خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران:

اجرای نمایش‌های میدانی و کنسرت‌های خیابانی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۶۳۰

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: فعالیت‌های فرهنگی که در مجموعه فرهنگی- گردشگری عباس‌آباد انجام می‌شود، نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

حسن خلیل آبادی (عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی مجموعه عباس‌آباد، گفت: این مجموعه از لحاظ ارائه خدمات و فرهنگ اجتماعی یکی از قطب‌های بزرگ تهران است و از قدیم نیز نقشه آنجا به گونه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داشت و باغ موزه دفاع مقدس، کتابخانه ملی، بوستان کتاب و بسیاری از مراکز فرهنگی ایجاد شد که ذخیره بزرگی برای شهر تهران است.

عضو کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های فرهنگی در این منطقه عنوان کرد: متأسفانه شهر تهران پر دود و ترافیک است و مردم درگیر فضای شهری شدند که ممکن است آسیب‌هایی برای آنها هم داشته باشد. به طور حتم انجام کارهای هنری و فرهنگی در آنجا برای مردم فرصت خوبی ایجاد می‌کند و این مجموعه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری داشته باشد و همه این عوامل باید به شهروندان ما کمک کند تا از یک زندگی سالم، آرام، بانشاط و خوب برخوردار شوند.

وی در خصوص برگزاری کنسرت‌های موسیقی و اجرای نمایش‌های میدانی مانند «رسول» که مردم و مسئولان را کنار هم جمع می‌کند، توضیح داد: نمایش‌های بزرگی مانند «رسول» یا کنسرت‌هایی که با حضور انبوه جمعیت در فضای باز اجرا می‌شود، نوعی انسجام محلی به وجود می‌آورد و هویتی به شهروندان منطقه می‌دهد که احساس تعلق و آرامش در محل زندگی داشته باشند. این در دنیای امروز یکی از ضرورت‌های زندگی بشری است که گرفتار ماشین و روابط غیرانسانی هستند.

خلیل آبادی ادامه داد: وقتی چنین نمایش‌هایی در تهران و حتی شهرهای دیگر اجرا می‌شود، روح لطیف انسانی به نمایش گذاشته می‌شود. ما نیز در حوزه تعزیه تاریخی چندهزار ساله داریم و هنوز نمایش‌ها و تعزیه‌هایی که در کودکی اجرا می‌شد را در ذهن داریم و همچنین نمایش‌های پهلوانی نیز برای مردم جذاب و در تلطیف روح مردم تأثیرگذار بود و باعث ایجاد حس تعلق نسبت به آن شهر و منطقه می‌شد. امروزه این کارها با اشکال مدرن‌تری به زندگی بهتر مردم کمک می‌کند و قابل تقدیر است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: در هر حوزه‌ای از هنر از قبیل موسیقی، نمایش، نقاشی، تئاتر و سینما که باعث شود مردم همراه با مسئولان لحظات خوبی را تجربه کنند، برای همه ما آرام‌بخش است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های جدیدی در این زمینه وجود دارد یا نه، گفت: ما در نوروز، نوروزگاه‌ها، در تابستان، شادستان‌ها و در محله‌ها کوچه‌های ورزش را ایجاد کردیم و احساس می‌کنیم تهران نیازمند طرح‌های متنوع فرهنگی است تا از حالت خشک، غیرمنعطف و آسیب‌دیده دور شود و احساس تعلقی که مردم کنار هم در گذشته داشتند، زنده و این نوستالژی کودکی ما تکرار شود.

خلیل‌آبادی با تأیید اینکه چنین نمایشی حتی اگر در بازه زمانی اندک اجرا شود، می‌تواند روی مردم تأثیر بگذارد و فرهنگ عاشورا را زنده کند، یادآوری کرد: فرهنگ عاشورا حتی در جوانان امروز ما ریشه عمیقی دارد. وقتی وارد هیأت‌ها و دسته‌های مذهبی می‌شوید، می‌بینید که ۸۰ درصد آن‌ها جوان هستند. عشق به امام حسین (ع) در جوانان تبلور پیدا می‌کند، چون همراه با شجاعت و ظلم‌ستیزی است و این جزو ویژگی‌های دوران جوانی انسان‌هاست.

او در پایان گفت: استقبال جوانان از مراسم عاشورا خیلی بیشتر از ماست که سنی از ما گذشته. شاید هیجان ما در عاشورا به میزان هیجان جوانان نرسد. روح سلحشوری که در قیام امام حسین (ع) و در عاشورا و محرم بین جوانان وجود دارد، جزو ابعاد شاخص فرهنگی ماست که ما را از سایر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز