خبرگزاری کار ایران

تأیید گزارش‌های حفاظت میدان نقش جهان و منظر باستان‌شناسی ساسانی در اجلاس یونسکو

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۳۹۴

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته، گزارش‌های حفاظت میدان نقش جهان و منظر باستان‌شناسی ساسانی تائیدیه گرفت.

به گزارش ایلنا، فرهاد عزیزی (مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی) که به‌منظور شرکت در چهل‌و‌سومین اجلاس میراث جهانی یونسکو به باکو در جمهوری آذربایجان سفر کرده است، با اعلام خبر تأیید گزارش‌های حفاظت میدان نقش جهان و منظر باستان‌شناسی ساسانی در اجلاس یونسکو، تصریح کرد: در چهل‌و‌سومین اجلاس میراث جهانی یونسکو در باکو گزارش‌های حفاظت میدان نقش جهان و منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس مورد بررسی، تایید و تصویب قرار گرفت.

او افزود: کشور ایران به‌واسطه قانون الحاق به کنوانسیون حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی جهان متعهد به پاسخ‌گویی و ارائه گزارش‌های درخواستی مرکز میراث جهانی یونسکو در خصوص آثار ثبت‌شده ایران در فهرست میراث جهانی است.

عزیزی ادامه داد: این گزارش‌ها در قالب چند دسته گزارش‌های مدیریتی، دوره‌ای، حفاظتی، پایشی و... تعریف شده که سالانه بنا به اولویت از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و متولی آثار تاریخی درخواست می شود.

او گفت: در سال گذشته دو گزارش حفاظتی مرتبط با دو اثر میراث جهانی میدان امام اصفهان و منظر باستان‌شناختی ساسانی فارس در اولویت گزارش‌های بین‌المللی دفتر امور پایگاه‌های جهانی قرار داشت که مطابق زمان درخواستی مرکز میراث جهانی تهیه و ارسال شد.

مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی خاطرنشان کرد: این گزارش‌ها در روز جاری در چهل‌و‌سومین نشست میراث جهانی در باکو مورد بررسی قرار گرفت و تاییدیه‌های لازم را دریافت کرد. در همین راستا، رهنمون‌های آتی درخصوص اقدامات گزارش‌شده به نمایندگان ایران در نشست مذکور ابلاغ شده و در دستور کار پایگاه‌های جهانی مربوطه قرار خواهد گرفت.

چهل‌و‌سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از تاریخ ۳۰ ژوئن تا ۱۰ جولای (۹ تا ۱۹ تیر) در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود و امسال جنگل‌های هیرکانی از ایران در میان نامزدهای ثبت در فهرست جهانی دیده می‌شود.

پرونده جنگل‌های هیرکانی مستقلاً به نام ایران در این اجلاس ارائه و بررسی خواهد شد و فردا اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو فردا جمعه ۱۴ تیر، پرونده جنگل های هیرکانی را به نام ایران بررسی می کنند و در صورت موافقت این پرونده به عنوان بیست و چهارمین اثر ملموس و دومین اثر طبیعی از ایران ثبت جهانی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز