خبرگزاری کار ایران

«آبشارهای ایران» در ویترین کتاب‌فروشی‌ها جای گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۶۷۹

کتاب «راهنمای میدانی آبشارهای ایران» تألیف مجید اسکندری که به معرفی بیش از ۷۵۰ آبشار گزارش شده از ایران می‌پردازد، منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «راهنمای میدانی آبشارهای ایران» لیستی از ۷۵۰ آبشار گزارش شده از ایران ارائه می‌دهد و تعداد بیش از ۳۳۰ آبشار از آنها به‌صورت مصور معرفی شده‌اند. هر صفحه به یک آبشار اختصاص یافته و کروکی مسیر دسترسی و مختصات جغرافیایی هر آبشار به‌صورت خطی و نقشه جغرافیایی مشخص شده است. برای هر آبشار نوع دسترسی به چهار صورت آسان، پیاده‌روی سبک، پیاده‌روی سنگین و فنی سخت، با نماد مخصوص خود مشخص شده‌اند و همچنین فصلی یا دائمی بودن آنها نیز با نماد تعریف شده است.

دسته‌بندی آبشارها در این کتاب در قالب استانی و در هر استان براساس حروف الفبا مرتب شده است. در مواردی که یک آبشار با نام‌های مختلف معرفی شده باشد، یک نام متداول انتخاب شده و بقیه نام‌ها در متن و توضیحات آمده است که می‌توان در نمایه کتاب به جست‌وجوی آنها پرداخت.

در برخی از مناطق کم‌آب کشور تعدادی از آبشارهای مهم معرفی شده‌اند که اگرچه از نظر ارتفاع و حجم آب، چندان شاخص نیستند، ولی در فرهنگ بومی این مناطق دارای سابقه‌ای کهن و تأثیرات مثبت اقتصادی و باورهای اساطیری بوده و معرفی آنها می‌تواند در توسعه گردشگری این مناطق کمک شایانی کند.

در ابتدای هر استان توضیح مختصری درباره موقعیت جغرافیایی، همراه با نقشه پراکنش آبشارهای تأیید شده در هر استان در مقیاس‌های مختلف و با سیستم مختصات WGS-۱۹۸۴ UTM Zon ۳۹N توسط انتشارات ایرانشناسی تهیه، ترسیم و کارتوگرافی شده‌اند.

نویسنده در نخستین بخش کتاب که به کلیات اختصاص یافته ضمن طبقه‌بندی آبشارها به موضوعاتی همچون پراکنش آبشارهای ایران، توسعه پایدار گردشگری و نقش آبشارها در گردشگری می‌پردازد.

در بخشی از کتاب در معرفی آبشار «آرپناه» می‌خوانیم: «آبشار آرپناه یکی از مناطق بکر استان خوزستان است که در نزدیکی شهر لالی واقع شده است. این شهرستان در ۱۵۰ کیلومتری شمال اهواز واقع شده است و چهره طبیعت آن به دلیل قرار گرفتن در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس نسبت نقاط دیگر استان خوزستان به کلی متفاوت است. دره‌ها، صخره‌ها و آبشارهای پرآب فصلی در این منطقه قابل مقایسه با دشت‌های وسیع و هموار جنوب خوزستان نیست. آب این آبشارها از چشمه‌هایی که در نزدیکی آبشارها قرار دارند حاصل می‌شود و با طی مسیری طولانی به کارون می‌ریزد.»

کتاب «راهنمای میدانی آبشارهای ایران» تألیف مجید اسکندری در۴۲۰ صفحه و در قطع پالتویی با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای ۸۰  هزار تومان روانه بازار کتاب ایران شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز