خبرگزاری کار ایران

افتتاح پژوهشگاه دا با رویکرد اجرای تئاتر مبتنی بر بدن و حرکت

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۸۵۹

«پژوهشگاه دا» طی مراسمی در محل خانه نمایش دا افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «پژوهشگاه دا» طی مراسمی در محل خانه نمایش دا افتتاح شد. رویکرد این پژوهشگاه، اجرای تئاتر مبتنی بر بدن و حرکت است. در این مراسم که در واقع نخستین کنفرانس پژوهشی حرکت و بدن جشنواره تئاتر فجر بود و به همت ندا نوتاش، کسری شاهینی و محمد‌رضا غریب‌زاده برگزار شد، سعید اسدی و ندا هنگامی حضور داشتند. از دیگر مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه پژوهشگاه دا، پژوهشگرانی مانند حامد نصرآبادیان، علی خوش‌گفتار، حبیبه عبدالهی، هرش آرمند و کامیار صالحپور بودند. 

سعید اسدی طی سخنانی به وضعیت پژوهش در کشور پرداخت و گفت باید به پایگاه‌های پژوهشی جهان بیش از پیش دسترسی داشته باشیم و بتوانیم مقالات و یافته‌های قابل استناد ارایه دهیم.

این استاد تئاتر دانشگاه، به این موضوع پرداخت که باید به شناخت بهتری از تئاتر برسیم و مثلا بدانیم که ادبیات نمایشی گونه‌ای ادبی نیست چراکه برای اجرا نوشته می‌شود؛ معمولا کسانی که متن خود را کارگردانی کرده‌اند موفق‌تر بوده‌اند، به این دلیل که متن را با رویکردهای اجرایی نگاشته‌اند. با این اوصاف، تئاتر از حوزه معنایی خارج و به حوزه پدیدارشناسی نزدیک می‌شود. 

اسدی در یک تعریف، تئاتر را «حضور بدنِ فعال در فضا» دانست و با اشاره به اهمیت بدن و حرکت در تئاتر افزود: بدن یک بازیگر باید تربیت شده باشد و کارگردان به این امر اذعان داشته باشد که با تعداد کمتر بازیگر می‌تواند از شلختگی‌های صحنه جلوگیری کند و به مبحث زیبایی‌شناسی تئاتر کمک کند.

ارایه مقاله و پژوهش در موضوع‌های «هلبرک از دو منظر واژه‌شناسی و اجرایی»، «دراماتورژی بیان بدنی با رویکرد بر آثار پیتا» و «بررسی اثربخشی تئاتر فیزیکال در برونی‌سازی و درونی‌سازی کودکان طلاق مقطع ابتدایی»، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

خانه نمایش دا قبلا نیز در زمینه نمایش‌های متمرکز بر حرکت و بدن فعالیت داشته و اجراهایی را روی صحنه برده است. در همین راستا فستیوال دایره را برگزار کرده که سال آینده دوره دوم آن برگزار می‌شود. همچنین در بخش به‌علاوه فجر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، ۵ نمایش فیزیکال را به اجرا می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز