خبرگزاری کار ایران

خودویران‌گری روی صحنه/با یک بلیت تئاتر به کلاس روان‌شناسی بروید

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۱۹۳

محمد معیری «لثه‌های پشت دندان‌هایت را آزار بده» را یک پداگوژی و روایتی پنج‌گانه از اتفاقاتی خواند که از دوران کودکی تا بزرگ‌سالی افراد در راستای خودویران‌گری‌شان رخ می‌دهد و گفت: این نوع تئاتر از مدل‌های درمانی است؛ و حسی را در شما به‌عنوان تماشاگر ایجاد می‌کند که گویی وارد کارگاه روان‌کاوی و کلاس روان‌شناسی شده‌اید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «لثه‌های پشت دندان‌هایت را آزار بده»، قرار است به‌زودی به نویسندگی علی اشکان‌نژاد (روانکاو) و کارگردانی محمد معیری در سالن شانو روی صحنه برود. کارگردان در ادامه اهداف خود این‌بار متنی را انتخاب کرده با حال و هوای «پِداگوژی»، آن هم نوع کنونی و گسترده‌اش که از این واژه حاصل می‌شود.

محمد معیری با بیان اینکه اگر پداگوژی را به معنای روش آموزگاری یا فن و علم تعلیم تصور کنیم، در این تئاتر تلاش کردیم تا روش نوینی برای آن در نظر بگیریم، گفت: با خلق فضایی عجیب و دشوار، سعی داشتیم مفاهیم عمیق فلسفی - روانکاوانه را با استفاده از مدیای تئاتر، آن‌هم در فضای به شدت اگزیستانسیال، برای تماشاگر عرضه کنیم.

معیری تشریح کرد: «لثه‌های پشت دندان‌هایت را آزار بده» یک پداگوژی است که در آن از تئاتر برای آموزش استفاده می‌شود؛ کاری که می‌کنیم این است که به کمک مدیای تئاتر مباحث فلسفی و روانکاوانه را بیان می‌کنیم، مثل دوران سقراط که این کار انجام می‌شد. درواقع جریانی را ایجاد می‌کنیم که استفاده از تفکر و فلسفه را در مدیای تئاتر احیا می‌کند. مباحثی که امروز در تئاتر ما کمرنگ شده و تلاش می‌کنیم پررنگ‌ترش کنیم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به نزدیکی فلسفه و روان‌شناسی گفت: ما در این اثر از حیث فلسفه وارد روان‌شناسی شدیم و چون با مکاتبی مانند یونگ و لاکان آشنا بودیم طراحی چنین تئاتری را انجام دادیم. در مدل تئاتری ما که هولستیکی و کل‌گرایانه است مبنا روی انسان قرار داشته و برای اینکه انسان در اثر مطرح شود، از نیستی وارد هستی می‌شویم و سه وجه انسانی را برای سه‌گانه‌هایی که در ادامه خواهیم داشت در نظر داریم که یکی جسم است، یکی روان و دیگری جان.

معیری با بیان اینکه در «لثه‌های پشت دندان‌هایت را آزار بده» مساله خودویران‌گری را در بخش جسم مطرح می‌کنیم، گفت: این اثر نمایشی قصه‌ای ندارد؛ بلکه روایتی پنج‌گانه است از اتفاقاتی که از دوران کودکی تا بزرگ‌سالی افراد در راستای خودویران‌گری‌شان رخ می‌دهد و نوعی مونولوگ‌گویی با همراهی موسیقی است.

او همچنین با اشاره به اینکه تماشاگر در این تئاتر هرگز بی‌کار نخواهد بود، درباره تک‌اجرا بودن این اثر گفت: مدل اجرا را بر همین مبنا قرار دادیم چون پداگوژی عموما تک‌اجرایی است اما در ادامه برنامه‌های دیگری هم خواهیم داشت.

این کارگردان تئاتر با پیش‌بینی اینکه «لثه‌های پشت دندان‌هایت را آزار بده» می‌تواند جایگاه و مخاطبانش را پیدا کند چون همه اقشار را دربرمی‌گیرد، گفت: این نوع تئاتر از مدل‌های درمانی است؛ و حسی را در شما به‌عنوان تماشاگر ایجاد می‌کند که گویی وارد کارگاه روان‌کاوی و کلاس روان‌شناسی شده‌اید و بعد از مدتی چیزی در وجودتان شروع به رشد می‌کند. این تئاتر، فقط تصویرسازی یا روایت‌گری یا وقت‌گذرانی برای یک مقوله هنری یا غیرهنری نیست؛ بلکه بیشتر بر لایه‌های وجودی تمرکز می‌کند.

معیری درباره ضرورت پرداخت به این نوع تئاترهای درمانی گفت: در دوره‌هایی این نوع تئاترها در ایران هم رواج داشت ولی دست‌کم یک دهه است که این نوع تئاترها در کشور مهجور شده شاید به این دلیل که تمایل یا افرادی نبوده‌اند که بخواهند روی این موضوع تمرکز کنند یا بن‌مایه‌های فلسفی و روان‌کاوی لازم پشتوانه این آثار نبوده است.

«لثه‌های پشت دندان‌هایت را آزار بده» به نویسندگی علی اشکان‌نژاد و کارگردانی محمد معیری تئاتری تک اجراست و یک بازیگر دارد (خاطره حاتمی) که روز پنجشنبه (بیستم دی) ساعت ۱۷ در تماشاخانه شانو اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز