خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد:

برگزاری طرح امداد فرهنگی در مناطق محروم

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۳۶۸

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید برای ما مهم این است که بتوانیم بچه‌هایمان را بخصوص در مناطق محروم با کتاب و کتاب خوانی و اندیشه و اندیشیده ورزیدن آشنا کنیم و نگاهشان را به زندگی تغییر دهیم.

به گزارش ایلنا، محمدرضا زمردیان (معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) درباره اجرای  طرح امداد فرهنگی (پیک امید) که این روزها در روستاهای استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است، گفت: اصلی‌ترین وظیفه کانون دادن خدمات فرهنگی و ترویج کتاب خوانی و پرورش خلاقیت برای کودکان است و طبیعتا ما این امکان را که به شکل فیزیکی بتوانیم به همه کودکان ایران زمین خدمات دهیم نداریم و بسیاری از کودکان نیز دسترسی به مراکز کانون  را ندارند. اگر چه که واحدهای سیار ما در مراکز مختلف کشور و روستاهای کم برخوردار درحال  خدمات رسانی هستند، اما همه کودکان سرزمین این امکان برایشان فراهم نیست. از همین جهت طرح امداد فرهنگی را با عنوان پیک امید طراحی کردیم که کاملاً برای مربیان کانون داوطلبانه و جهادی است تا از این طریق بتوانیم به روستاها و مراکزی که کم برخوردار هستند فعالیت‌هایی مانند کتابخوانی، قصه گویی، اهدای کتاب، آموزش هنرهای دستی، کاردستی، نمایش فیلم و انیمیشن را داشته باشیم در این طرح علاوه بر فعالیتهای ذکر شده برای هر روستا یک کتابخانه کوچک روستایی نیز اهدا می‌شود و همکاران من در واحد سیار هر ماه یک بار به این کتابخانه‌ها مراجعه کرده و کتاب‌های جدید را جایگزین کتاب‌های قدیمی می‌کنند و یا به آن‌ها بیفزایند. همچنین در این طرح به شکل داوطلبانه خود مربیان کانون که نقطه ابتدایی آن روستاهای استان سیستان و بلوچستان بوده است، روزانه غذای گرم طبخ می‌کنند و در میان  کودکان توزیع می‌کنند و همین عامل نیز موجب شده است تا یک فضای دوستانه و صمیمی بین مربیان و کودکان روستایی به وجود آید.

وی در ادامه درباره فعالیت‌های  که در این حوزه قرار است انجام شود، بیان کرد: ما در بحث خدمت رسانی در مناطق محروم چند مرحله را پیش بینی کردیم. یک بخش آن مراکز سیار ما هستند که به مناطق محروم می‌روند و خدمات رسانی می‌کنند. یک بخش نیز مهرواره‌ها هستند که در کانون طراحی شدند و امسال در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های کرمانشاه، کردستان و خوزستان برگزار شد و در این بخش با حضور هنرمندان برنامه‌های امید بخش و با نشاطی برای کودکان فراهم شد. یک بخش نیز امداد فرهنگی است که در این بخش در هر روستا همانطور که پیش‌تر نیز اعلام کردم، یک تیم و یک گروه مشغول به کار هستند. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان 40 مربی از کانون پرورش فکری  حضور دارند و همراه با واحد نمایش سیاری که امکانات نمایش فیلم در آن فراهم شده است در روستاها مستقر هستند. علاوه بر این در هر روستا یک تیم از مربیان ما حضور پیدا می‌کنند و آموزش‌های متعددی در حوزه فرهنگی، هنری، ادبی و هنرهای تجسمی به کودکان ارائه می‌دهند.  همچنین با احداث  کتابخانه، به آنها بسته‌های هدیه فرهنگی، لوازم التحریر و کتاب نیز اهدا می‌شود. مربیان سیار نیز در طول سال به این مناطق مراجعه می‌کنند و به کتابخانه‌ها سر می‌زنند و آنها را به روز می‌کنند. امیدوارم در طول سال این طرح تداوم داشته باشد و با حمایت دستگاه‌های دیگر این فعالیت را در نقاط دیگر کشور نیز استمرار دهیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره اولویت بندی انتخاب روستاها و چرایی انتخاب سیستان و بلوچستان در مرحله اول، اظهار کرد: استان‌های مختلفی مدنظر بودند. یکی از مباحث اولیه این بود که اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و استانداری استان، آمادگی لازم را برای اجرایی شدن این طرح داشته باشند و بتوانند خدمات بدهند که استان سیستان و بلوچستان آمادگی کامل در این زمینه داشت. نکته دوم این است که استان سیستان و بلوچستان متاسفانه یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است و کمترین توجه به آن شده و با توجه به اتفاقات اخیری که در استان رخ داد و جوی که مبتنی بر ناامنی در استان ایجاد شد و ترویج داده می‌شد، خواستیم با اجرای طرح امداد فرهنگی نشان دهیم که امنیت در استان برقرار است و فضای خوبی در استان حاکم است. این بچه‌ها محروم‌ترین بچه‌ها هستند و ما به این دلایل روستاهای استان سیستان و بلوچستان را به عنوان پایه انتخاب کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چند روستا تحت این پوشش قرار گرفته‌اند نیز گفت: انتخاب روستاها برمبنای محروم‌ترین و حداقل‌ترین امکانات در نظر گرفته شد.ضمن این که  به لحاظ موقعیت جغرافیایی که از سوی استان به ما اعلام شد در حال حاضر 9 روستا زیرپوشش این طرح قرار گرفته‌اند و مربیان ما  هر روز به سه روستا مراجعه کرده و خدمات را ارائه می‌دهند.

زمردیان همچنین تاکید کرد: فاز نخست این طرح  تمام شد و امیدواریم با توجه به استقبالی که هم از سوی مربیان کانون و هم علاقمندان فرهنگی بیرون از کانون که داوطلب شدند و در این راستا به ما کمک کردند، بتوانیم در سال آینده این فعالیت را گسترده‌تر کنیم.

وی افزود: واقعیت این است تمام مربیان حاضر در این طرح با تمام مشکلات و سختی‌هایی که وجود داشت، اما انرژی صدچندان گرفتند و بیشتر از آنکه بچه‌ها از مربیان انرژی دریافت کرده باشند، شاید این مربیان ما بودند که از آنها انرژی گرفتند. به این دلیل که ارتباط بسیار خوبی شکل گرفت و لحظات خوب، شاد و خندانی برای کودکان این مناطق فراهم شد و بچه‌ها به شدت به کتاب و کتابخوانی علاقمند بودند و هستند و همچنان نیز متقاضی ادامه این روند هستند.

زمردیان در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای این طرح تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضعیت فرهنگی و هنری در روستاهای محروم موثر واقع شود، عنوان کرد: اینکه اقتصاد زیربنای فرهنگ است یا فرهنگ زیربنای اقتصاد است موضوع چالش برانگیزی است که قرن‌هاست میان فلاسفه و اهالی اندیشه وجود داشته و دارد. اما فکر می‌کنم صاحب اندیشه شدن می‌تواند فقر را ریشه کن کرده و تحولات جدی در جامعه ایجاد کند. برای ما مهم این است که بتوانیم بچه‌هایمان را بخصوص در مناطق محروم با کتاب و کتاب خوانی و اندیشه و اندیشیده ورزیدن آشنا کنیم و نگاهشان را به زندگی تغییر دهیم. اینکه بچه‌ها یاد بگیرند برای رسیدن به موفقیت فقط نباید به دیگران تکیه کنند و خودشان می‌توانند روی پای خود بایستند و این تغییر را ایجاد کنند، می‌تواند در رفع محرومیت اثرگذار باشد.

وی درباره ادامه اجرای این طرح در مناطق و استان‌های دیگر نیز گفت: قطعا همینطور است و در سال 98 این طرح را تداوم می‌دهیم وبه استان‌های دیگر نیزخواهیم رفت. آنچه که لازمه اجرای این طرح است همکاری نهادها و ارگان‌های استانی با کانون است که  در موقعیت خود و بنا به موقعیت استان اولویت‌ها در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی و شمالی، کرمان، کرمانشاه، خوزستان، خود استان سیستان و بلوچستان با توجه به وضعیتی که دارند جزو استان‌های در اولویت اجرای این طرح برای ما هستند، اما باید سال آینده با توجه به شرایط ونوع آمادگی استان برنامه ریزی اجرایی را عملیاتی کنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درخاتمه اظهار کرد: امیدوارم رسانه‌ها در این ماجرا پیشتاز باشند نه برای اینکه محرومیت استان‌ها را بازگو کنند بلکه از این جهت که الگوسازی کنند تا افرادی که توانمند هستند ولو اینکه نتوانند کمک مالی کنند اما کمک فرهنگی انجام دهند. اگر کسی حتی وقت بگذارد و کتابی برای کودکان در روستاها قرائت کند خودش آورده بسیاری به همراه دارد. کمک کردن صرفا به معنای هزینه پول نیست و گاهی عشق و خرج کردن این محبت می‌تواند باشد. با الگوسازی این شرایط می‌توان اتفاقات خوبی را در جامعه رقم زد. هستند بسیاری از افراد که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند اما همین تعداد اندک، شاید به تنهایی اثربخشی زیادی به همراه نداشته باشند اما اگر بتوانیم همه اینها را با هم تجمیع کنیم و دست به دست هم دهیم و با هم فعالیت کنیم و به شکل گسترده همراه با  دستگاه‌ها و نیروهاى مردمى این فعالیت ها را انجام دهیم و هدفمند باشیم قطعا اثربخشی بیشتر و بهتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز