خبرگزاری کار ایران

شهاب نادری در جریان سوال از وزیر فرهنگ:

آقای وزیر از حال و روز نشر خبر دارید؟/ معاندان به شدت فعالیت می‌کنند تا جوانان را جذب کنند

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۰۳۴

نماینده مردم پائه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیا تا به امروز به خیابان انقلاب رفته‌اید و اوضاع دزدی‌ها و قاچاق فرهنگ را در بساط دستفروش‌ها دیده‌اید. خبر دارید که واحدهای بدون نظارت توسط سودجویان آن هم در شهرهای بزرگ و حتی پایتخت کتاب‌های ممنوعه را منتشر کرده و آثار ادبی را به صورت قاچاق به فروش می‌رسانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهاب نادری در جلسه علنی امروز مجلس در جریان سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور گفت: آقای وزیر شما صحبت‌های خوبی درباره کتاب کرده‌اید و قطعا می‌دانید که کتاب و کتاب خوانی چقدر در پیشرفت کشور و بهره‌گیری از دانش تاثیرگذار است. این روزها وقتی از خیابان انقلاب عبور می‌کنیم شاهد پهن شدن کتاب‌های غیر قانونی هستیم که به قیمت ۵۰ درصد کمتر از آنچه پشت جلدش است به فروش می‌رسد. متاسفانه نه ضابط قضایی و نه ماموران شهرداری برخوردی نمی‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کتاب حاصل زندگی فرهیختگان کشور است، گفت:‌ در حال حاضر شاهد انتشار کتاب‌های غیرقانونی و فروش آن هستیم که این روند کل فرهنگ را نابود می‌کند. آقای وزیر آیا از حال و روز و وضعیت نشر خبر دارید. آیا تا به امروز به خیابان انقلاب رفته‌اید و اوضاع دزدی‌ها و قاچاق فرهنگ را در بساط دستفروش‌ها دیده‌اید. خبر دارید که واحدهای بدون نظارت توسط سودجویان آن هم در شهرهای بزرگ و حتی پایتخت کتاب‌های ممنوعه را منتشر کرده و آثار ادبی را به صورت قاچاق به فروش می‌رسانند.

نادری ادامه داد: آثار ممنوعه توسط سودجویان به صورت دیجیتال چاپ می‌شود. سوال این است که آیا شما از دل ناشران، مترجمان و مولفان خبر دارید؟ می‌دانید وقتی تیراژ کتابی از ۲۰۰۰ جلد به ۲۰۰ جلد می‌رسد چه معنایی دارد؟ یا اینکه ناشری اطلاعیه می‌دهد که اگر کسی کتاب‌های قاچاق انتشاراتش را شناسایی کند مژدگانی می‌دهد. این را هم می‌دانید که برخی از کتاب‌های پرفروش ناشران به صورت غیر قانونی و بدون مجوز به صورت دیجیتال تکثیر می‌شود. شاهد فروش کتاب‌های ممنوعه‌ای همچون چهار اثر فلورانس و یا ملت عشق هستیم که مجوزی برای انتشار ندارند اما به صورت ممنوعه منتشر شده‌اند.

این نماینده مجلس اظهار کرد:‌ آقای وزیر در حالی در صحبت‌هایشان بیان می‌کنند که او دغدغه‌ ناشران و مولفان و مترجمان را دارد که این سوال به ذهن می‌رسد که چه کسی باید این مشکلات را حل کند؟ آقای وزیر می‌گویند درد را از هر طرف بخوانی درد است، ولی خوانش درمان از طرف دیگر نامرد می‌شود مواظب باشید برای هر دردی به هر درمانی تن ندهید. نابسامانی وضعیت کاغذ باعث بلاتکلیفی ناشران شده است. از طرف دیگر شاهد بها دادن به نشریه‌های مخالفان انقلاب و حتی مجوز دادن به کتاب‌هایی با محتوای نامناسب هستیم. آن هم توسط آقایان در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی.

وی ادامه داد: سیاست میانه گری بین گفتمان انقلاب و غیر انقلاب در مناسبات مختلف و بی هدفی در نحوه حضور حوزه‌های مختلف در حوزه نشر انتقاداتی را به وزارت فرهنگ وارد کرده است. جامعه فرهنگ از شخص آقای وزیر انتظارات بیشتری دارد. نشریات محلی به دلیل کم کردن یارانه کاغذ تعطیل شده است. این وضعیت درباره‌ نشریات کشوری یعنی هفته نامه‌ها و ماهنامه‌ها هم دیده می‌شود چون تمامی توجه شما به روزنامه‌ها است. وضعیت واردات کاغذ هم به دست دلالان افتاده حال این که باید توسط تعاونی مطبوعات انجام شود. اینها همه از بی تدبیری وزارت ارشاد نشات می‌گیرد.

نادری با بیان اینکه دل ما از فرهنگ خون است، گفت: در حوزه‌ اورامانات بودجه‌ای برای فرهنگ اختصاص داده نشده است. متاسفانه شما در این منطقه حتی نتوانسته‌اید یک جنگ شادی و کتاب و کتابخانه ایجاد کنید سه سال تلاش کردم  و کارهایم به جایی نرسید این ها همه به خاطر بی تدبیری‌هاست. اما از آن طرف معاندان به شدت فعالیت می‌کنند تا جوانان را جذب کنند. بارها گفته‌ام که اگر یک جوان در حوزه‌ی مرزی بیکار باشد مشکل امنیت است و باید به این مناطق توجه شود نه این که معاندان بیشتر از ما هزینه کنند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مقوله فرهنگ به معنای ایجاد امنیت و آرامش در کشور است، گفت: در چنین شرایطی شاهد عدم توجه وزارت فرهنگ به تکایا و مساجد اهل تسنن و تشیع در کرمانشاه هستیم. بودجه لازم برای برگزاری مراسم فرهنگی داده نمی‌شود و و روحانیون اهل تسنن از مردم فقیر محله امکانات زندگی‌شان را تامین می‌کنند. چرا دولت حق و حقوقی برای آنها در نظر  نگرفته و ردیف بودجه‌ای لحاظ نمی‌کنند. در کرمانشاه کردهای باغیرتی هستند که در جنگ حضور داشتند و جنگیدند اما با وضعیت فعلی خرد شدن آنها را می‌بینم، بنده این گلایه‌ها را باید پیش چه کسی ببرم؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز