خبرگزاری کار ایران

پایانِ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر/ اهدای سیمرغ‌ها و آرزوی یک افغان برای ایرانیان؛

«شبی که ماه کامل شد» با۶ و «مسخره‌باز» با ۴ جایزه برترین‌ها شدند/ متری شش و نیم، ماجرای نیمروز ــ رد خون، مسخره‌باز و قصر شیرین انتخاب‌‌های بعدی بودند

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۲۰۹

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر طی مراسمی در برج میلاد به کار خود پایان داد. در پایان این مراسم، فیلم «شبی که ماه کامل شد» با هفت جایزه بیشترین آرای هیات داوران را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور هنرمندان و مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور در سالن همایش‌های برج میلاد به کار خود پایان داد.

این مراسم که اجرای آن را محمدرضا شهیدی فر برعهده داشت، از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شد.

جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین انتظامی (رئیس سازمان سینمایی)، محمود واعظی (رییس دفتر رییس جمهور)، سید صادق موسوی (مدیرعامل انجمن سینمای جوان)، علیرضا تابش (مدیرعامل فارابی)، سیدمحمد طباطبایی نژاد (مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، منوچهر شاهسواری، نرگس آبیار، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، غلامرضا موسوی، الناز شاکردوست، فرشته طائرپور، سعید روستایی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، محمدحسین قاسمی، هومن بهمنش، احسان رسول‌اف، نیلوفر خوش‌خلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمین‌پرداز و گیتی معینی ازجمله حاضران در این مراسم بودند.

سال 1397 پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود

ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر) در مراسم اختتامیه طی سخنانی گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال 1397 پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

 وی ادامه داد: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

 داروغه‌زاده افزود: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

او ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی‌هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن‌های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه‌ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را دربرگیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.

وی افزود: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از 10 فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت 3 بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

داروغه‌زاده سخنان خود را چنین پایان داد: از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.

سیمرغ‌هایی که اهدا شدند

در اولین بخش اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به محمد کارت برای فیلم بچه‌خور اهدا شد. محمد کارت ابراز امیدواری کرد حضور فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر استمرار و جدی ادامه داشته باشد.

سپس سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به بابک بهداد برای فیلم بهارستان خانه ملت اهدا شد. بابک بهداد گفت: سینمای مستند علارغم مهم بودن و کسب جوایز بسیار در جشنواره‌های جهانی در داخل دچار مشکلاتی است و توجه لازم به آن نمی‌شود.

در بخش نگاه نو سیمرغ بلورین بهترین فیلم به مسخره‌باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد. اما در این بخش به جای غنی‌زاده یک مهاجر افغانی با قرائت متنی درباره مشکلات مهاجران افغانی در ایران و سپاسگذاری از مردم ایران آرزو کرد که مشکلات مردم کمتر شود.

خیال محمد که یک مهاجر افغانستانی است به نمایندگی از همایون غنی‌زاده در این بخش از برنامه روی سن آمد و متن زیر را خواند: اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی‌زاده کار می‌کنم. من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به‌جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی‌دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی، امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم. امروز باید فقط حرف‌های خوب بزنیم. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته، ما مردم افغانستان به پاس سال‌های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران‌ها می‌کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.

سپس خیال محمد نامه‌ای از همایون غنی‌زاده کارگردان برگزیده نگاه نو خواند که در آن نوشته شده بود: نامه‌ای از همایون غنی‌زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می‌خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده. لذا  با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم. امید که در دوره‌های دیگری کارگردان مقبول‌تری برای جشنواره باشیم.

به این ترتیب غنی‌زاده از پذیرش جایزه جشنواره فیلم فجر سرباز زد.

سپس با پخش بخش‌هایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، با حضور سیدعباس صالحی، حسین انتظامی، ابراهیم داروغه‌زاده، گوهر خیراندیش،حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری قدردانی شد و تعدادی از آزادگان به همراه بازیگران نوجوانی که نقش آنها را در 23 نفره بازی کرده‌اند، روی سن حاضر شدند.

در این بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم ۲۳نفر به تهیه‌کنندگی مجتبی فراورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

گوهر خیراندیش در سخنانی گفت: من سلام و تعظیم می‌کنم به این قهرمانان کشورم. استادم جناب آقای نصیریان و جناب آقای مشایخی، ببخشید که من ِکوچکترین جای شما را می‌گیرم. به سینما رفته بودم ولی با این پای آسیب دیده نتوانستم بیشتر فیلم‌ها را ببینم. داوران کارشان امسال سخت بود و من برای دیدن «مردی بدون سایه» و «قصر شیرین» به سینما آستارا رفتم. این فیلم بسیار عالی بود. وسط این دو فیلم فکر می‌کردم با یک فیلم جنگی که لابد حمایت‌های دولتی را دارد روبه‌رو خواهم شد و می‌خواستم آن را نبینم. آنجا فیلم شروع شد و من دیگر نتوانستم آن را رها کنم. به خودم می گفتم اگر فرزندان ما در جوانی و نوجوانی بخواهند اینقدر رشادت به خرج بدهند تا یک وجب از خاک ما به دست بیگانه نیفتد و اینجور عمر خود را در اسارت بگذرانند، ما باید چه کنیم؟ من شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی بودم. بعد از 130 فیلم که بازی کردم و فیلم‌هایی که دیده‌ام، این‌بار قاب‌بندی‌ها، فیلمبرداری و بازی گرفتن از نابازیگران آنقدر درخشان بود که می‌توانست شما را درگیر کند. هیچ انسانی نمی‌توانید پیدا کند که دوست داشته باشد  یک وجب از خاک وطنش را از دست بدهد.

سپس مجتبی فراورده، سیمرغ بلورین فیلم ۲۳ نفر را به آزادگان اهدا کرد.

رئیس‌جمهور خواستار امیدآفرینیِ هنرمندانه و هوشمندانهِ سینما برای مردم شد

در ادامه برنامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن حضور یافت و بخش‌هایی از پیام رئیس جمهور به جشنواره فیلم فجر را به این شرح خواند: هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است.

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌‌ساز تحولی فرهنگ‌ و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند.

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. من ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.

در ادامه مراسم با حضور هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم فجر، اهدای سیمرغ‌های بخش سودای سیمرغ آغاز شد.  بیاینه هیات داوران شامل پوران درخشنده، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری در این بخش توسط مهرزاد دانش، یکی از اعضای هیات داوران، قرائت شد.

برترین‌های سودای سیمرغ

اولین سیمرغ بخش سودای سیمرغ در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کریمیان برای فیلم سینمایی ماجرای نیمروز - رد خون اهدا شد. ایمان کریمیان با قدردانی از سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده) و محمدحسین مهدویان (کارگردان فیلم) و همچنین دستیاران خود این جایزه را دریافت کرد.

سپس سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم مسخره‌باز اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم شبی که ماه کامل شد؛ اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم ماجرای نمیروز رد خون رسید. شجاعی با تقدیر از هیات داوران، از سازندگان فیلم دیگری که با آنها همکاری داشته است، ماجرای نیمروز - رد خون تشکر کرد.

در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای طراحی صحنه فیلم غلامرضا تختی اهدا شد.

سپس سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم متری شش و نیم اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم ماجرای نیمروز- رد خون اهدا شد. ملکوتی در زمان دریافت جایزه خود از هیات داوران و گروه سازنده فیلم ماجرای نیمروز تشکر کرد.

در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای تدوین فیلم متری شش و نیم اهدا شد. در این بخش سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده فیلم) به نمایندگی از دهقانی جایزه را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن نیز به امین هنرمند برای فیلم سینمایی قصر شیرین اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری هم به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد. محمود کلاری قبل از اهدای این جایزه گفت: سطح فیلمبرداری در سینمای ایران به سطح استاندارهای جهانی رسیده است و ای کاش می‌شد امشب نامزدهای بیشتری اعلام کرد. کار همه فیلمبرداران عالی بود.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد؛ رسید. او بعد از دریافت جایزه، از هیات داوران، نرگس آبیار و سازندگان فیلم تشکر و آرزو کرد دنیای ما تبدیل به دنیای عشق در برابر تکفیر و صلح در برابر جنگ بشود. 

در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای بازی در فیلم مسخره‌باز اهدا شد. این هنرمند بعد از دریافت  سیمرغ بلورین خود از هیات داوران، تماشگران فیلم و برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد و گفت: من تا امروز سیمرغ نگرفته‌ام و در این چهل سال نیز عادت نداشتم و امروز سیمرغ درجه دو به من دادند و می‌پذیرم. و این روزها با وجود مشکلات دوست داشتم بیایم و از این تریبون بگویم که فرد سعادتمندی هستیم که با همایون غنی‌زاده که جای نوه یا پسر من است، کار کنم و در ساخت یک کار جذاب سهیم شوم. و حضورم در این فیلم یک شانس بود تا در یک کار خلاقانه شرکت کنم. و همایون غنی‌زاده آتیه بسیار درخشانی دارد.

جمشید مشایخی نیز بعد از اهدای جایزه به علی نصیریان از پایین سن گفت: من اولین کار جدی‌ام در تئاتر را با علی نصیریان انجام دادم که امشب اینجاست اما بخشی از وجودش را از دست داده و همسرش فوت کرده است. امروز به او تسلیت می‌گویم.

سپس سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی پویانمایی به اشکان رهگذر و آرمان رهگذر کارگردانان فیلم آخرین داستان اهدا شد. اشکان رهگذر در این بخش گفت: ما 9 سال برای ساخت این فیلم زحمت کشیدیم و خوشحالیم که بعد از 9 سال فیلمی درباره شاهنامه فردوسی ساخته شد و من از همه همکارانم تشکر می‌کنم.

در بخش دیگری از مراسم، سیمرغ بلورین بخش هنر و تجربه به فیلم سینمایی مسخره‌باز ساخته همایون غنی‌زاده اهدا شد. غنی‌زاده که این‌بار روی سن حاضر شد، پس از دریافت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه گفت: خیلی خوشحالم که امشب در جمع شما هستم. آقای نصیریان عزیز گفتند که بعد از 40سال جایزه‌شان را گرفتند. به من در یک شب دو سیمرغ دادند. سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه‌اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کند اما این جایزه را دوست دارم و آن را می‌گیرم.

سپس سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم شبی که ماه کامل شد؛ رسید. شاکردوست بعد از دریافت این جایزه خدا را شکر کرد و گفت: خیلی خوشحالم و امرزو با این تشویق‌ها متوجه شدم که این فیلم ارزش جنگیدین را داشت. من تشکر می‌کنم از نرگس آبیار که در تاریکترین بخش زندگی‌ام کنار من ایستاد و ایشان به جز هنرمند بودن، یک انسان خوب است. فائزه در این فیلم نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی فرزندانشان هیچ  چیزی دیگری نمی‌خواهند. امیدوارم در هیچ کجای دنیا هیچ عشقی قربانی سیاست نشود.

وی با رخصت از سایر نامزدهای این بخش، از هیات داوران تشکر کرد و از مادر واقعی فائزه، شخصیتی که نقش او را در فیلم بازی کرده است، تشکر و تجلیل کرد.

در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای فیلم شبی که ماه کامل شد؛ رسید. شکیبا بعد از دریافت جایزه خود گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. امروز خانواده من هر روز در حال بزرگتر شدن است. از پدر و مادرم تا تئاتر که 16 سال از آنها آموختم و از خانواده سینما که اجازه دادند تا در کنار آنها باشم و متشکرم از هیات داوران که اجازه دادند تا نام من در کنار بازیگران سینما، حامد بهداد، امین حیایی، نوید محمدزاده و پیمان معادی، به عنوان نامزد قرار بگیرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داودی برای فیلم سینمایی قصر شیرین اهدا شد. محسن قرایی بعد از دریافت این جایزه از رضا میرکریمی و حامد بهداد که با اجرای خود این فیلمنامه را تقویت کردند، تشکر کرد و محمد داودی نیز از سازندگان این فیلم تشکر کرد که قصر شیرین ماندگاری برای سینمای ایران ساختند. او گفت: وقتی فیلمنامه یک فیلم مورد توجه قرار می‌گیرد قطعا در اجرا نیز خوب بوده است.

در ادامه، جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی کارگردان فیلم سینمایی سرخپوست اهدا شد. و مهدی بدرلو (مدیر تولید فیلم) این جایزه را به نمایندگی از جاویدی دریافت کرد و گفت: از طرف همه عوامل فیلم از مردم و تماشاگران تشکر می‌کنم که به ما انرژی دادند و از فیلم استقبال کردند.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای کارگردانی فیلم شبی که ماه کامل شد، رسید.

آبیار بعد از دریافت این جایزه گفت: همیشه از این دلگیر بودم که در کشور خودم هیچ وقت کاندیدای کارگردانی نشدم ولی امروز این جایزه خیلی برای من ارزش دارد و افتخار می‌کنم به آن و این جایزه برای همه دوستان کارگردان من است که امشب اینجا بودند. من از خانم اعظم محسن‌دوست؛ مادر دو شهید فائزه و شهاب که ما زندگی آنها را ساختیم، تشکر می‌کنم. من از  گروه تولید خیلی خوبم که در سخت‌ترین شرایط در ایران، پاکستان و بنگلادش حضور پیدا کردند و فیلم را باهم ساختیم، تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نیز به محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم شبی که ماه کامل شد، رسید. قاسمی بعد از دریافت این جایزه از خداوند و از پدر و مادرش تشکر کرد و جایزه‌اش را به اعظم محسن‌دوست، مادر دو شهید اهدا کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی نیز به سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده فیلم متری شش و نیم) اهدا شد. منوچهر شاهسواری قبل از اعلام فیلم برنده گفت: سینمای ایران مرهم زخم‌های این کشور است و زخم نمی‌زند و آنکه زخم می‌زند حتما گرفتار عقوبت می‌شود. سازمانهای دیگر باید از سینما همدلی را بیاموزند.

وی ادامه داد: همه سازندگان و تهیه‌کنندگان حق دارند تا آرای فیلم خود را به صورت خصوصی بدانند. در فهرست آرای مردمی، فیلم ماجرای نیمروز - رد خون در رده پنجم، فیلم شبی که ماه کامل شد در رده چهارم، فیلم غلامرضا تختی در رده سوم، فیلم سرخپوست در رده دوم و فیلم متری شش و نیم در دره اول قرار گرفت.

سیدجمال ساداتیان هم بعد از دریافت این جایزه گفت: این فیلم بسیار سخت و پرزحمت بود و 10 هزار هنررو و کارتن‌خواب در آن حضور دارند. این فیلم نتیجه تفکر سعید روستایی بود.

وی ادامه داد: چرا وقتی گردش مالی در کشور 2 تریلیون است، گردش مالی سینما باید اندک باشد؟! همانگونه که برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری بودجه‌های خوبی درنظر گرفتیم، برای توسعه سینما و فضاهای فرهنگی کشور نیز باید بودجه خوبی درنظر بگیرند.

هومن بهمنش نیز گفت: ما جایزه خود را از مردم و هیات داوران گرفتیم. سپس سعید روستایی اظهار داشت: خوشحالم که امشب وزیر ارشاد را بالاخره بعد از مدتها می‌بینم. من پشت دستم را داغ می‌کنم که از این به بعد در فیلم‌هایم پلیس حتی از پشت دوربینم رد شود.

این خبر از ساعت 18:30 الی 21:10 دقیقه بروزرسانی شده است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز