خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از مدِ لباس کودک و نوجوان؛

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۱۴۷

یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین تهیه لباسی مناسب برای فرزندان است. در این میان تولید پوشاک کودکان و نوجوانا با چالش‌هایی از تامین سلیقه‌های متنوع گرفته تا قیمت‌های گران را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون نوجوان در ایران زندگی می‌کنند و اگر تعداد کودکان را حدود ۷ میلیون نفر تصور کنیم، می‌توان گفت جامعه ما دربرگیرنده بیش از ۱۵ میلیون کودک و نوجوان است. بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر بازار خوبی برای تولید پوشاک کودک و نوجوان مهیاست و البته اگر سری به بازار این پوشاک بزنید شاهد قیمت‌های نجومی لباس‌هایی خواهید بود که شاید قد و اندازه‌ای کوچک داشته باشند درعوض آنچه که باید برای خریدن آن پرداخت کنید، بیش از تصورتان است.

گفته می‌شود، برای راه‌اندازی یک کارگاه کوچک به ۱۰۰میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است و در چنین کارگاهی می‌توان برای حداقل پنج‌نفر اشتغال‌زایی کرد. اما راه‌اندازی یک کارخانه بزرگ و دارای برند به بیش از ۱۰میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارد و می‌تواند برای بیش از ۱۰۰نفر اشتغال‌زایی داشته باشد. در کشور ما ۲۵ تا ۳۰درصد تولید پوشاک مربوط به پوشاک کودک است و سالانه حدود ۳۰هزار تن لباس بچگانه تولید می‌شود.

فعالان پوشاک کودک و نوجوان با چه چالش‌هایی در عرصه مد و لباس و تولید پوشاک برای کودکان و نوجوانان روبه رو هستند؟

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

مریم فرجاد (مدیر و طراح یکی از برندهای تولیدکننده لباس کودک و نوجوان) با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته با توجه به خلائی که در حوزه تولید پوشاک نوجوان احساس می‌شد درصدد تولید پوشاک برای این رده سنی برآمده‌اند، گفت: در هر فصل  به فراخور شرایط سنی نوجوانان، کالکشن آن فصل را طراحی می‌کنیم. طراحی‌ها باتوجه به رنج سنی مخاطبانمان که دختران نوجوان هستند در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال  دختران نوجوان دید متفاوتی نسبت به پوشاک خود دارند؛ ما سعی می‌کنیم باتوجه به نگاه متفاوت آنها طرح‌ها و الگوهای متنوع را ارائه دهیم.

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

 او در توضیح چگونگی  ارائه طرح‌های مدنظر نوجوانان گفت: به طور مثال بچه‌ها در سنین ۱۱ تا ۱۲ سال هنوز دوست دارند لباس‌هایشان همچنان با طرح‌های کودکانه همراه باشد و جلوه‌گری کنند یا برخی دوست دارند لباس‌هایی با فرم بزرگسالان را تجربه کنند، از این رو سعی می‌کنیم به فراخور حال و هوای نوجوانی از رنگ‌های شاد و طرح‌های متفاوت بهره جوییم که جوابگوی خواسته جلوه‌گری آنها باشد و بتوانند با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه دیده شوند.

 این تولیدکننده پوشاک نوجوانان با اعتقاد به اینکه انتخاب لباس مناسب برای دختران نوجوان می‌تواند در به وجود آمدن اعتماد به نفس در آنها موثر باشد، یادآور شد: در میان خانواده‌های ایرانی، توجه به تهیه لباس خاص نوجوانان دختر هنوز جا نیفتاده و تصور آنها این است که خرید هر لباسی برای گذر از سن نوجوانی کفایت می‌کند؛ این درحالیست که وقتی فرزندان ما بدانند که به آنها اهمیت داده می‌شود، اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.

لباس و عدم بروز افسردگی

او ادامه داد: با طراحی لباس‌های خاص برای دختران نوجوان می‌توانیم جلوی بروز افسردگی در آنها را بگیریم.  فراموش نکنیم که توجه خانواده‌ها به دختران می‌تواند امنیت فکری را به آنها هدیه دهد و آینده‌سازان بهتری برای کشور شوند. درعین حال آنها می‌توانند در آینده مادران خوبی برای فرزندانشان شوند. این درحالی است که در گذشته کمتر به نیاز دختران نوجوان در حوزه پوشاک توجه می‌شد و آنها اغلب با کمبودهای عاطفی روبه رو بودند.

 الگو و سلیقه‌های متنوع

او با اشاره به آنکه الگوسازی برای پوشاک دخترانه بخصوص در رنج سنی نوجوان بسیار دشوار است، گفت: حدود سه سال پیش که این کار را آغاز کردیم، الگوی مناسبی برای لباس دختران نوجوان ایرانی نداشتیم حتا از الگوهای بین‌المللی نیز نمی‌توانستیم استفاده کنیم چراکه سایز نوجوان‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است. این در حالی است که با تحقیق و پژوهش توانستیم به الگوهای استاندارد و مناسب دست پیدا کنیم. در عین حال سن نوجوانی دخترها بسیار کوتاه و با تغییرات متعدد همراه است که کار را برای تولیدکننده پوشاک سخت‌تر می‌کند. درعین حال سلیقه آنها بسیار متنوع است و همپوشانی این طیف از سلیقه کار دشواری است.

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

 فرجاد که تحصیلات آکادمیک خود را در رشته طراحی لباس پشت سر گذاشته است، ادامه داد: در دانشگاه برای تولید لباس نوجوانان کاری انجام نمی‌شود. نه الگوسازی و نه طراحی برای پوشاک کودک و نوجوان جایی در دروس دانشگاهی ندارد. این درحالی است که این حوزه دنیای خاص خود را دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

 به گفته او، کالکشن‌های فصلی لباس‌های نوجوانان دختر در هر دوره حدود دو تا سه هزار کار فروشی دارد. فروشگاه‌هایی که لباس زنانه می‌فروشند به سمت توزیع و ارائه لباس‌های نوجوانان دختر نیز روی آورده‌اند. در این میان رنج قیمت لباس‌های تابستانه از ۴۰ هزار تومان آغاز و لباس زمستانی از ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است. البته با توجه به آنکه طراحی لباس برای نوجوانان پسر تقریبا شبیه به آن چیزی است که بزرگسالان می‌پوشند، این حوزه از تنوع خاصی برخوردار نیست.

کالکشن پسرانه و الگوبرداری از طرح‌های روز دنیا

کاظم امیری (تولیدکننده پوشاک کودک و نوجوان از ۳ تا ۱۳ سال دخترانه و پسرانه) نیز درخصوص تولید پوشاک برای کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار و کاهش محصولات خارجی در بازار هدف خود را بر آن قرار دادیم تا بتوانیم با تولید پوشاک ایرانی جایگزینی برای محصولات خارجی داشته باشیم در این میان کیفیت محصولات ما رقابت‌پذیری بالایی در بازار دارند و قیمت‌ها نیز مناسب است.

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

 

او در خصوص طراحی لباس برای کودکان و نوجوانان گفت: طراحان ما با حضور در نمایشگاه‌های معتبر در اروپا و ترکیه، نمونه‌های خوب را برای بومی‌سازی به ایران می‌آورند و با ایجاد تغییرات کوچک که همسو با فرهنگ ایرانی باشد، طرح‌های خود را ارائه می‌دهند؛ در واقع سعی می‌کنیم از طرح‌های روز دنیا الگوبرداری کنیم.

این تولیدکننده درخصوص چرایی استفاده از طرح‌های خارجی و ترک برای تولید پوشاک ایرانی گفت: در خصوص این امر می‌توان اینگونه توضیح داد به‌طور مثال همه می‌دانند که آلمان کشور تولیدکننده و ایده‌پرداز و طراح ماشین است در این میان کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا نیز طرح‌ها و ایده‌های لباس را ارائه می‌دهند ما نیز می‌توانیم از این طرح‌ها و ایده‌ها استفاده کنیم. نباید فراموش کرد که به‌روز بودن در تولید پوشاک بسیار اهمیت دارد چراکه مخاطب ایرانی ترجیح می‌دهد پوشاکی همسو با طراحی روز دنیا بپوشد.

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

رنگ‌های دوست‌داشتنی

امیری خاطرنشان کرد: در این راستا سیاست تولید خود را بر این امر قرار داده‌ایم که ببینیم مخاطب چه محصولی را می‌خرد و ما همان را تولید کنیم. این امر به معنای مخاطب‌شناسی است و پوشاک را با توجه به نیازهای او تولید می‌کنیم چنانکه امروزه رنگ‌های شاد و پر انرژی مورد پسند مخاطب است. البته رنگ‌های کلاسیک مانند طوسی، مشکی و زرشکی همچنان پرفروش هستند.

 او با اشاره به آنکه تولیدکنندگان در بازار فعلی باتوجه به نوسانات ارز از موقعیت به وجود آمده برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند گفت: از آنجا که قیمت‌های ما رقابت‌پذیر است و از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است توانستیم از تغییرات بازار و نوسانات ارز به نفع فروش بیشتر استفاده کنیم و سعی کردیم بازارهای جدیدی برای فروش محصولات خود  پیدا کنیم چنانچه در حال حاضر نه تنها نمایندگی‌های متعدد در شهرستان‌ها داریم بلکه، مشتری‌هایی از کشور آذربایجان داریم. حتی بازار‌های جدید دیگر مانند اربیل و سلیمانیه عراق نیز برای خرید محصولات پوشاک ایرانی رجوع کرده‌اند.  

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

 او با اعتقاد به اینکه نوسان بازار ارز توازن در بازار پوشاک را بر هم زده است، گفت: این امر سبب شد که قیمت پوشاک خارجی ۴ برابر شود اما پوشاک داخلی حتا دو برابر هم افزایش نرخ نداشت از این رو بسیاری از فروشگاه‌داران برای خرید محصولات ایرانی گام برداشتند؛ چنانکه طی سال جاری حدود ۶ میلیارد تومان فروش داشتیم و نسبت به سال گذشته شاهد رشد بسیار خوبی بودیم.

چالش تامین مواد اولیه

فاطمه پازوکی (مدیر تولید یکی از برندهای لباس کودک و نوجوان از ۲ تا ۱۶ سال) که بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد، درخصوص طراحی لباس‌ها گفت: برای طراحی تولیدات خود از سایت‌های طراحی کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه استفاده می‌کنیم و به نوعی از این طرح‌ها الهام می‌گیریم. البته این طرح‌ها کپی نیستند و سعی می‌کنیم با همسوسازی طرح‌ها با سلیقه مخاطبان ایرانی، کارهایی تولید کنیم که مورد پسند قرار گیرد. در این میان حدود ۹۰ درصد کارهای ما مورد توجه قرار می‌گیرد.

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

او ادامه داد: رنگ لباس‌ها را با توجه به مد سال انتخاب می‌کنیم اما برخی از رنگ‌ها مانند صورتی و سورمه‌ای ثابت هستند. لباس بچگانه همانند لباس زنانه تنوع رنگی ندارد و برخی از رنگ‌ها بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرد. البته امسال رنگ‌ سبز مغز پسته‌ای، قرمز و لیمویی هم مورد توجه قرار گرفته.

پازوکی با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید لباس دخترانه و بچگانه گفت: در تهیه جنس و مواد اولیه با مشکل روبه رو هستیم چراکه کارخانه‌های نساجی که از قدیم با آنها کار می‌کردیم در طول سال‌های گذشته رو به تعطیلی رفتند و دیگر نمی‌توانستند محصولات مورد نیاز ما را تهیه کنند. از این رو ناچار هستیم پارچه‌ها را وارد کنیم. در حوزه پخش لباس نیز با مشکلاتی روبه رو هستیم چراکه در بیشتر مواقع مغازه‌داران محصولات خود را از خارج از کشور تامین می‌کردند و خواستار برندهای ترک بودند حتا گاهی محصولات ایرانی را هم به نام محصولات ترک به فروش می‌رساندند. اما اکنون با گران شدن دلار، بسیاری از فروشگاه‌ها که جنس خارجی می‌فروختند به سمت فروش محصولات ایرانی روی آورده‌اند.

دشواری‌های تامین پوشاک نوجوان‌ها/مدل‌ها و رنگ‌های فانتزی دل می‌برد

رنج قیمت‌ها با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و پارچه، افزایش داشت چراکه حتا اگر بخواهیم جنس ایرانی بخریم بازهم با افزایش قیمت روبه رو هستیم به طور مثال قیمت پارچه آسترژ، ۳ و ۴ برابر شده است. لایه چسب که ۱۰۰ یارد آن را ۳۰۰ هزار تومان می‌خریدیم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است. تمام این مسائل در قیمت تمام شده پوشاک تاثیرگذار است از این رو اکنون لباس کودک از ۱۳۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان است. این درحالی است که اگر بخواهند همان کار را از ترکیه بخرند باید ۲۵ دلار هزینه کنند که دلار ۱۲ هزار تومانی رقم بالایی می‌شود؛ درحالی که ما با قیمیتی درحدود ۱۲ دلار به فروش می‌رسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز