خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از فیلم متولد سینما مطرح شد؛

سلیقه تماشاگر در سینما توسط چند نفر تعیین می‌شود/ سینما توسط سیاستمداران هدایت می‌شود نه اهل فرهنگ

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۹۷۸

مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند سینمایی «متولد سینما» ساخته مهرشاد کارخانی همراه با نشست نقد و بررسی آن در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند سینمایی «متولد سینما» ساخته مهرشاد کارخانی همراه با نشست نقد و بررسی آن در خانه هنرمندان برگزار شد و مازیار فکری ارشاد (مجری و منتقد این نشست) با اشاره به اهمیت ساخت چنین مستندهایی گفت: این مستند با تمام نقاط قوت و ضعفی که دارد بستر خوبی است که بعد از چهاردهه برای آسیب‌شناسی سینمای بعد از انقلاب بپردازیم. به‌نظرم مهرشاد کارخانی فیلم هوشمندانه‌ای ساخته و دست گذاشته روی نقاط عطف سینما در سه دهه. ما در این مستند با قصه‌ای پرفراز و نشیب سینمای کشورمان مواجه بودیم.

کارخانی نیز با اشاره به دلایل خود برای ساخت این مستند گفت: این مستند را به این علت ساختم تا ببینم آدم‌هایی که بعد از انقلاب سینما را دست‌شان گرفتند چقدر سواد این کار را داشتند چقدر با سینمای قبل از انقلاب فرق داشت و چرا انتخاب‌های هر ساله مثلا مجله فیلم در جشنواره فجر فیلم‌های دولتی هستند و سفارشی اما وقتی می‌خواهند برای ده فیلم مهم تاریخ سینما رای‌گیری کنند انتخاب آنها همان چند فیلم مطرح قبل از ۵۷ است.

 وی ادامه داد: فیلم‌هایی که در دهه شصت در بنیاد فارابی یا حوزه ساخته شده‌اند چه خاصیتی دارند؟ به کجا بر می‌خورند؟ اکثر آنها خنثی هستند و اصلا هیچ کدام موضع‌گیری ندارند. آقای رحمان رضایی در دهه شصت یک فیلم بسیار خوب و معترض ساخت به نام "مدار بسته". بعد از این فیلم جلوی این نگاه را گرفتند و خیلی از فیلم‌سازان دیگر نتوانستند حتی فیلم‌های نسبتا موفقی را که در دهه شصت ساخته بودند دوباره تکرار کنند.

کارخانی ادامه داد: متاسفانه  این روزها سینما افتاده دست چند نفر که برای سلیقه تماشاگر تصمیم می‌گیرند. به نظرم سینمای تجاری امروز بسیار بسیار مبتذل‌تر از فیلم‌های سطحی گذشته است و سینمای خاص و غیر متعارف ما هر دهه زور می‌زند خودش را به دیوار فرسوده‌اش بند کند، اما هر بار به پایین پرت می‌شود. بسیاری از فیلم‌های سفارشی که در دهه ۹۰ می‌بینیم همه حرف‌شان این است که بگویند دولت مقصر نیست، این مردم‌اند که مقصرند.

علیرضا رییسیان نیز  طی سخنانی گفت: مستند متولد سینما چند نکته بسیار مهم دارد؛ یکی از آنها این است که بازتاب موقعیت فیلم‌ساز در شرایط قاب بزرگ سینمای ایران را به نمایش می‌گذارد. زاویه دید مهرشاد کارخانی بیشتر ارتباط فیلم‌ساز با سختی‌ها و ممیزی‌ها و مدیریت غلط سینما بوده است ولی برای خود من این‌طور بوده که واقعا به عنوان یک فیلم‌ساز و کارگردان جایگاه ما چیست؟

عزیزالله حمیدنژاد نیز گفت: امروز سینما افتاده در دام سیاستمداران؛ یعنی امروز سینمای ما را سیاستمداران هدایت می‌کنند نه اهل فرهنگ و متاسفانه سیاست هم این را می‌خواهد. بسیار رنج‌آور است ولی واقعیت این است که دولت این سینما را می‌خواهد که حرفی برای گفتن نداشته باشد. همه فیلم‌سازان اهل تفکر امروز ناراضی هستند.

حمیدنژاد ادامه داد: فیلم‌سازان هم‌نسل من همه تحت تاثیر فیلم‌سازان قبل از انقلاب آثارشان را ساخته‌اند. نسل من از فیلم‌های آقای کیمیایی، آقای بیضایی، مهرجویی و... آموختند همینطور از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینمای جهان که ما قبل از انقلاب بر پرده سینماها دیده بودیم. ولی در دهه شصت سینما وارد فضایی شد که حتی فیلم‌سازان قدیمی هم نتوانستند مسیر دلخواه خودشان را در سینما ادامه بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز