خبرگزاری کار ایران

قلعه گردن رودسر ساماندهی شد

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۰۹۱

معاون میراث فرهنگی استان گیلان از ساماندهی قلعه گردن تول لات رودسر خبر داد. او اعلام کرد: در این فاز احداث راه پل به طول ۱۰۰ متر، پاکسازی علف‌های هرز و مستندسازی از جمله اقداماتی است که در این قلعه صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا، قلعه گردن رودسر یکی از بناهای ارزشمند استان گیلان به شمار می‌رود که در سال ۸۲ با شماره ۹۴۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنا در شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، روستای تول لات، روی شرقی ترین قسمت یال روستای قلعه گردن و با ارتفاع حدود ۱۰۹متر از سطح دریاهای آزاد، مشرف و مسلط بر ساحل غربی رودخانه پلرود (که تنها گذرگاه جلگه به کوهستان در اعصار گذشته بوده)، قرارگرفته است.

ولی جهانی (معاون میراث فرهنگی استان گیلان) با اشاره به اقدامات مرمتی که در این بنای تاریخی صورت گرفته گفت: با توجه به اینکه رویش گیاهان، درختچه‌های خودرو و علف‌های هرز در قسمت‌های مختلف قلعه، این مکان دیدنی را از نظرها پنهان کرده بود. ساماندهی قلعه گردن در تابستان ۱۳۹۷ با نظارت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان و توسط متخصصان این امر آغاز شد.

او گفت: ابتدا قسمت‌های مختلف گیاه زدایی ش و در فاز بعدی احداث راه پله‌ای از جاده خاکی پای قلعه شروع و بعد از طی مسافتی حدود ۴۰ متر، سکویی دایره شکل جهت نشستن ایجاد شد، سپس راه پله به طول تقریبی ۴۰ متر به سمت قلعه ادامه پیدا می‌کند، سکوی دوم در ارتفاع بالاتر و نزدیکر به ساختمان قلعه ایجاد شد. از سکوی دوم راه پله دیگری به طول تقریبی ۲۰ متر به سمت قلعه می‌رود. برای ساخت تمام راه پله ها ابتدا زیرسازی سنگی با سنگ‌های قلوه‌ای انجام شد سپس روی آن با تخته سنگ‌های مقاوم و معدنی ساخته شد.

به گفته جهانی، با ایجاد این راه پله، مسیر دسترسی گردشگران برای بازدید قلعه بسیار آسان شده است. همچنین با ایجاد سکوها، مسافران می‌توانند از آنها جهت نشستن و لذت بردن از فضای زیبای اطراف قلعه استفاده کنند.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان همچنین تاکید کرد: با انجام این برنامه، قلعه گردن به یک جاذبه زیبای گردشگری در شهرستان رودسر تبدیل شده است. امیدواریم با گذاشتن اعتباری جدید در سال جاری بتوانیم داخل قلعه رو ساماندهی نماییم.

 ساختمان گردن قلعه با پلان بیضوی شکل در حدود ۹۰متر، با استفاده از مصالح سنگ لاشه تراش خورده و ملات ساروج ساخته شده است. قسمت شمالی قلعه به دره رودخانه کشکو، بخش جنوبی به پرتگاه صخره‌ای رودخانه پلرود، قسمت شرقی به یک خندق و شش تپه ماهور مصطبه مانند و قسمت غربی آن به دو خندق منتهی می‌شود.

در ضلع جنوبی سه سکوی سنگی (احتمالا محل نگهبانی) احداث گردیده که دو مورد از آنها مشخص و دیگری در زیر خاک پوشیده مانده است. ورودی قلعه از قسمت شرقی و بعد از گذر از مصطبه ها و خندق بوده است. در قسمت دیوارهای داخلی بنا دو محل تعبیه تیرهای چوبی (جهت سقف طبقه پایین وکف طبقه بالا) قابل رویت است که می تواند مبین سه طبقه بودن قلعه باشد. این مکان به دلیل مشرف بودن به زمین‌های کشاورزی و باغ‌های فندق و نیز شهر رودسر از  چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز