویزه و شادگان را به ترتیب در بخش‎های مینای صبی، احرامی‎بافی، کپوبافی، بوریابافی و حصیربافی به عنوان نامزدهای شهر ملی صنایع دستی در رشته‎های خود معرفی کردند.

او با بیان این‎که در این جلسه ۲۶ پرونده از استان‎های مختلف با حضور تعدادی از نمایندگان حوزه‎های انتخابی مرتبط، مدیران کل، مسئولان شهری، فرمانداران، معاونان صنایع دستی و جمعی از مسئولان ذی‎ربط مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد: ما نیز در این نشست گزارش مطالعاتی که از ماه‎ها قبل درخصوص رشته‎شهرهای نامزدشده تهیه کرده بودیم را ارائه دادیم که این گزارش، اصالت هنر مینای صبی، شهر اهواز، تعداد و چگونگی فعالیت کارگاه‎های صنایع دستی سطح استان و آثار تاریخی، جاذبه‎های گردشگری، تعداد هتل‎ها، تعداد مهمان‎سراها، تعداد اثرات ثبت ملی و سایر مواردی که در کسب رأی تاثیرگذار هستند را شامل می‎شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: در نهایت با دفاع خوبی که از سوی مجموعه ما در این نشست انجام شد، اعضای شورا پس از یک‎ماه بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها، دو شهر از استان خوزستان را به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی کردند.

وی تصریح کرد: براساس نتایج اعلام‎شده، ۹ شهر و سه روستا به عنوان شهر و روستای ملی صنایع دستی انتخاب شدند که در این میان اهواز به عنوان شهر مینای صبی و دزفول به عنوان شهر کپوبافی از استان خوزستان ثبت ملی شدند.

موسوی گفت: همچنین براساس نظر این شورا، شوشتر در حوزه احرام‎بافی و هویزه در حوزه بوریابافی نیز به صورت مشروط ثبت شدند که براین اساس این دو شهر این فرصت را خواهند داشت تا پرونده‎های خود را تکمیل و بعد از رسیدن به استانداردهای لازم، برای ثبت به عنوان شهر یا روستای ملی در نشست بعدی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مطرح شوند.

فرآیند ملی‎شدن شهرها و روستاها حرکتی است که در راستای برندسازی، معرفی و ارتقای جایگاه صنایع دستی شهرها و روستاهای مختلف و نیز هنرمندان رشته‎های گوناگون با یک عزم همگانی و مدل مشارکتی با هم‎افزایی نیروهای صنایع دستی، مسئولان شهری، هنرمندان، نمایندگان مجلس و مسئولان شهرهای مختلف در سال رونق تولید رقم خورده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز