خبرگزاری کار ایران

اعلام جزئیات جشنواره موسیقی امیر جاهد

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۵۰۵

در جشنواره هرجویی امیر جاهد، هنرمندان در بخش دو نوازی، تک نوازی و گروه نوازی و در هر سطح و سنی آثارشان را ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران دومین جشنواره موسیقی هنرجویی «امیرجاهد» دوشنبه (نوزدهم آذر ماه) با حضور حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) و ابوالفضل رفیع (مدیرکل اداره فرهنگی شهرداری تهران) در  «خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد» در محله چهارصد دستگاه تهران برگزار شد.

مهدی سبحانی (مدیر خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد) در ابتدای این نشست خبری گفت: این مجموعه که متعلق به شهرداری است در سال ۸۴ افتتاح شد و حدود سه سال است که با حمایت خانه موسیقی و اداره کل فرهنگی شهرداری تهران تبدیل به مجموعه‌ای موسیقایی در شرق تهران شده است. ما بسیار خوشحالیم که هم اکنون در این مجموعه کارگاه‌های مختلف آموزشی در حوزه سازهای ایرانی و سازهای جهانی برگزار می‌شود. در عین حال با توجه به رایزنی‌هایی که با خانه موسیقی ایران شد ما مراسم نکوداشت مختلفی در این محل برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم از سوی هنرمندان رو به رو شد. به هر حال این مکان یکی از مهمترین محافل موسیقایی شهر تهران بوده که واقعا جای ارزشمندی است و بسیاری از هنرمندان آن را به عنوان یک مرکز مهم موسیقایی که در گذشته وجود داشته، می‌شناسند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی امیر جاهد گفت: ما تصمیم گرفتیم بعد از برگزاری دوره اول جشنواره تصمیم گرفتیم این جشنواره را به صورت گسترده در قالب یک رویداد کشوری برگزار کنیم. به هر حال این مکان، محفل بسیار جالبی برای رفت و آمد اهالی موسیقی و ادبیات ازجمله روح الله خالقی و دیگر بزرگان بوده است و می‌تواند کانونی برای برگزاری یک جشنواره مهم چون جشنواره موسیقی امیر جاهد باشد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی و رییس شورای سیاستگزاری جشنواره موسیقی امیر جاهد) هم در این نشست رسانه‌ای با ذکر این نکته که خانه موزه امیر جاهد یکی از مهمترین مجموعه‌های موسیقایی شهر تهران است، بیان کرد: ما حسب وظیفه ذاتی خود در خانه موسیقی باید در کنار همه فعالیت‌های موسیقی باشیم. یکی از کارهای خوبی که در شهر تهران افتاده برگزاری همین جشنواره موسیقی امیر جاهد است که تصمیم گرفتیم با تمام وجود در کنار دوستان حضور داشته و سعی کنیم در بخش‌های داوری و سایر بخش‌ها کنار دست‌اندرکاران جشنواره باشیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر تاریخ برگزاری جشن خانه موسیقی گفت: جشن خانه موسیقی برگزار می‌شود و سعی می‌کنیم پس از تامین بودجه لازم آن را در دی ماه امسال میزبان علاقمندان باشیم.

ابوالفضل رفیع (مدیرکل اداره فرهنگی شهرداری تهران و رییس جشنواره موسیقی امیر جاهد) نیز در این برنامه با قدردانی از خانه موسیقی در همراهی با جشنواره عنوان کرد: همانطور که می‌دانید که حوزه فعالیت فرهنگی در شهرداری تهران حوزه فعالیت های عمومی است. ما باید در جهت بسترهای فرهنگی کمک‌هایی را انجام دهیم. در این راه ارتباط با انجمن‌های تخصصی و صنفی می‌تواند راهگشای خوبی در پیشبرد اهدافمان باشد. در حوزه موسیقی خانه موسیقی ایران یه مرجع دارای صلاحیت است که تاکنون همکاری‌های خوبی با دوستان داشته و از راهنمایی‌ها و هدایت‌های آنها بهره‌مند شدیم.

وی با تاکید بر استمرار فعالیت‌های مشارکتی شهرداری تهران با مجموعه‌های صنفی ادامه داد: امسال ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم که بنا داریم برنامه‌های خوبی را در این زمینه برگزار کنیم به همین منظور تصمیم داریم به بهانه برگزاری جشنواره موسیقی امیر جاهد بخش ویژه‌ای را در این رویداد طراحی کنیم که می‌تواند فضای مناسبی را برای تببین نسبت موسیقی با انقلاب اسلامی ایجاد کند.

 مدیر اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع میزبانی خانه موزه امیر جاهد بنده زمانی که معاون شهردار منطقه 14 بودم جلساتی را پیرامون این مجموعه داشتیم که قرار بود توسط وابستگان بزرگان به فروش برسد اما خوشبختانه با تعاملاتی که در شهرداری تهران اتفاق افتاد این خانه خریداری شد. به هر حال مرحوم امیر جاهد و محمد معین خدمات زیادی را در عرصه موسیقی و ادبیات انجام داده‌اند و من فکر می‌کنم برگزاری جشنواره‌ای با موضوعیت موسیقی می‌تواند ادای دینی به این دو مرد بزرگ سرزمین ایران باشد.

رفیع در پاسخ به پرسشی مبنی بر فقدان تفکیک وظایف اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی یک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که اداره فرهنگسراها را دنبال می‌کند یک ساختار هم در معاونت فرهنگی اجتماعی وجود دارد که با سیاستگزاری معاونت اجتماعی شهرداری تهران انجام می‌شود. البته که همکاری‌های مشترکی در این زمینه وجود دارد اما هر کدام از این دو ساختار کاملا جدای از هم هستند ولی من فکر می‌کنم نیاز کلان شهر تهران به فعالیت‌های هنری به گونه‌ای است که کمبود در آن احساس می‌شود و ما تلاش می‌کنیم طبق وظیفه‌مان از ظرفیت‌ها استفاده کرده و در جهت کشف استعدادهای حوزه موسیقی کارهایی را انجام دهیم.

مهدی بیدگلی (دبیر اجرایی جشنواره موسیقی امیر جاهد) نیز ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره‌های اول و دوم جشنواره توضیح داد: امسال با حمایت‌های خانه موسیقی و اداره کل فرهنگی شهرداری تهران تصمیم گرفتیم جشنواره را به صورت سراسری برپا کنیم. در این راستا هنرمندان در بخش دو نوازی، تک نوازی و گروه نوازی آثارشان را ارائه می‌دهند. این در حالی است که هنرمندان می‌توانند در هر سطح و سنی در جشنواره شرکت کنند که فکر می‌کنم این موضوع به تنهایی می‌تواند یک ویژگی مهم باشد.

وی افزود: فراخوان جشنواره در آذرماه سال جاری منتشر شد که افراد می‌توانند تا ۱۵ دی ماه نسبت به ارسال آثار خود اقدامات لازم را انجام دهند. ما در مرحله دوم که اختصاص به بازبینی آثار دارد تصمیم گرفتیم که سرای محلات شهرداری تهران در اختیار گروه‌ها و متقاضیان قرار دهیم تا آنها با شرایط بهتری برای تمرین برنامه‌ریزی داشته باشند. ما در مرحله سوم به حوزه تئوری موسیقی می‌پردازیم که در این بخش علاوه بر بررسی آثار اجرایی آزمون علمی از هنرمندان شرکت کننده انجام خواهد گرفت و در نهایت برگزیدگان نهایی برای حضور در جشنواره معرفی می‌شوند. البته مراسم اختتامیه جشنواره نیز در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود که جزییات آن طی روزهای منتهی به جشنواره اعلام می‌شود.

حمیدرضا عاطفی (دبیر هنری جشنواره موسیقی امیر جاهد) هم در این نشست گفت: خیلی‌ها از ما می‌پرسند که چرا همکاری ما با خانه موزه امیر جاهد بیشتر از دیگران است که من باید در جواب بگویم این موضوع فقط به دلیل توجه بیشتر دست‌اندرکاران این مجموعه به فعالیت‌های خانه موسیقی است که منجر به پررنگ‌تر شدن نوع همکاری‌ها شده است وگرنه هیچ نکته دیگری درباره این فعالیت‌ها وجود ندارد.

دومین «جشنواره موسیقی امیرجاهد» به همت خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، همکاری خانه موسیقی ایران و اداره کل فرهنگی شهرداری تهران بهمن ماه سال جاری  در بخش‌های مختلف برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز