خبرگزاری کار ایران

حضرتی‌ها خبر داد:

توقف موقت بازدید گردشگران از قلعه الموت

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۱۵۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین گفت: بازدید گردشگران از قلعه حسن صباح الموت تا پانزدهم مهرماه سال جاری متوقف شد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی حضرتی‌ها گفت: در راستای اجرای عملیات آواربرداری و مرمت و بازسازی دیوارهای باروی قلعه تاریخی حسن صباح توسط این دستگاه تا پانزدهم مهرماه برای حفظ امنیت گردشگران امکان بازدید عمومی از این مکان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: طرح مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی حسن صباح واقع در شمال روستای گازرخان منطقه الموت‌شرقی از اوایل شهریورماه سال‌جاری به همت میراث فرهنگی استان به اجرا درآمده که با توجه به آغاز عملیات آواربرداری و بازسازی دیوارهای باروی قلعه الموت و امکان ریزش سنگ، مصالح، خاک و وقوع خطرات احتمالی در مسیر بازدید گردشگران و بازدیدکنندگان، برای حفظ امنیت این افراد امکان بازدید از قلعه تا تاریخ پانزدهم مهرماه وجود ندارد.

حضرتی‌ها یادآور شد: قلعه تاریخی حسن صباح از تاریخ شانزدهم مهرماه سال‌جاری و پس از انجام اقدام‌های مرمتی پرخطر، از ساعت 8 صبح تا 17 هر روز آماده پذیرایی از گردشگران خواهد بود.

دژ تاریخی حسن صباح در شمال آبادی گازرخان قرار دارد و به سال 226 هـ.ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده است. این دژ ششم رجب سال 483 به تصرف حسن صباح در آمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال 654 مرکز فرمانروایی آنان بوده است.

پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه،‌ خندق‌های سنگی جلوگیری‌کننده از نفوذ مهاجمان،‌ انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه، سیستم پیچیده آب‌رسانی با حفر کانال و نصب تنبوشه از ویژگی‌های این دژ به شمار می‌رود.

آثار و معماری بیرون کشیده شده از زیر خاک طی چند فصل حفاری سال‌های اخیر تصویر تازه و متفاوتی از سیمای این دژ دست نیافتنی را برابر دیدگان گردشگران قرار داده است. قلعه حسن صباح در سال 81 به شماره 7252 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز