خبرگزاری کار ایران

دومین سردیس سربازان هخامنشی ردیابی شد /نحوه کشف و زمان بازگشت هنوز مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۸۲۳

پس از بازگشتِ سردیس سرباز هخامنشی به ایران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی اینک از شناسایی و ردیابی یکی دیگر از سردیس‌های سربازان هخامنشی خبر می‌دهد. او از ارائه اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه کشف و زمان بازگشت دومین سردیس سرباز هخامنشی به ایران به دلایل امنیتی خودداری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نقش برجسته سردیس هخامنشی (سر سرباز هخامنشی) حدود ۸۰ سال پیش به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود که با رایزنی‌های بین‌المللی و نیز پیگیری‌های حقوقی موفق شدیم این نقش برجسته ارزشمند را از دادستانی نیویورک تحویل بگیریم و به ایران بیاوریم. 

این سردیس در ابتدای امر در موزه ملی به نمایش درآمد و این روزها رهسپار مشهد شده تا در موزه خراسان به نمایش گذاشته شود. این اثر ۹۰ سال پیش در ایران کشف شد و چند سال بعد از ایران خارج شد و از کانادا و آمریکا سر درآورد، در نهایت نیز در حراجی در نیویورک درست در زمانی که به قیمت ۱.۲ میلیون دلار ارائه شده بود، کشف و با ارائه اسناد به دادستانی نیویورک مشخص شد که متعلق به ایران است و به صورت غیرقانونی به‌فروش گذاشته شده است. پس از پیگیری‌های حقوقی، این اثر ارزشمند تاریخی به ایران بازگشت.

اما اکنون علی اصغر مونسان (معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی) از ردیابی یکی دیگر از سردیس‌های سربازان هخامنشی خبر می‌دهد.

به گفته او، ۳ سردیس از سربازان هخامنشی تخت جمشید از ایران خارج شده‌اند و تاکنون یکی از این سردیس‌ها به ایران بازگشته و یکی دیگر نیز ردیابی شده و به زودی شاهد بازگشت سردیس دوم نیز خواهیم بود. اما هنوز از سومین سردیس سربازان هخامنشی اطلاع خاصی نداریم. 

مونسان که به لحاظ امنیتی از ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه کشف و زمان بازگشت دومین سردیس سرباز هخامنشی به ایران امتناع کرد، درخصوص بازگشت الواح هخامنشی گفت: الواح هخامنشی بسته بندی شده‌اند و آماده ارسال به ایران هستند. به زودی شاهد بازگشت الواح هخامنشی نیز به ایران خواهیم بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز