خبرگزاری کار ایران

محمد خدادی مطرح کرد:

یکی از دلایل پایین بودن آمار تلفات سیل اطلاع‌رسانی صحیح رسانه‌ها بود/ نیاز به نیروی ماهر در رسانه‌ها داریم نه شاغل

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۱۳۶

اولین نشست خبری محمد خدادی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد صبح امرروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خدادی در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در دوره حاضر گفت: نقش رسانه‌ها در شریک‌سازی غیرقابل انکار است و امروز کسی نیست که نیاز به اطلاع یافتن نداشته باشد. کارکرد اصلی رسانه‌ها شریک‌سازی است و نفع جمعی نیز در همین شریک‌سازی است و امروز رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند.

وی مهمترین کارکرد رسانه‌ها را اصلاح روش دانست و افزود: رسانه‌ها امروز زوایای پنهان را پیدا می‌کنند و اگر کارکرد آنها تا پیش از این فقط تبلیغ بود امروز تبیین است و به دنبال آن اطلاع‌رسانی و اقناع برای مشارکت و همکاری بیشتر است.

وی با اشاره به وقوع سیل اخیر در تعطیلات هنوروز و نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی گفت:‌ ما در مهمترین تعطیلات کشور با یک بحران مواجه شدیم اما رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تعطیل نبودند و وظیفه خود را مسئولانه انجام می‌دادند و شاید به همین دلیل تلفات سیل امسال از تلفات نوروز بسیار کمتر بود ما در سیل 87 نفر کشته داشتیم در حالی تلفات ناشی از تصادفات بیش از 370 نفر بود. بیشترین بخش تلفات نیز در شهر شیراز بود که اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفته بود.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در حادثه سیل اخیر عملکرد مثبت نیاز به آسیب‌شناسی دارد، گفت: در مقابل رسانه‌های داخلی برخی رسانه‌های خارجی نیز بودند که به دنبال تشدید کردن بحران، ایجاد ناامیدی و ناکارآمدی بودند و باید برای مقابله با این اخبار نادرست برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: در سیل اخیر 35 درصد جوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کردند و بیش از 250 هزار رکورد خبری و حدود یک میلیون و 100 هزار پست منتشر شد و همین نشان می‌دهد که ظرفیت رسانه کشور در خدمت مردم بوده است.

وی به آسیب‌شناسی، ساماندهی وجلوگیری از تعدد منابع در چنین رخدادهایی تاکید کرد و افزود: ما در مواقع بحران همچون سیل و زلزله نیاز به یک قرارگاه رسانه‌ای داریم تا هم‌آفزایی ایجاد کنیم زیرا در مواقع بحران رسانه‌ها به فرمان هیچ کسی کار نکردند و فقط به درخواست و دغدغه مردم عمل کردند.

خدادادی با اشاره به اعزام سه گروه خبرنگار خارجی به من اطق سیل‌زده گفت: متاسفانه آن گونه که باید به سیل در ایران توسط رسانه‌ای خارجی پرداخته شود پرداخته نشد در حالی که ما شاهد هستیم وقتی مشابه این اتفاق در یک کشور آفریقایی یا اروپایی رخ می‌دهد رسانه‌های بین المللی بسیار متمرکز به آن توجه می‌کنند.

خدادادی با اشاره به آماده شدن گزارش ملی سیل در دولت گفت: ما به رغم اینکه به تیم رسانه‌ای خود در داخل نظام جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم اما باید کار رسانه‌ای را تخصصی کنیم زیرا مساله اخیر نشان داد که ما به اندازه کافی خبرنگار و روزنامه‌نگار بحران و امداد و نجات نداریم.

خدادی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در سیل اخیر از همه نوشتند الا خودشان گفت: من خودم از اهالی رسانه هستم و می‌توانم بگویم که بزرگترین مشکل امروز رسانه‌ها بحث مهارت است. امروز فارغ‌التحصیلان رشته‌های ارتباطات و روزنامه‌نگاری آنقدر زیاد هستند که ما با مشکل بیکاری آنها مواجه هستیم و یکی از دلایل بیکار بودن آنها ضعیف بودن بحث مهارتی است هر چند از لحاظ تئوریک قوی هستند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید مخاطب‌محور باشند و نه تولیدمحور وا ین مساله نیاز دارد که فعالان رسانه‌ای مهارت خوبی کسب کنند در تربیت کادر و اعضای تحریریه یک رسانه نباید سهم خود رسانه‌ها را در آموزش نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: امروز باید رسانه‌ها در کنار فعالیت به آموزش نیروهای خود و برگزاری کارگاه‌های رسانه‌ای و تربیت نیروی ماهر و همچنین حفظ نیروهای قدیمی و ماهر خود توجه کنند.

وی ادامه داد: ما باید به سمت تقویت روزنامه‌نگار و خبرنگار ماهر حرکت کنیم نه آ‌نکه فقط آ‌مار شاغلان را بالا ببریم.

در این مراسم خدادادی ،محسن حدادی را به عنوان دستیار ارتباطات معاون وزیر در امور اطلاع‌رسانی منصوب و حکم وی را ابلاغ کرد همچنین قول داد تا در جلسه آینده که حدود دو هفته دیگر برگزار می‌شوند پیرامون مباحث مهمی همچون بیمه خبرنگاران، امنیت شغلی، کاغذ و سایر مسائل خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به تفصیل صحبت کند و برنامه‌ای خود را اعلام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز