خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفته گرافیک ۹۸ مطرح شد؛

شرایط خاص ایران مانع حضور گرافیست‌های خارجی شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۷۱۷

نشست خبری هفته گرافیک صبح امروز با حضور فاطمه کرکه‌آبادی (رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک)، مهردخت دارابی (دبیر هیات مدیره طراحان گرافیک)، محسن سلیمانی (نایب رئیس هیات مدیره و خزانه‌دار صنفی انجمن طراحان گرافیک) و سایر اعضای هیات مدیره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفته گرافیک صبح امروز با حضور فاطمه کرکه‌آبادی (رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک)، مهردخت دارابی (دبیر هیات مدیره طراحان گرافیک)، محسن سلیمانی (نایب رئیس هیات مدیره و خزانه‌دار صنفی انجمن طراحان گرافیک) و سایر اعضای هیات مدیره برگزار شد.

فاطمه کرکه‌آبادی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طرحان گرافیک) در این نشست گفت: طراحی نوین گرافیک ایران با قدمتی 70 ساله درصدد آن است تا همسو با رویدادهای جهانی حوزه طراحی گرافیک را در عرصه اجتماع به نمایش بگذارد. امسال نیز همانند سال‌های گذشته انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به مناسبت روز جهانی گرافیک و هفته طراحی گرافیک همراه با سازمان جهانی دیزاین (ایکودی) برنامه‌های مختلفی در حوزه نمایشگاهی و پژوهشی با موضوع زنان طراح که شعار جهانی دیزاین است، تدارک دیده.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طرحان گرافیک با اشاره به برگزاری مراسم‌های مختلف در هفته گرافیک گفت: افتتاحیه هفته گرافیک 98 با برگزاری نمایشگاه مشترک از زنان طراح ایران و ترکیه آغاز خواهد شد. درواقع می‌توان گفت برگزاری نمایشگاه ایران و ترکیه با زنان طراح که دربرگیرنده طرح‌هایی از طراحان گرافیکی ایرانی و ترکیه‌ای متولد سال‌های 1350 تا 1369 است، آغازگر هفته گرافیک 98 خواهد بود.

وی افزود: این مراسم 6 اردیبهشت ساعت 17 در خانه هنرمندان ایران با ارائه 80 پوستر فرهنگی از 80 زن طراح گشایش خواهد یافت.

به گفته او، برگزاری سه نکوداشت در هفته گرافیک از دیگر برنامه‌های انجمن طراحان گرافیک خواهد بود چونانکه از مهنوش مشیری به خاطر رویکرد تصویرسازی، طاهره محبی تابان به دلیل رویکرد آموزش خلاق، مینو واسقی به واسطه رویکرد دیزاین و به پاس فعالیت‌هایی که این زنان فعال طی گذشته داشتند از آنها تقدیر خواهد شد.

زهرا پاشایی (دبیر هفته گرافیک 98) دیگر سخنران این نشست بود که به سایر برنامه‌های هفته گرافیک 98 اشاره کرد و گفت: از گذشته با زنان طراح نمایشگاه آثار زنان متولد 1320 تا 1349 خواهد بود که به انتخاب خود طراحان جمع‌آوری و در واقع مستندسازی بخشی از گذشته تاریخ طراحی گرافیک ایران است که شامل پوستر، جلد کتاب، لوگو، کاتالوگ و بسته‌بندی می‌شود. این نمایشگاه نیز 6 اردیبهشت در خانه هنرمندان افتتاح خواهد شد.

نمایشگاه کله اسب یکی دیگر از مراسم‌هایی است که در هفته گرافیک 98 شاهد برگزاری آن خواهیم بود. پاشایی از این نمایشگاه به عنوان نکته عطف هفته گرافیک یاد کرد و گفت: برنامه پژوهشی هفته گرافیک با نگاهی بر طرح جلدهای انتشارات فرانکلین تهران و سازمان کتاب‌های جیبی از جمله بخش‌های مهمی است که به پژوهش گرافیک اختصاص دارد و قرار است مرور و بازخوانی پرونده موسسه انتشارات فرانکلین را در آن شاهد باشیم چراکه این موسسه در طول بیش از دو دهه فعالیت و انتشار بالغ بر 1500 عنوان کتاب سهم موثری داشت و همواره نقش مهمی در ترویج و همگانی‌تر شدن عادت کتابخوانی برعهده داشتند. افتتاح این نمایشگاه 10 اردیبهشت در باغ‌موزه قصر تهران خواهد بود.

پاشایی از برگزاری نمایشگاه ائلان وضعیت نیز خبر داد و گفت: این نمایشگاه یک نمایشگاه محیطی خواهد بود که خارج از گالری‌ها برگزار می‌شود و مخاطب عام را در نظر دارد. محل برگزاری این نمایشگاه در نگارخانه مترو شهید بهشتی، ایوان انتظار مترو ولیعصر و نگارخانه پارک هنرمندان خواهد بود. پایان هفته گرافیک 98 با مراسم افتتاحیه نمایشگاه خاطرات کاغذی همراه خواهد بود که این نمایشگاه بین‌المللی در حوزه پوسترهای تئاتر برگزار می‌شود و میزبان این نمایشگاه موزه گرافیک ایران است. به گفته دبیر هفته گرافیک 98 نمایشگاه پیمان ماندگار تقدیری از حامیان و اسپانسرها خواهد بود چراکه گرافیک بدون حضور و فعالیت اسپانسرها نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

برگزاری نشست‌های تخصصی که البته فقط با حضور گرافیست‌های ایرانی برگزار می‌شود، از دیگر برنامه‌های هفته گرافیک 98 است. در این میان دبیر هفته گرافیک 98 درخصوص چرایی عدم حضور گرافیست‌های بین‌المللی و حتی ترکیه‌ای در این نشست‌های تخصصی گفت: ما دوست داشتیم نشست‌هایی برگزار کنیم که طراحان ترکیه‌ای نیز در آن حضور داشته باشند اما به دلیل هزینه‌های بالا، امکان حضور آنها فراهم نشد.

مهردخت دارابی (دبیر هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک) نیز گفت: حضور مهمانان خارجی به دلیل شرایط خاص ایران که این روزها به لحاظ سیاسی و تحریم‌های اعمال‌شده ویژه است، امکانپذیر نشد. تصور ما این است که مهمانان خارجی ترجیح دادند به ایران نیایند.

پاشایی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، مبنی بر چرایی انتخاب برگزاری نمایشگاه مستند بین گرافیست‌های ایرانی و ترکیه‌ای گفت: طراحان ترکیه‌ای از نظر فرهنگی نزدیکی زیادی با گرافیست‌های ایران دارند ضمن آنکه مهمترین دلیل ما زمانبندی ورود تکنولوژی به ایران و ترکیه بود چراکه تکنولوژی در حوزه گرافیک تغییرات زیادی را اعمال کرد. سعی ما بر آن بود تا با توجه به نزدیکی‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که بین ایران و ترکیه وجود دارد، تغییرات و تحولاتی که حضور تکنولوژی در طراحان گرافیک به وجود آورد را مورد بررسی قرار دهند.

او ادامه داد: در هفته گرافیک 98 چند نمایشگاه را برگزار می‌کنیم که در آن از گذشته یعنی سال 1320 تا 1369 را با زنان گرافیست همراه هستیم چراکه نسل جدید بیشتر به دنبال استفاده از تکنولوژی و امکانات کامپیوتری در گرافیک است اما نسل گذشته طراحان گرافیک بیشتر به صورت دستی کار انجام می‌دادند. ما قصد داریم تا پژوهش و بررسی در این خصوص داشته باشیم.

به گفته دبیر هفته گرافیک 98 استفاده از تایپوگرافی فصل مشترک گرافیست‌های ایرانی و ترکیه‌ای است که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

این نشست با صحبت‌های میترا شاهسوند (مدیر هنری هفته گرافیک 98) ادامه یافت که به بیان مسئله زنان طراح پرداخت و گفت: زنان طراح استعداد و توانایی‌های زیادی دارند اما آنگونه که باید دیده نمی‌شوند. معتقد هستم زنان طراح به درستی دیده نشده‌اند از این رو پوسترهایی را طراحی کرده‌ام که برای درک آن باید دقت زیادی به خرج داد.

محسن سلیمانی (نایب رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک) با اشاره به بودجه و هزینه‌کرد برای هفته گرافیک 98 گفت: پیش‌بینی ما هزینه‌کردی کمتر از 100 میلیون تومان بود و در این میان اداره کل مرکز هنرهای تجسمی قول حمایت‌های مالی را به ما داده اما تاکنون هیچ مبلغی را دریافت نکرده‌‌ایم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر برگزاری سالانه تجسمی این انجمن گفت: رویداد اصلی ما برگزاری سرو نقره‌ای است که جایگزین دو سالانه‌ها خواهد بود و سالانه بخشی از آن در دل انجمن‌ها برگزار می‌شود. در این میان هفته گرافیک 98 یکی از رویدادهایی است که انجمن گرافیک هر ساله آن را برگزار می‌کند.

شرایط خاص ایران مانع حضور گرافیست‌های خارجی شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز