خبرگزاری کار ایران

در پی کاوش باستان‌شناسان؛

گور تاریخی، جام شیشه‌ای و آجر در محل زیرگذر شوش کشف شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۰۱۶

درحالی که بیشتر مسئولان شوش بر عدم وجود آثار تاریخی در محوطه‌ای تاکید داشتند که قصد دارند در آن بخش زیرگذر شوش را احداث کنند اما کاوش‌های جدید منجر به کشف یک گور و آثار تاریخی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر در محوطه تاریخی و ثبت جهانی شهر باستانی شوش خبر ساز شده است، از یک سو شاهد مخالفت فعالان میراث فرهنگی و مسئولان میراث فرهنگی با ساخت این زیرگذر بودیم و از سوی دیگر مسئولان شوش از نماینده مجلس و امام جمعه گرفته تا مردم شوش خواستار احداث این زیرگذر هستند. 

جمعه هفته گذشته بود که امام جمعه شوش در صحبت‌های نماز جمعه گفت: چهارراه شوش و احداث زیرگذر نباید به این نحو به اینجاها کشیده می‌شد. صحیح آن است که جزء میراث فرهنگی نیست. جزء محدوده میراث فرهنگی نیست و وقتی نیست دیگر اعتراض معنا ندارد.

امام جمعه شوش در بخش دیگری از سخنانش گفت: همه مردم شوش به میراث فرهنگی احترام می‌گذارند و اگر آثار تاریخی در این محوطه پیدا شود، حامی آن خواهند بود.

البته بعد از آن نوبت به صحبت‌های نماینده شوش رسید که از انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در آن منطقه خبر داد و گفت: مراکز ذی ربط از میراث استعلام کتبی کردند و حتی به میراث گفته شد برای اثبات وجود آثار گمانه‌زنی کند. شهرداری هم ۴۰ میلیون تومان هزینه کرد که بیایند و مطالعات ژئوفیزیک و ژئومغناطیسی انجام بدهند، آثاری نبود اگر هم باشد در حد سفال است!

او تاکید کرد: ۵۰۰ میلیون تومان هم استانداری تأمین اعتبار کرد برای گمانه‌زنی اگر فعالیت باستان‌شناسی انجام دادند و چیزی بود باید اعلام می‌کردند، اگر انجام ندادند باز هم تخلف است. در هر دو صورت تخلف است.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که از اوایل هفته شاهد حضور تیم باستان‌شناسی در محوطه و مسیر احداث زیرگذر شوش بودیم. روح الله شیرازی (رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری) که برای بررسی منطقه به شوش اعزام شده  بود، درخصوص فعالیت‌های انجام شده، به ایلنا گفته بود: تیم‌های خودمان را برای انجام گمانه‌زنی در منطقه مستقر کردیم.

با وجود آنکه گفته می‌شد حدود یک یا دو ماه، گمانه‌زنی طول خواهد کشید اما بعد از یک هفته کاوش با  وجود جو خاصی که در منطقه حاکم است، اکنون فعالان میراث فرهنگی شوش از پیدا شدن یک گور تاریخی خبر می‌دهند.

به گفته آنها، درحال حاضر حدود ۱۲ باستان‌شناس در منطقه در حال کاوش هستند و روز چهارشنبه بود که در کاوش‌های انجام شده به یک گور تاریخی رسیدند. در این گور یک اسکلت، جام شیشه‌ای و آجر پیدا شده است. این یافته‌ها نشان از وجود آثار تمدن و آثار تاریخی در محوطه دارد.

با توجه به کشف این یافته‌های تاریخی، احتمال توقف احداث زیرگذر شوش بیشتر می‌شود چراکه بنابر گفته مسئولان شوش بنابرآن نهاده شده بود که اگر آثار تاریخی در منطقه پیدا شود، امور و کارهای احداث زیرگذر متوقف شود.

درعین حال با استناد به یافته‌ها و مطالعات مهدی امیدفر (باستان‌شناس) که چندی قبل در نزدیکی این محوطه انجام داده بود و آثاری از دوره ساسانی پیدا کرده بود که از قضا آن یافته‌ها نیز شامل یک گور به همراه اسکلت و آجر بود، می‌توان حدس زد که گوری که اکنون در محدوده احداث زیرگذر شوش پیدا شده نیز معتلق به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی باشد. بنابراین باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که در این محوطه با یک گورستان دوره اواخر ساسانی و اوایل دوره اسلامی روبه رو باشیم.

البته رییس پژوهشکده باستان شناسی نیز در تماس تلفنی خبرنگار ایلنا درخصوص پیدا شدن گور تاریخی در محوطه احداث زیرگذر شوش گفت: باتوجه به آنکه مبنا برآن است که اخبار این محوطه از طریق معاونت میراث فرهنگی منتشر شود، بهتر است با آنها تماس بگیرید. البته درحال حاضر مشاور علمی-راهبردی انتخاب شده است و در منطقه حضور دارند. ترجیح می‌دهم منتظر بمانم تا همکارانم کارهای علمی خود را انجام دهند و سپس به صورت رسمی این اخبار اعلام شود.

شیرازی خاطرنشان کرد: در کار باستان‌شناسی بهتر است یک فصل حفاری را کامل کنیم تا بتوانیم براساس آنچه بدست می‌آید نتیجه نهایی را اعلام کنیم. آنچه پیدا شده بخشی از یافته‌هاست چه بسا آنکه تعداد این یافته‌ها بیشتر شود و این کار علمی است و باید نتیجه علمی از آن بدست آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز