خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس رسانه مطرح کرد؛

ترویج کسب ثروت‌های بادآورده، کارِ تلویزیون نیست

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۰۰۰

سعید الهی گفت: غلبه وجه سرگرمی رسانه ملی و طبعا درآمدزایی‌های ناشی از آن بر رویکردهای اندیشه‌ورزانه صداوسیما، تبعات ناخوشایندی در عرصه فرهنگ عمومی کشور خواهد داشت.

سعید الهی (کارشناس فرهنگ و رسانه) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به گسترش فعالیت اقتصادی انواع اپراتورها و نرم‌افزارهای دیجیتالی و اینترنتی در حاشیه برنامه‌های تلویزیونی رسانه ملی خاطرنشان کرد: اگرچه جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی در تولید یک برنامه، بخشی از درآمدزایی طبیعی سازمان صداوسیما تلقی می‌شود، لیکن عبور از مرز تعادل و کمرنگ شدن سایر کارکردهای فرهنگی این رسانه، به شدت برای مردم آسیب‌زننده است.

وی افزود: متاسفانه طی مدت اخیر به دلیل برخی محدودیت‌های بودجه‌ای در صداوسیما، ورود حمایتگرهای مالی بخش خصوصی در شبکه‌های مختلف ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده و همین امر موجب نزول سطح کیفی و محتوایی برنامه‌های مختلف به‌ویژه حوزه سرگرمی در صداوسیما شده است.

الهی با یادآوری توقعات اسپانسرها برای درآمدزایی بیشتر و بازگشت سرمایه‌های خود از طریق مخاطبان رسانه ملی خاطرنشان کرد: سازمان صداوسیما همانگونه که امام راحل(ره) فرمودند مانند یک «دانشگاه» می‌تواند رسانه‌ای برای«راهبری و هدایت» جامعه به سمت تعالی باشد و این امر خطیر گاه به دلیل حاکمیت نگاه «درآمد محور» سنخیت مورد غفلا قرار می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: بدیهی‌ست که هرچه برنامه‌های مطابق با ذائقه سرمایه‌گذاران تولید شود؛ سمت و سوی برنامه به سمت تامین منافع اقتصادی آنان پیش می‌رود و به تدریج انحرافات برنامه‌سازان از اهداف و ماموریت‌های ذاتی سازمانی چون صداوسیما که به صورت دولتی و از بیت‌المال ارتزاق می‌کند، کاملاً شکل گرفته و آشکار می‌شود.

وی با انتقاد از این رویه در بسیاری از وجوه دیگر فرهنگی و رسانه‌ای کشور گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها با اتکا به کارکردهای علمی و ماهیتی خود حد اعتدال را در همه ابعاد رعایت کنند و تنها به وجه سرگرمی و یا در حالت خوش‌بینانه اطلاع‌رسانی اکتفا نکنند.

وی اضافه کرد: کارکردهایی که مانع از انفعال و توسعه جهل و عقب‌ماندگی در کشور است، نقش اندیشه‌ورزانه رسانه‌ها از طریق آموزش و هدایت جامعه است که متاسفانه در بسیاری از مواقع از آن غفلت می‌شود.

سعید الهی در پایان تاکید کرد: صداوسیما باید مبتنی بر نیازهای معنوی و روانی اقشار مختلف جامعه نسبت به طراحی و ساخت برنامه در تمامی ابعاد اقدام کرده و با پرهیز از اتکا به یک الگوی ثابت غیرفرهنگی، موجب ترویج برخی ضدارزش‌ها همچون فرهنگ مصرف‌گرایی و انتظار برای کسب ثروت‌های بادآورده از طریق بخت و اقبال در بین مردم نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز