مطالعات شهری نظریه و عمل منتشر شد
مطالعات شهری نظریه و عمل در دو جلد منتشر شد.
به گزارش ایلنا، مطالعات شهری نظریه و عمل در دو جلد منتشر شد. نویسندگان جلد نخست: هاروی، هانری لوفور، ادوارد سوجاف زیگموند باومن و دیگر نویسندگان هستند که مقالات توسط نرگس خالصی مقدم و آیدین ترکمه زیر نظر نعمتالله فاضلی به فارسی برگردانده شدهاند.
جلد دوم هم شامل مطالبی از ساسکیا ساسن، گرگ یانگ، استیون مایلز و مارک پترسون است که توسط مهدی امیدی، سمانه خادمی، علی نجات غلامی، علیرضا مرادی، آریا متین و مژگان هاتفی زیرنظر نعمتالله فاضلی ترجمه شده است.
از دهه ۱۹۸۰ به بعد با ظهور پدیدههای مختلف از مختلف از جمله فناوری ارتباطی، ظهور تحولاتی در عرصه علم اقتصاد تغییر در فرآیندهای اقتصادی و ظهور پدیدهای به نام «جهانی شدن»، فرهنگ در روند تحولات اجتماعی به صورت عنصری غالب و محوری در آمده و جایگزین عامل اقتصاد نیز شده است. توسعه و تحول اقتصادگرا که چندین دهه عمر کرده است، در حال تبدیل شدن به توسعه فرهنگگرا، جامعه فرهنگگرا و بهطور کلی تحولات اجتماعی فرهنگگراست. این فرهنگگرایی را فرهنگی شدن نیز مینامند. بهزعم نویسنگان کتاب، فرآیند فرهنگی شدن به معنای ادغام حوزههای اجتماعی در یکدیگر یا در فرهنگ است؛ فرآیندی که طی آن اقتصاد، سیاست و جامعه نیز هویتی فرهنگی مییابد.
جلد نخست این کتاب شامل ۹ مقاله با موضوع «فضای شهری» و شش مقاله درباره «زندگی روزمره» ارائه شده است.
جلد دوم در بردارنده مقالاتی درباره «مصرف»، «جهانی شدن» و «برنامهریزی و مدیریت شهری» است. مهمترین رسالت این کتاب، ترجمه دستاوردهای پژوهشگران در حوزه مطالعات شهری از زبانی به زبان دیگر و گسترش دانش و آگاهی در این حوزه است. با نگاهی به تاریخ مطالعات علمی به راحتی میتوان دریافت که با پیشرفت دانش و فرهنگ بشری تنها بر دوش یک قوم و ملت نبوده است. به عبارت دیگر، از نقطه نظر نویسندگان این کتاب دانش موجود در حوزههای گونان حاصل تعامل و تبادل انسانها در شناخت جهان و تسلط بر طبیعت و پیشرفت تمدن است و هر یک از ملتها کم و بیش در این ماراتن طولانی سهمی کوچک یا بزرگ داشتهاند و البته برخی در این میان سهمی بزرگتر داشتهاند.
جلد نخست کتاب در ۳۰۲ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، با قیمت ۱۲۵۰۰تومان و جلد دوم آن در ۳۳۰ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، با قیمت ۱۲۵۰۰تومان به همت ادارهکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و توسط نشر شهر به بازار عرضه شده است.