خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۱۵ درصد کاهش ضریب اشغال هتل‌ها نسبت به سال گذشته/ خوزستان بیشتر از همه متضرر شد/ انتظار هتلداران از دولت برای جبران آسیب‌های سیل

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۱۲۶

رئیس جامعه هتلداران کشور با بیان اینکه ضریب اشغال هتل‌ها نسبت به سال گذشته با ۱۵ درصد کاهش مواجه بوده است، گفت: در زمان سیل ما از جمله نهادهایی بودیم که اعلام کردیم، گردشگران می‌توانند اقامت خود را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای کنسل کنند و حال از دولت این انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای هتلداران شرایطی برای جبران بخشی از هزینه‌های آنها را فراهم کنند.

جمشید حمزه‌زاده (رئیس جامعه هتلداران کشور) درباره وضعیت هتل‌ها در ایام نوروز به خبرنگار ایلنا گفت: بحث سیلی که امسال با آن مواجه بودیم، سبب شد تا به صورت میانگین، ضریب اشغال هتل‌های ایران نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته باشند. البته این کاهش به طور میانگین محاسبه شده و ما در برخی از استان‌ها همچون خوزستان شاهد کاهش ۴۰، ۵۰ درصدی ضریب اشغال نسبت به سال گذشته بودیم. همچنین در برخی استان‌ها همچون تهران شاهد افزایش ضریب اشغال هتل‌ها بودیم. بنابراین باید بگویم ۱۵ درصد کاهش ضریب اشغال هتل‌ها، میانگینی برای هتل‌های کل کشور است.

وی با بیان اینکه ضرر این سیل کشوری بود ولی به اعتقاد من بیشترین ضرر شامل حال خوزستانی‌ها شد، افزود: به دلیل سیل بسیاری از مسافران اقامت خود در هتل‌های شهرهای مختلف را کنسل کردند و این موضوع سبب زیان زیاد هتلداران شده است. حال شما حساب کنید که وقتی حادثه‌ای به این صورت در اهواز، آبادان و شهرهای جنوبی کشور که هتل‌های آنها تمام سود خود را در عید کسب می‌کنند، به وجود آید و سبب کنسلی حداقل ۴۰،۵۰ مسافران آنها شود، چه اتفاقی برایشان می‌افتد. در این سیل وضعیتی ایجاد شده بود حتی کسانی که در تبریز هم اقامت گرفته بودند و به نوعی سیلی در آنجا نبود، از ترس سیل هتل خود را کنسل کردند.

حمزه‌زاده ادامه داد: با تمام این توضیحات جامعه هتلداران در اوایل این اتفاق اطلاعیه داد که به دلیل وضعیت سیل در کشور مسافرانی که از قبل هتل‌های خود را رزرو کردند، می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای اقامت خود را کنسل کنند و پول خود را به طور کامل دریافت کنند. در صورتی که طبق قانون می‌توانستیم این کار را انجام ندهیم.

رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه توضیح داد: لازم است اشاره کنیم که استان خوزستان تنها استانی است که وضعیت کنسلی برای مسافران آنها تا پایان تعطیلات وجود داشت. در صورتی که برای استان‌های دیگری همچون شیراز این امکان تا ۸ فروردین مهیا بود و همین موضوع ضرر بیشتری را شامل حال این استان کرد. من خودم امسال چند روزی در هتل‌های اهواز اقامت داشتم و به چشم دیدم هتلی که سال گذشته ۱۰۰ درصد ظرفیت داشت، امسال حتی یک گردشگر در آن نبود.

وی با اشاره به اینکه برای جبران خسارت سیل به هتلداران نیز باید راهکاری در نظر گرفته شود، اظهار داشت: به اعتقاد من وقتی قرار است دولت ضررهای سیل را جبران کند،  باید ضررهای غیرمستقیم آن را هم در نظر بگیرد که اتفاقا هتل‌های ما نیز به همین صورت از سیل آسیب دیدند که برای جبران ضرر آنها باید راهکاری در نظر گرفته شود. بر همین اساس در حال نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور و آقای مونسان هستیم، تا به نوعی دولت با توجه به ضررهای هتلداران این مناطق، مشوق‌هایی همچون معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی برای یک تا دو سال را برای آنها در نظر بگیرند تا به این صورت بخشی از ضررهای آنها جبران شود.

وی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه ساختمان هتل‌ها از سیل هیچ آسیب مستقیمی ندیدند، گفت: باتوجه به اینکه در زمان سیل ما از جمله نهادهایی بودیم که اعلام کردیم با توجه به وضعیت موجود، گردشگران می‌توانند اقامت خود را در شهرهای مختلف را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای کنسل کنند، حداقل انتظار از دولت این است که در این شرایط هتلداران را رها نکنند. به نوعی وظیفه دولت اینطور ایجاب می‌کند تا ضرر ایجاد شده را به صورت دیگری؛ در قالب مشوق‌ها و مالیات‌ها برای هتلدارن جبران کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز