خبرگزاری کار ایران

کشف سفال‌های فیروزه‌ای در دستکندهای زیر زمینی سفید شهر

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۰۶۹

سرپرست کاوش باستان شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر (نصرآباد) اصفهان از کشف آثاری متعلق به قرن ۶ و ۷ هجری قمری خبر داد.

به گزارش ایلنا، مجید منتظر ظهوری، سرپرست کاوش باستان شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر (نصرآباد) موسوم به شهر زیرزمینی در آران و بیدگل استان اصفهان با اشاره به کشف آثار تاریخی گفت: کاوش در مجموعه دستکندهای زیر زمینی سفید شهر در دو کارگاه مجزا مورد پیگیری قرار گرفت که کارگاه نخست در زیر عمارت معروف به بقال است.

وی گفت: این عمارت در گذشته به عنوان کارگاه قالی باقی مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه با نام چهارطاقی شناخته می شود که در فصل پیشین کاوش بخش عمده‌ای از آن مورد شناسایی و آوار برداری قرار گرفت.

منتظر ظهوری افزود: ادامه کاوش‌ها در این کارگاه در بخش شمالی و جنوبی در دو جبهه تداوم یافت که به شناسایی بخش‌های دیگری از این دستکند منجر شد.

او از یافته‌های این بخش از دستکندها به سفال‌های دوران قرن ۶ و ۷ هجری قمری اشاره کرد که از نمونه‌های آن می‌توان سفال‌های فیروزه قلم مشکی و سفال‌های لعاب تکرنگ فیروزه‌ای با لبه چکشی را نام برد.

وی در ادامه به قطعاتی از سفال‌های نقاشی زیر لعاب اشاره کرد که بر روی برخی از آنها بخش‌هایی از کتیبه‌های اسلامی دیده می‌شود.

منتظر ظهوری همچنین از کشف یک قطعه کاشی زرین فام از بخش شمالی این مجموعه خبر داد که احتمالا از نمونه‌های ساخت شهر کاشان در قرن ۶ و ۷ هجری (خوارزمشاهی و ایلخانی) است.

به گفته این باستان شناس، ادامه کاوش در این کارگاه به علت روند تخریب برای توسعه شهری با مشکل روبرو شد، به همین دلیل از مطالعات میان رشته ای ژئوفیزیک به روش (GPR) استفاده شد که هم اکنون پیگیری این مطالعات برای دستیابی به نتایج مطلوب در حال انجام است.

او با اشاره به استفاده از تجارب شفاهی مردم علاوه بر مطالعات میان رشته‌ای گفت:  کارگاه دوم با توجه به گفته‌های اهالی بومی شهر در بخش جنوبی عمارت قدمگاه انتخاب شد .

منتظر ظهوری افزود: فضای مشخص شده در این بخش دارای پلانی چلیپایی شکل با فضاهای الحاقی است که بر اثر روند تخریب و پر شدن با نخاله های آواری آسیب دیده و پر شده است.

او اظهار داشت: این فضا دارای سقفی مدور است که در مرکز آن حلقه چاهی قرار دارد که تا سطح زمین ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به این نکته که سقف چهار ایوان یا صفه‌های آن به صورت طاق جناغی است، گفت: روند کاوش در این بخش در حال پیگیری است.

او از یافته‌های این کارگاه نیز به یافته‌های سفالی مربوط به قرون متاخر اسلامی تا قرون میانی اشاره کرد.

کاوش باستان شناسی در مجموعه معماری دستکندهای زیرزمینی سفید شهربا مجوز سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

کشف سفال‌های فیروزه‌ای در دستکندهای زیر زمینی سفید شهر

کشف سفال‌های فیروزه‌ای در دستکندهای زیر زمینی سفید شهر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز