خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه "باستان‌شناسی برای کودکان، نگاهی دیگر" در مجموعه نیاوران افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۰۶۳

نمایشگاه "باستان‌شناسی برای کودکان، نگاهی دیگر" حاصل اولین همکاری مشترک مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و موزه ملی علوم و فناوری در این مجموعه افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، مراسم گشایش نمایشگاه "باستان‌شناسی برای کودکان، نگاهی دیگر" با حضور امیررضا شریف‌نیا (مدیر مجموعه نیاوران)، سیدرحمت‌اله رئوف حنان (مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات)، فاطمه مهاجرانی (رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان)، جلیل گلشن (مشاور سابق رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و از پیشکسوتان حوزه باستان شناسی)، صالح فرامرزی (رئیس اداره نمایشگاه‌های سیار موزه ملی علوم و فناوری) برگزار شد.

سید رحمت اله رئوف حنان (مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در مراسم افتتاح این نمایشگاه ضمن قدردانی از این مجموعه و موزه ملی علوم و فناوری، بحث آموزش حفاظت از میراث فرهنگی به کودکان را از دغدغه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: آموزش پیشینه فرهنگی و تاریخی کشور به جوانان آینده از اهم وظایف سازمان میراث فرهنگی است تا کودکان به عنوان حافظان آینده میراث فرهنگی با موضوع میراث فرهنگی و نقش آن در کشور آشنا شوند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند. برگزاری این دوره‌ها باعث می‌شود این حرکت ادامه پیدا کند تا جایی که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی به یک فرهنگ تبدیل شده و نهادینه شود.

در ادامه این مراسم جلیل گلشن (مشاور سابق رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و از پیشکسوتان حوزه باستان‌شناسی) کودکان را هدف مشترک موزه‌ها بیان کرد و گفت: خاطره امروز همیشه در ذهن من خواهد ماند و آن حضور پدران و مادران علاقه مندی است که از این فرصت استفاده کردند و به آموزش فرزندانشان در حوزه میراث فرهنگی کمک کردند. زمانی می‌توانیم  اهل ایران باشیم که گذشته خود را بشناسیم، به ارزش‌های آن پی ببریم و از آن‌ها برای آینده استفاده کنیم. برگزاری این دوره کمک می‌کند تا کودکان با ارزش‌های میراث فرهنگی و گذشته خود آشنا شوند.  

گلشن یکی از دلایل بروز آسیب در میراث ارزشمند کشور را عدم شناخت از میراث فرهنگی دانست و افزود: تمام دستگاه‌ها می‌توانند از گذشته میراث فرهنگی و ارزش‌های آن استفاده کنند تا بتوانیم آینده بهتری برای کشورمان بسازیم. کودکان در همه دنیا آینده سازان مملکت هستند و امیدواریم در آینده از این ارزش‌ها حفاظت کنند. در پیام لازم است از مجموعه نیاوران و موزه ملی علوم و فناوری قدردانی کنیم که این فرصت را برای کودکان به وجود آوردند.

در ادامه سمیرا ابراهیم پور (مدیر پروژه آموزش خلاق باستان شناسی برای کودکان) ضمن قدردانی از این مجموعه به ارائه گزارشی از این پروژه پرداخت و گفت: هدف اصلی اجرای این طرح برای کودکان، اهمیت آموزش آن‌ها در سنین پایین است و این آموزش‌ها این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا با فرهنگ خود آشنا شوند. حفاظت از میراث فرهنگی بسیار پر هزینه است، این آموزش‌ها از دوران کودکی می‌تواند این هزینه را کاهش دهد.  

صالح فرامرزی (رئیس اداره نمایشگاه‌های سیار موزه ملی علوم و فناوری) نیز ضمن ابراز خرسندی این همکاری مشترک با مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های مشارکتی بین موزه‌ها گفت: نمایشگاه‌های مشارکتی فعالیت رایجی است که دارای اهمیتی ویژه در عملکرد موزه‌ها است. مشارکت زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان‌ها و مؤسسات تعهد به همکاری و کمک به منابع و تخصص برای دستیابی به یک هدف مشترک و بلندمدت را داشته باشند.

فرامرزی به اشتراک گذاشتن منابع و تخصص، ایجاد نقاط قوت و توانمندی‌ها و همچنین رسیدن به مخاطبان جدید را از مهمترین دلایل برگزاری نمایشگاه‌های مشارکتی برشمرد و افزود: هر یک از موزه‌ها با پتانسیل و منابع خاص خود می‌توانند با ایجاد یک بستر مناسب در حوزه‌های مختلف از پتانسیل‌های موجود یکدیگر بهره مند شوند و این اقدام راهکار مناسبی برای رفع چالش‌ها نیز محسوب می‌شود. همکاری مشترک بین موزه‌ها نقش تعیین کننده‌ای در دستیابی به اهداف مشترک دارد.

نمایش مستند گزارشی باستان شناسی برای کودکان، اعطای گواهی آموزشی تحت عنوان "حافظ کوچک میراث فرهنگی" به کودکان شرکت کننده در چهارمین دوره آموزش خلاق باستان شناسی و همچنین رونمایی از پوستر پنجمین دوره از این آموزش‌ها از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه بود.

این نمایشگاه تا ۲۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپاست. این مجموعه همچنین چندی پیش میزبان برگزاری کارگاه‌های آموزشی "حفاظت مردمی از میراث فرهنگی" بود.

نمایشگاه "باستان‌شناسی برای کودکان، نگاهی دیگر" در مجموعه نیاوران افتتاح شد

نمایشگاه "باستان‌شناسی برای کودکان، نگاهی دیگر" در مجموعه نیاوران افتتاح شد

نمایشگاه "باستان‌شناسی برای کودکان، نگاهی دیگر" در مجموعه نیاوران افتتاح شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز