خبرگزاری کار ایران

در آیین گشایش موزه پمپ بنزین مطرح شد؛

ارزش‌های یک شهر تعداد صفحات شناسنامه آن شهر است/ پالایشگاه آبادان ظرفیت ثبت در میراث‌ جهانی را دارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۵۸۱

آیین گشایش موزه پمپ بنزین دروازه دولت عصر امروز با حضور مسوولان شهری، معاون میراث‌فرهنگی، مدیران، دبیران و فعالان حوزه و حجت‌الاسلام دعایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر نعمت‌اللهی مدیر موزه‌های صنعت نفت با اشاره به اینکه از سال 93 درصدد حفظ و احیای آثار مرتبط با حوزه نفت برآمده‌ایم، گفت: در تهران، مسجد سلیمان و آبادان موزه‌هایی را در حوزه صنعت نفت افتتاح کرده‌ایم. در این میان 28 موزه در لیست برنامه‌های ما قرار دارد چنان‌که احیا و مرمت دو موزه در آبادان به اتمام رسیده و آنچه امروز در دروازه دولت افتتاح می‌کنیم سومین موزه در حوزه صنعت نفت و پمپ بنزین است.

او ادامه داد: در حال حاضر یک موزه در سبزوار در حال مرمت و آماده‌سازی داریم. تا پایان امسال امیدواریم پنج موزه در حوزه صنعت نفت داشته باشیم.

نعمت‌الهی یادآور شد: تاکنون: 124 ابنیه در حوزه نفت ثبت شده‌ و 20 میلیون برگ سند جمع‌آوری شده تا در دسترس دید عموم قرار گیرد. همچنین حدود 10 هزار شی میراثی صنعت نفت را شناسایی و جمع‌آوری کرده‌ایم. گنجینه ما در حال مرمت است. این اشیاء از اتوبوس‌ها و پمپ‌ها گرفته تا رمپ‌های قدیمی را شامل می‌شود و تنوع وسیعی دارد.

وی با اشاره به تاریخچه پمپ بنزین دروازه دولت گفت: سال 1319 ساختمان این پمپ بنزین به اتمام رسید و از آن سال فعالیت خود را آغاز کرد. این فعالیت سال‌های 73 و 74 به‌دلیل رد شدن مترو تعطیل و به فراموشی سپرده شد اما بالاخره سال 96 مرمت و احیای این بنا آغاز و در نهایت امروز شاهد گشایش آن هستیم.

مدیر موزه‌های صنعت نفت تصریح کرد: در این موزه بسیاری از اتومبیل‌های قدیمی از بنز تاکسی دولت پهلوی گرفته تا اتومبیل شهید تندگویان به نمایش گذاشته شده است. داخل مجموعه هم با مجموعه فعالیت‌های یک پمپ بنزین آشنا می‌شوید و اشیا خاص را شاهد خواهید بود.

نعمت‌الهی ادامه داد: انواع سوخت، پمپ بنزین و انواع رمپ‌ها در این موزه به نمایش در آمده ضمن آن‌که می‌خواهم از شهردار تهران و شهردار منطقه 12 درخواست کنم فکری به حال کوچه فیات کنند و کار ساختمانی دروازه دولت آغاز شود. با گشایش موزه پمپ بنزین دروازه دولت تصور می‌کنم که موزه عروسک‌ها نیز از تنهایی در آمده باشد. ما روزهایی که در حال احیا و مرمت این ساختمان بودیم بازدید کنندگان زیادی داشتیم و بخصوص خارجی‌ها بسیار اشتیاق نشان می‌دادند. امیدواریم بتوانیم هرچه بهتر این موزه را به مخاطان عرضه کنیم.

همچنین در ادامه این مراسم وکیل‌زاده مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های ملی نفت ایران گفت: خوشحال هستم در شرکتی کار می‌کنم که 90 سال است وظیفه سوخت‌رسانی را داشته و خوشحالم در گرما بخشیدن به خانه‌های مردم سهیم بودم.

او ادامه داد: زمانی را به یاد دارم که این جایگاه فعال بود و نفت را با چهارچرخه‌ها می‌آوردند. البته تغییرات شهری سبب شد این جایگاه غیر فعال شود و امروزه تبدیل به موزه شده است. تکنولوژی اثرات جانبی زیادی در زندگی دارد و زندگی شهری نیز با تغییرات وسیع همراه است. جمع‌بندی منفی آن این است که آرامش را از مردم گرفته و این در حالی است که در موزه پمپ بنزین دروازه دولت می‌توانید شاهد زندگی که در گذشته جریان داشت و آرامش را دریافت خواهید کرد.

همچنین محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم با اشاره به تنوع فهرست آثار ثبت ملی شده گفت: حتی شاهد آثار ثبت دوره مدرن و آثار صنعت در فهرست آثار ملی هستیم. در این میان آثار دفاع مقدس، فداکاری‌ها و ایثارگری‌های خاص جبهه نیز که بخشی از تاریخ کشور را تشکیل می‌دهند در فهرست میراث ملی ثبت شده‌اند.

او با اشاره به ظرفیت‌های پالایشگاه آبادان برای ثبت در میراث جهانی متذکر شد: حتی می‌توان به ظرفیت‌های مسجد سلیمان نیز توجه‌ای ویژه داشت. امیدواریم با کاری که شرکت نفت انجام داده بتوانیم الگویی برای سایر وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌ها درست کنیم به‌طور مثال وزارت راه می‌تواند متولی ثبت جاده‌ها و کاروان سراها شود و وزارت نیرو تلاش‌هایش را برای ثبت گنجینه‌های آب و سایر بخش‌های نیرو بیشتر کند.

طالبان ادامه داد: در گذشته یکی از چالش‌های ما شهرداری‌ها بودند اما امروزه هفتاد درصد شهرداری‌ها با ما همراه هستند. موضوع میراث ناملموس مهم شده و خوشحالم سومین اثر از حوزه صنعت نفت تبدیل به موزه شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پمپ بنزین‌ها نخستین نشانه‌های ظهور خودرو در کشور هستند و اکنون بخشی از حافظه شهر شده اند .

در ایدامه این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران با بیان اینکه نفت یک نعمت الهی است، گفت: به موهبت این نعمت بخش‌هایی از کشور ساخته شده‌است. به اعتقاد من ارزش‌های یک شهر، تعداد صفحات شناسنامه آن شهر هستند و موضوعاتی که سیر تحول و تغییرات را به نمایش می‌گذارند باید حفظ شوند. امروز کنار یکی از ارزش‌ها قرار گرفته‌ایم و شاهد افتتاح موزه پمپ بنزین هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر این‌گونه به نظر می‌رسد که تنها یکی از سه پمپ بنزین باقی‌مانده از نسل اول پمپ‌بنزین‌ها را احیا کرده‌ایم. البته یکی دیگر از این پمپ بنزین‌ها در خیابان 15 خرداد هنوز فعال است.

حناچی تصریح کرد: معنای امروزی حفاظت در کنار مدیریت تغییرات مهم است. امیدواریم در دوره معاصر این نگاه خاطرات خوبی به یادگار بماند.

وی افزود: وزارت نفت به برگ‌های شناسنامه خود در تهران و سایر شهرها توجه کرده و اگر بخواهیم به طبقه‌بندی جهانی این موضوع توجه کنیم، سازمان جهانی درصدد تبدیل فضاهای صنعتی به فضاهای موزه‌ای است. این تحول، تحولی شگرف است که دستگاه‌هایی غیر از میراث فرهنگی نقشی در آن ایفا می‌کنند.

حناچی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار حفظ ارزش‌های شهری در حال تغییر پارادایم هستیم و کاری ندارد اگر شهر را بفروشیم و بیلان شهر را بالا ببریم و ادعا کنیم شهر را اداره کرده‌ایم. اینکه تغییر ایجاد کنیم مهم است تا مردم شهر در آرامش زندگی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز