خبرگزاری کار ایران

در نشست«نگرشی نو به هنر ساز سازی در ایران» مطرح شد؛

لطمات جبران‌ناپذیر سوداگران چوب به هنر موسیقی

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۸۸۹

از مشکلات ناشی از عدم گذر از رنسانس سازگری می‌توان به نداشتن اسلوب مهندسی و ثبت شده ارکان و روش‌های اجرایی که باعث هدر رفت منابع چوبی کشور شده، اشاره کرد تا جایی که سوداگران این صنف لطمات جبران ناپذیری به هنر موسیقی می‌زنند.

به گزارش ایلنا، نشست تخصصی «نگرشی نو به هنر ساز سازی در ایران» به همت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه و گروه هنر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

علی کسرایی (دکترای آهنگسازی) در این نشست گفت: صنعت سازگری از گذشته تا به امروز فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است تا به هنری انفکاک‌ناپذیر از علاقمندی‌های بشری تبدیل شود تا جایی که در کشورها و تمدن‌های متفاوت دستخوش ابداعات و خلق زیبایی‌هایی کم‌نظیر شده است.

 او افزود: با بررسی علمی و جستجو در سنت‌ها و روش‌های سازگری جهان و همچنین در مقایسه با سازگری ایران امروزی، به چالش‌هایی برخوردیم که پاسخگویی به آنها شاید خدمتی باشد به نسل‌های علاقمند بعدی و البته و یقینا منجر به پیشبرد علمی این هنر والا خواهد بود.

 این پژوهشگر تصریح کرد: از مشکلات ناشی از عدم گذر از رنسانس سازگری می‌توان به نداشتن اسلوب مهندسی و ثبت شده ارکان و روش‌های اجرایی که باعث هدر رفت منابع چوبی کشور شده اشاره کرد تا جایی که سوداگران این صنف لطمات جبران ناپذیری به هنر موسیقی می‌زنند.

 کسرایی گفت: همچنین عدم مطالعات علمی پیرامون مباحث سیم‌ها در سازها و صد البته نبود روش‌های وارنیش (جلا) و پوشش‌های محافظتی برای جلوگیری از صدمات مربوط به محیط پیرامون و صد البته تاثیرات غیرقابل انکار وارنیش بر آکوستیک ساز و همه و همه مواردی است که در پژوهش پیش رو مورد بررسی قرار گرفته است.

 وی افزود: در این نشست با احیا و معرفی چارت و نمودار هنر سازگری، تلاش خواهیم کرد تا ضمن اطلاع‌رسانی و بررسی بهترین تجارب هنر سازگری در جهان (بخصوص صنعت مرمت و سازگری ناب و اکادمیک چند صد ساله کرمونای ایتالیا) و بومی‌سازی روش‌های یاد شده برای استفاده در هنر سازگری در اقلیم ایران، خدمتی شایانی به این هنر مهجور کنیم.

کسرایی تصریح کرد: کمترین نتیجه این کار، ساخت سازهایی علمی و مانا با صدایی منحصربفرد بوده و یقینا نیز می‌تواند منجر به جلوگیری از هدر رفت منابع چوبی جهانی، ایرانی شود.

 دیگر سخنران این نشست سیامک قلمی، دانش آموخته رشته کامپیوتر و موسیقی، سازنده آلات موسیقی و نوازنده تار و رباب، به شیمی ساز؛ موضوعی که سال‌هاست مورد غفلت سازندگان ساز واقع شده است، اشاره کرد.

او با بیان اینکه تا امروز فرض بر این بوده که ساز با علوم هندسه، فیزیک و نهایتا چوب‌شناسی در ارتباط است نه موضوع دیگرای، به مواردی که سازندگان ساز باید فرا بگیرند اشاره و به تشریح هریک پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز