خبرگزاری کار ایران

ششمین مجموعه شعر گروس عبدالملکیان منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۷۳۱

مجموعه شعر تازه‌ گروس عبدالملکیان با عنوان «سه‌گانه خاورمیانه» از سوی نشرچشمه راهی بازار کتاب شد.

به گزارش ایلنا، گروس عبدالملکیان شعرهای کتاب تازه‌اش را از زمستان ۹۳ تا پاییز ۹۷ و طی چهار سال نوشته است. کتاب «سه‌گانه خاورمیانه- جنگ عشق تنهایی» مجموعه‌ای‌ با ساختمان و فضایی متفاوت است. این کتاب نهمین اثر گروس عبدالملکیان و ششمین مجموعه شعر مستقل اوست که پس از چهار سال از انتشار آخرین مجموعه شعر مستقل او یعنی «پذیرفتن»‌ راهی بازار نشر شده است.

او در بخشی از مقدمه‌ی کتاب می‌گوید: «کتابی که می‌خوانید، مجموعه شعری پیوسته است؛ به این معنا که شعرهای این کتاب هم مستقل‌اند و هم پیوسته.»

گویا مخاطب، هم می‌تواند آن را مثل هر مجموعه شعر دیگری، از میانه آغاز کند، هم اگر کتاب را از ابتدا بخواند، روایتی پنهان در آن می‌یابد که فضایی متفاوت به مجموعه می‌دهد. بنابراین این کتاب نه مجموعه است و نه منظومه؛ یا شاید بشود گفت هم مجموعه است و هم منظومه.

تفاوت دیگر ساختمان این کتاب در فصل‌بندی آن است. عبدالملکیان در بخش دیگری از مقدمه می‌گوید: «این کتاب سه فصل دارد؛ اما آغاز فصل‌ها مشخص نیست؛ هر جا که احساسشان کنید آغاز می‌شوند.»

چنانکه مشاهده می‌شود، این مجموعه سه فصل دارد (جنگ، عشق، تنهایی) اما همان‌طور که شاعر در مقدمه آورده است، کتاب فصل‌بندی نشده و این به آن معناست که فصل‌بندی آن برای هر مخاطب، شکلی متفاوت خواهد داشت.

گروس عبدالملکیان که پیش از این تجربه‌های متنوعی را در حوزه‌های فرم، ساختار و تخیل در کتاب‌های مختلفش آزموده است؛ در این کتاب به آن‌ها عمق بخشیده تا جهانی تازه‌ و تاثیرگذار را رقم بزند.

عکس روی جلد از علی الفهداوی، عکاس عراقی ‌است که از چهره‌ی دختری در زمان آزادی موصل گرفته شده است. مجوز انتشار این اثر، توسط نشرچشمه از عکاس آن دریافت شده است.

در یکی از شعرهای این مجموعه می‌خوانیم:

«پرتقال را پوست می‌کنم

خالی‌ست

سیب را پوست می‌گیرم

رفته است

باد می‌وزد

و روشنایی از روز کنده می‌شود

درختی

میوه‌هایش را خورده است

درختی

سایه‌اش را خاک می‌کند

درختی

آنقدر خسته است

که خود را قطع کرده

تا بر کُنده‌اش بنشیند

باد می‌وزد

و معنا را از زندگی جدا می‌کند

من اما

به آسمان خیره‌ام

به رنگ سرخ

که آن پرنده‌ی غریب را

به منقار گرفته است وُ دور می‌شود

من اما

به آسمان خیره‌ام

به شب

به تنهایی

و هر دو نیمه‌ی ماه تاریک است»

کتاب «سه‌گانه خاورمیانه»، اثر گروس عبدالملکیان در 100 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 14 هزار تومان از سوی نشرچشمه به بازار آمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز