خبرگزاری کار ایران

شناسایی ۱۱۵ اثر و محوطه تاریخی و باستانی در ریگان-فهرج

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۹۹۵

فصل نخست بررسی‌های باستان شناسی فراگیر منطقۀ ریگان-فهرج با شناسایی ۱۱۵ اثر و محوطه تاریخی و باستانی به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، شهرام زارع (سرپرست گروه بررسی‌های باستان شناسی ریگان-فهرج) با اعلام خبر شناسایی ۱۱۵ اثر و محوطه تاریخی و باستانی در این منطقه گفت :طی این مطالعات که در چارچوب طرح تدوین اطلس باستان شناسی کشور و همسو با برنامه‌های «پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی» با مجوز پژوهشگاه میراث و پژوهشکدۀ باستان شناسی انجام شد ۱۱۵ اثر و محوطه تاریخی و باستانی مورد شناسایی قرار گرفت.

به گفته این باستان شناس، مطالعات باستان شناسی بم اگرچه دهه‌ها سابقه دارد، اما پس از وقوع زلزلۀ ناگوار سال ۱۳۸۲ تحول و تکاپویی به خود دید و تلاش‌های قابل توجهی به منظور شناسایی قابلیت‌های باستان شناسی در منظر فرهنگی بم صورت گرفت.

او تصریح کرد : در این زمینه، تلاش‌های زنده یاد دکتر شهریار عدل پیشگام و راهگشا بود و پشتیبانی مدیریت‌های محوطۀ میراث جهانی بم و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان زمینۀ انجام تحقیقات متعددی را فراهم آورد.

زارع گفت : مطالعات باستان شناسی در منظر فرهنگی بم نیز با افت وخیزهایی به موازات برنامه‌های آواربرداری، مستندنگاری و حفاظت و مرمت ارگ بم در جریان بوده است.

وی اظهار داشت :هیئت حاضر طی سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از شهرستان بمِ سابق، از تهرود و ابارق تا نرماشیر و قسمتی از فهرج، را به طور منسجم بررسی و مطالعه کرده و به طور موردی نیز آثاری را در نواحی فهرج و ریگان شناسایی کرده بود.

به گفته او ، در همین چارچوب، بررسی‌های باستان شناسی ریگان-فهرج، ضمن تکمیل مطالعات این پهنه، زمینۀ تدوین برنامه‌های حفاظتی و نیز شناخت دقیق تر آثار این مناطق را فراهم خواهد کرد.

زارع با بیان اینکه در واقع، به رغم آنکه مطالعات باستان شناسی در مناطق ریگان و فهرج چندین دهه سابقه دارد اما تاکنون بررسی منسجم و نظام مندی انجام نگرفته بود تصریح کرد: این در حالیست که طی سالیان گذشته در بیشتر نواحی استان کرمان بررسی‌های عمومی باستان شناسی انجام گرفته است.

وی گفت : ریگان و فهرج در مجموع محدوده‌ای حدود ۱۴ هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شوند و در مرز کرمان و سیستان و بلوچستان واقع اند از این نظر، جنبۀ ارتباطی این مناطق نیز مهم است و محل تلاقی راه‌های کهن بوده‌اند.

سرپرست هیأت باستان شناسی ، یکی از مشکلات بررسی باستان شناسی، در کنار گستردگی این منطقه را  پراکندگی محوطه‌های باستانی در محدوده‌های کویری و مدفون شدن زیر شن‌های روان دانست و گفت: از این رو شناسایی محوطه‌ها مستلزم بهره مندی از امکانات و تجهیزات مناسب است که متأسفانه چنانکه باید فراهم نبود.

وی افزود :طی این مطالعات، تعداد ۱۱۵ اثر اعم از تپه و استقرارگاه، محوطۀ باستانی و بناهای تاریخی مورد شناسایی و مطالعات مقدماتی قرار گرفت.

به گفته این باستان شناس ، این آثار عمدتاً شامل تپه‌ها، استقرارگاه‌های موقت، محوطه‌های گسترده، قلعه‌ها، بناهای خشتی، اقامتگاه‌های رعیتی، گورستان و زیارتگاه، آسیاب آبی، کوره و نظایر اینها است.

او با بیان اینکه نتایج حاصل از بررسی حاکی از وجود آثاری از دوران پیش از تاریخ تا روزگار معاصر بوده است افزود : به ویژه تراکم استقرارگاه‌های متعلق به دوران تاریخی-اسلامی چشمگیر است و بر تحول فناورانه در نظام آبرسانی و کشاورزی منطقه دلالت دارد.

این باستان شناس افزود :  نام منطقه طی دورۀ اسلامی در لابلای متون کهن تاریخی و جغرافیایی نیز به روشنی بازتاب داشته و از جمله از ریگان، که ویرانه‌های آن چند دهه پیش در محل گزان خاست مکان یابی شد، به عنوان ولایتی آباد یاد شده است.

زارع تصریح کرد: محدودۀ بررسی این فصل در مجموع بر شمال شهرستان ریگان و به طور محدود در جنوب شهرستان فهرج متمرکز بود، اگرچه بازبینی‌هایی هم در محدودۀ بررسی فصول پیشین انجام شد.

وی افزود : به طور کلی، استقرارگاه‌های این منطقه شباهت و پیوستگی قابل توجهی با بم دارند و به رغم تفاوت‌ها می‌توان آنها را در یک افق دید و مطالعه کرد.

او افزود : مناطق ریگان و فهرج که تا حدود یک دهه پیش جزء شهرستان بم به شمار می‌آمدند از اواخر دهۀ ۱۳۸۰ در چارچوب تقسیمات جدید کشوری هر یک به عنوان شهرستانی مستقل شناخته شدند و امروزه مستقلاً دارای نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری هستند.

سرپرست هیأت باستان شناسی در پایان اظهار داشت  : از آنجایی که ریگان و فهرج شهرستان‌های نوپا و رو به توسعه هستند و سیمای منطقه با اجرای طرح‌های عمرانی به سرعت تغییر می‌یابد بررسی فراگیر باستان شناسی آن بسیار ضروری بود و با توجه به علاقمندی مقامات محلی بخصوص مسؤولان فرمانداری به مسایل میراث فرهنگی و تمدنی منطقه، می‌توان به حفاظت از میراث فرهنگی منطقه و بهره گیری از قابلیت‌های فرهنگی برای توسعۀ منطقه امیدوار بود.

بررسی‌های باستان شناسی منطقه ریگان –فهرج با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز