خبرگزاری کار ایران

عروسک‌های کاغذی دنبال عروس گم‌شده می‌روند

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۶۴۵

فهیمه عابدینی قصه «سیمین و فرزان» را برگرفته از داستانی روسی و افسانه‌ای نوشته الکساندر پوشکین عنوان کرد و گفت: در شب عروسی سیمین و فرزان، عروس را می‌دزدند و گم می‌شود و فرزان به دنبال پیدا کردن عروسش همه‌جا را زیر پا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیمین و فرزان» نام نمایشی عروسکی به نویسندگی و کارگردانی فهیمه عابدینی است که در بخش بزرگسال هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک حضور دارد.

عابدینی با بیان اینکه «سیمین و فرزان» برگرفته از افسانه‌ای روسی اما ایرانیزه شده است، گفت: خیلی وقت است درگیر این متن هستم؛ همیشه دوست داشتم آن را در فضایی ایرانی کار کنم و در نهایت چند سال پیش آن را نوشتم و از پارسال زمستان که جواب متن را در جشنواره نمایش عروسکی تهران بمارک به ما دادند در دو مرحله بازبینی به این جایی رسیدیم که الان هستیم.

این نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: سبک کار با عروسک‌های کاغذی و تکنیک رومیزی است. همچنین عروسک‌ها براساس کتاب‌های چاپ سنگی طراحی شده‌اند. سازه کلی به مینیاتور نزدیک است و صحنه‌های جزیی و کوچک در آن اجرا می‌شود.

عابدینی گروه اجرایی را متشکل از چهار نفره شامل دو راوی و عروسک‌گردان و دو نوازنده تار وتمبک خواند و گفت: تعداد عروسک‌ها به دلیل متعدد بودن پرسوناژها، زیاد است. این خاصیت عروسک‌های کاغذی است که تعداد زیادی از آنها را می‌توان در اندازه‌های مختلف و برای صحنه‌های گوناگون داشت.

او جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک را اتفاقی مهم و هیجان‌انگیز برای خود خواند و گفت: معتقدم جشنواره تهران مبارک رویدادی خاص در میان تمام جشنواره‌هایی که داریم محسوب می‌شود. چون از نظر دیداری بسیار چشم‌نواز است و هم کارهای مخصوص کودک در جشنواره وجود دارد و هم آثار مختص بزرگسال، بنابراین مخاطب گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. همچنین رویدادهای جالبی مثل شادپیمایی از جمله نقاط قوت آن است که باعث می‌شود عروسک‌هایمان باهم ارتباط برقرار کنند.

عابدینی یادآور شد: از امتیازهای این جشنواره این است که بعد از پایانش، در طی پروسه‌ای اجرای عمومی به آثار تعلق می‌گیرد و این قدمی در راستای این است که ما نمایشگران و مخاطبان‌مان به همدیگر نزدیک‌تر شویم و بتوانیم در فضاهایی که همیشه متعلق به آثار غیرعروسکی بوده، فرصتی برای اجرا داشته و در کنار آثار دیگر، موانع و فاصله‌ها را برداریم و کنار هم باشیم و بیشتر حرف همدیگر را بفهمیم.

عوامل نمایش عروسکی «سیمین و فرزان» عبارتند از: نویسنده، مترجم و کارگردان: فهیمه عابدینی، راوی، عروسک‌گردان: فهمیه عابدینی و صادق صادقی‌پور، طراح دکور، نور، ساخت عروسک: صادق صادقی‌پور، طراحی و ساخت عروسک‌ها و دکورهای داخل صحنه: رفعت هاشمی‌سی‌سخت، مرضیه سرمشقی، ساخت سازه اصلی: بابک جوانمرد، نوازنده‌ها: آرش لطفی و مانا جوادی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز