خبرگزاری کار ایران

مدیر مالی بنیاد رودکی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای سفر ارکسترها به روسیه 545 میلیون تومان هزینه کردیم/ هزینه‌ها بازگردانده شد/ ریز تمام هزینه‌ها را منتشر می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۳۹۹

احمد پسندیده درباره ابهامات مالی بنیاد رودکی در رابطه با سفر ارکسترها به روسیه و جزییات هزینه ساخت آهنگ تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018 گفت: برای ساخت سرود، گرفتن بلیت و اجاره هتل و سالن‌های اجرا در سه شهر سن پترزبورگ، مسکو و کازان باید مبالغی را به عنوان پیش‌پرداخت به مسئولان هر بخش ارائه می‌کردیم که این اتفاق افتاد و در بخش‌های مختلف بیش از پانصد میلیون تومان پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خردادماه سال گذشته، همزمان با برگزاری جام جهانی روسیه که تیم ملی فوتبال ایران نیز در آن حضور داشت، طی تفاهم‌نامه‌ای با فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته شد که به مناسبت حضور تیم ایران، بنیاد رودکی سرودی را برای تیم ملی فوتبال کشورمان آماده‌سازی کند و برای اجرای آن و همراهی با فوتبالیست‌ها،‌ تعدادی از اعضای ارکسترهای سمفونیک و ملی را به روسیه اعزام کنند. در همین راستا، تفاهم‌نامه‌ای میان علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) و آلکساندر سرگییویچ ساکولوف (رئیس کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی) امضا شد و در نهایت سالار عقیلی،‌ اعضای ارکسترها و تیم همراه که تعدادشان بیش از صد نفر بود به روسیه اعزام شدند. شرکت «هاکوپیان» نیز به عنوان اسپانسر با مسئولان بنیاد رودکی همکاری کرد و در نهایت با صرف مبلغی بیش از 2/5 میلیارد تومان پروژه روسیه به سرانجام رسید.

اعزام هنرمندان و تعامل فرهنگی با کشور روسیه و حمایت از تیم ملی فوتبال ایران توسط فعالان فرهنگی و هنری کشور به خودی خود امری پسندیده است؛ با این حال در همان مقطع و پس از آن حاشیه‌هایی در پی داشت. مهم‌ترین اتفاق این بود که با وجود آنکه موسسه «هاکوپیان» به عنوان اسپانسر تمام هزینه‌ها را متقبل شده بود، اما عوامل برگزارکننده از بودجه تخصیص یافته به بنیاد رودکی مبلغی بیش از پانصد میلیون تومان هزینه کرده بودند. این اتفاق زمانی ایجاد سوال کرد که مسئولان بنیاد رودکی در گزارش مالی سال 1396 به بودجه هزینه شده برای به سرانجام رساندن پروژه روسیه اشاره کرده بودند، بی‌آنکه به جزییات آن بپردازند. خبرگزاری ایلنا، طی گزارشی در روز دوم تیرماه به جزییات این اتفاق و ابهامات مالی آن پرداخته بود که احمد پسندیده (ذیحساب و مدیر امور مالی بنیاد رودکی) در همین راستا برای شفاف‌سازی و رفع ابهامات موجود به تشریح موضوع پرداخت و درباره چگونگی و جزییات پیش‌پرداخت پانصد میلیون تومان از بودجه بنیاد رودکی برای اعزام اعضای ارکسترها و ساخت آهنگ تیم ملی، توضیح داد.

احمد پسندیده در ابتدای سخنانش به ایلنا گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودکی، تنها موسسه زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با تأیید مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای نگهبان تشکیل شده و اساسنامه آن به تصویب هیئت وزیران رسیده است.

وی درباره چگونگی نظارت بر امور مالی بنیاد فرهنگی، هنری بنیاد رودکی گفت: رسیدگی و نظارت بر حساب و کتاب بخش مالی پروژه‌های بنیاد رودکی، توسط «سازمان حسابرسی» انجام می‌شود. یعنی اینکه بنیاد فرهنگی، ‌هنری رودکی بر خلاف سایر دستگاه‌ها که توسط موسسات حسابرسی، حسابرسی می‌شوند، طبق ماده 14 اساسنامه سازمان حسابرسی توسط  بازرس و حسابرس قانونی انجام می‌شود و مسئولان و بازرسان سازمان حسابرسی بر پرونده‌های مالی و جزییات آنها نظارت کامل و دقیقی دارند.

مدیر امور مالی بنیاد رودکی با تاکید بر اینکه دریافت درجه کیفی مطلوب از سازمان حسابرسی بسیار سخت و دشوار است، گفت: حساب و کتاب مسئولان این سازمان دولتی بسیار دقیق و جز به جز است و بازرسان مربوطه همه پرونده‌ها و اسناد مالی موجود را مورد بررسی و تشریح قرار می‌دهند و در این‌باره اغماض نمی‌کنند. این درحالی است که صورت‌های مالی بنیاد فرهنگی،‌ هنری رودکی، طی سه سال متوالی از بازرسان قانونی این سازمان که طبق استاندارادهای حسابداری به ارزیابی امور مالی می‌پردازند، ‌درجه مطلوب دریافت کرده است که اتفاق خوبی است و برای هر موسسه و سازمانی رخ نمی‌دهد.

 پسندیده در ادامه، درباره بخش مالی و رویه اداری پروژه اعزام ارکسترها به روسیه توسط بنیاد رودکی، گفت: در مقطعی که تصمیم گرفتیم اعضای ارکسترها را به روسیه اعزام کنیم برای جذب اسپانسر با شرکت‌ها و موسسه‌های مختلف،‌ از بانک‌های مختلف و شرکت‌های معتبر تا برندهای مطرح، مذاکره و نامه‌نگاری کردیم که اسناد و مدارک همه آنها موجود است. تا اینکه درنهایت با برند «هاکوپیان» به توافق رسیدیم.

وی درباره چگونگی رایزنی با آهنگسازان و خوانندگان جهت ساخت سرود تیم ملی فوتبال نیز گفت: در آن مقطع از 11 شاعر دعوت به عمل‌ آوردیم که پس از طی این روند و توافقات انجام شده، شعر سرود نوشته شد و‌ آهنگی نیز برایش ساخته شد.

مدیر امور مالی بنیاد رودکی افزود: ساخت آهنگ تیم ملی و کارهای مربوط به این بخش هزینه‌های زیادی در پی داشته که تمام اسناد و مدراک آن به طور دقیق موجود است.

وی افزود: برای اعزام هنرمندان و دیگر اعضای پروژه روسیه نیز با آژانس‌هایی که در خطوط هوایی روسیه کار می‌کنند، رایزنی‌های مختلفی انجام دادیم و تلاش‌مان این بود که با کمترین مبلغ این بخش را ساماندهی کنیم؛ لذا همزمان با این روند از آژانس‌های روسیه نیز استعلام کردیم تا در نهایت به آژانس مورد نظر رسیدیم و با آنها توافق کردیم. در این بخش نیز تمام نامه‌ها و اسناد مکتوبِ مقایسه قیمت‌ها، جهت پرداخت کمتر موجود است.

پسندیده درباره دلایل به عهده گرفتن بخشی از بودجه مربوطه توسط بنیاد رودکی برای اعزام ارکسترها به روسیه که در گزارش مالی سال 1396 نیز به آن اشاره شده، گفت: در سال 1396جهت تسریع اموری مانند ساخت سرود، گرفتن بلیت و اجاره هتل و سالن‌های اجرا در سه شهر سن پترزبورگ، مسکو و کازان (طبق قرارداد و اخذ تضمین معتبر) باید مبالغی را به عنوان پیش‌پرداخت به مسئولان هربخش ارائه می‌کردیم که این اتفاق افتاد و در بخش‌های مختلف بیش از پانصد میلیون تومان پرداخت شد که رقم دقیق آن 5452200000 است.

وی درباره پرداخت مبلغ فوق، طی توضیحات بیشتر گفت: پیش‌پرداخت مذکور بخشی از هزینه‌های اعزام است و به معنی پرداخت خارج از قرارداد با شرکت «هاکوپیان» نیست، چراکه مبالغ مربوط به حامی مالی، ابتدا به حساب بنیاد واریز می‌شود و سپس به صورت تدریجی از حساب بنیاد هزینه می‌شود. به بیان دیگر وصول مبالغ حامی مالی در طول یک‌سال انجام شده است. یعنی سه ماهه چهارم سال نود‌وشش و نه ماه سال نودوهفت این مبالغ به حساب بنیاد رودکی واریز شده و در طول همین مدت و به تدریج هزینه‌ها پرداخت شده است.

ذیحساب و مدیر امور مالی بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اشاره به اینکه لیست بخش‌های مختلف و ریز هزینه‌های آنها به صورت مکتوب موجود است، به موارد ذیل اشاره کرد و گفت: حق‌الزحمه شاعران، سرود تیم ملی (سفارش ساخت آهنگ اعم از دستمزد خواننده، نوازندگان، آهنگسازی و ضبط سرود)، طراحی و چاپ پوستر، استند، بروشور،، پارتیوتر، کارت دعوت، اجاره لوازم و تجهیزات، رونمایی سرود تیم ملی در تالار وحدت، اقامت اعضای ارکستر در سه شهر روسیه، بلیت هواپیمای اعضای ارکسترها و مسئولان همراه با آنها، عوارض خروج از کشور اعضای ارکستر و تیم همراه، ترانسفر اعضای ارکسترها به روسیه، غذا و سرویس‌های رفاهی اعضا در روسیه، حق ماموریت گروه اعزامی تمام مواردی هستند که مشمول هزینه بوده‌اند و اسناد و ارقام همه آنها موجود و قابل ارائه است و به زودی منتشر خواهد شد.

بنا به گفته روابط عمومی بنیاد فرهنگی، هنری رودکی، لیست ریز هزینه‌ پیش‌پرداخت‌های سفر اعضای ارکسترها به روسیه و مبالغی که صرف ساخت آهنگ تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018 شده، به زودی ارائه می‌شود و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز