خبرگزاری کار ایران

همایون شجریان:

ملت ایران با اسم شجریان رابطه‌ای خاص دارند/هیچ وقت در زندگی‌ام به کسی نگفتم برایت می‌میرم!/در مورد کنسرت خیابانی ۵۰ درصدِ ما حل است+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۲۴۴

همایون شجریان در مورد برگزاری کنسرت خیابانی گفت: من همیشه در زندگی هنری‌ام با مردم صادق بوده‌ام و هیچ وقت حرکتی را برای تبلیغ انجام نداده‌ام. من هیچ وقت در زندگی‌ام به کسی نگفته‌ام برایت می‌میرم چون اگر برگردد بگوید خب بمیر! نمی‌توانم بگویم خب نمی‌شود!

به گزارش خبرنگار ایلنا، شامگاه گذشته، چهارشنبه ۲۴ مرداد، همایون شجریان و سهراب پورناظری پس از رونمایی از آلبوم «ایران من» در تالار وحدت، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

احوالات خسروی آواز ایران

همایون شجریان در جواب اولین سوال که استاد محمدرضا شجریان این روزها در چه حال است، گفت: ایشان در یک روال منظم هستند اما هر از چندگاهی در فضای مجازی با این خبر مواجه می‌شویم که حالشان وخیم است! هر خبری را در مورد ایشان یا من در اینستاگرام خودم یا رایان جان یا نزدیکان پدر به اطلاع‌تان می‌رسانیم. ایشان کماکان در همان مرحله قبلی هستند و امیدواریم اتفاقی خارج از تصور ما نیفتد. فعلا در وضعیتی استیبل هستند و چند وقت پیش هم برای چکاب‌هایی دقیق در بیمارستان بودند. کماکان مثل سابق‌اند و امیدواریم بهبودی کامل را هر چه زودتر به دست آورند.  

پاسخ به انتقادات در مورد لغو اجرای پروژه «سی» به بهانه وضعیت معیشتی  

همایون شجریان در مورد این که لغو اجرای پروژه «سی» به بهانه وضعیت معیشتی مردم انتقادات بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت و این سوال را مطرح کرد که چرا به جای لغو، اقدام به برگزاری با بهای بلیت کم نمی‌کنند، گفت: در متنی که در اینستاگرام در مورد لغو اجرای «سی» منتشر کردم، موضوع معیشتی یک کلمه بود در کنار چندین کلمه دیگر از جمله بی‌حوصله‌گی جامعه که خود ما هم جزئی از آن هستیم. ما گفتیم اجرای این پروژه موکول شده است به زمانی که مردم در وضعیت معیشتی بهتری باشند، نگفتیم وضعیت معیشتی‌شان طوری است که نمی‌توانند بلیت ما را بخرند.  

وی ادامه داد: ما امسال کاخ سعدآباد را نداشتیم و می‌خواستیم در اسپیناس میزبان ۷۰ هزار نفر باشیم. این اصلا صحیح نیست که ما نگران این بودیم که ضرر کنیم، یا اسپانسر برایمان خیلی مهم است. حضور اسپانسر یک موقعیت است که اگر باشد از آن استفاده می‌کنیم و نباشد استفاده نمی‌کنیم، اگر درآمد پروژه خوب بود که چه بهتر و اگر نبود از درآمد خودمان صرف‌نظر می‌کنیم. این‌ها دغدغه ما نبود. ما در شرایطی قرار گرفتیم که مردم اوضاع اقتصادی خوبی نداشتند و حالشان خوب نبود و ما هم که جزئی از این جامعه بودیم حالمان خوب نبود و گفتیم اصلا ترجیح می‌دهیم در این شرایط هیچ کاری نکنیم. این تصمیم ما بود براساس حال خودمان و آن‌چه از جامعه می‌گرفتیم و طبیعتا از کسی توقع نداریم که بخواهد فعالیتش را به حالت تعلیق درآورد.  مسئله مالی اصلا مطرح نبود و ما مطمئن بودیم ۷۰ هزار نفر به سالن خواهند آمد.

سهراب پورناظری نیز در همین مورد توضیح داد: ما دوست داشتیم حاصل ماه‌ها کارمان  به اجرا دربیاید ولی دلایل همینی بود که همایون جان فرمودند. حالمان خوب نبود، اگر کار ما به دلتان می‌نشیند به این دلیل است که از رگ و پی‌مان برمی‌آید و این بار این طور نبود. گمان می‌کنم اگر اجرایش هم می‌کردیم این بار می‌گفتید چرا در این شرایط این کار را کردید. در این اوضاع و احوال بهتر است کنار هم باشیم و هم را حمایت کنیم، به جای صحبت‌هایی که هیچ خروجی‌ای نخواهد داشت.

در مورد کنسرت خیابانی 50 درصدِ ما حل است

همایون شجریان در مورد پیشنهادش برای برگزاری کنسرت خیابانی هم توضیح داد: این اتفاق برای اولین بار است که در ایران می‌افتد، به این شکل که همه مردم آزاد باشند که به این مکان مراجعه کنند، هیچ منعی وجود نداشته باشد، هیچ بلیطی فروخته نشود و صندلی‌ای هم نباشد. گمان می‌کنم تعداد خیلی زیادی دوست داشته باشند برای تماشای چنین کنسرتی بیایند، این موضوع در تخصص من نیست که امنیت این آدم‌ها را چطور باید تامین کرد، در مکانی که قرار باشد ۱۰۰ هزار نفر، ۲۰۰ هزار نفر بیایند.

او ادامه داد: در مورد آن طرفش که طرف ماست، ما همه چیزمان آماده و از قبل تجربه شده است و بلدیم چه کار کنیم یعنی ۵۰ درصد ما حل است، ولی در مورد این طرفش که چطور باید امنیت انبوهی از مشتاقانی را که شاید بخواهند ۱۰ دقیقه حضور داشته باشند و شاید دو ساعت، شاید بخواهند از میانه اجرا بیایند یا در اواخرش و... تامین کرد، مسئولین باید بگویند که می‌توانند یا نه. در این مسیر ارشاد مسائل خودش را پی می‌گیرد و شهرداری هم مسائل خودش را، ولی ظاهرا در نهایت باید به شورای تامین استان برود، جایی که از هر ارگانی یک نماینده هست و تصمیم جمعی گرفته شود. 

چند سی‌دی اورجینال به دست مردم رسانده‌ایم؟

وی در مورد رونمایی از تمبر آلبوم «ایران من» و ایده ارسال آن برای متقاضیان از طریق شرکت پست هم گفت: پیشنهاد تمبر از طرف خود شرکت ملی پست بود و ایده پست کردن سی‌دی برای علاقه‌مندان از طرف تهمورث پورناظری. خیلی‌ها زمانی که می‌خواهند آلبومی را تهیه کنند نمی‌دانند که اصل هست یا نیست، اما از این طریق می‌توانند از اصل بودنش مطمئن باشند و از سوی دیگر می‌توانند آن را با قیمتی پایین‌تر، نسبت به زمانی که می‌خواهند از فروشگاه‌ها تهیه کنند، یعنی با ۱۲ هزار تومان بخرند. از بعد از ۱۲ شهریور، روزی که آلبوم از طریق شرکت پست به دست علاقه‌مندان می‌رسد، شرکت ایران گام نیز آن را در کتابفروشی‌ها و سی‌دی فروشی‌های معتبر با قیمتی کمی بالاتر، عرضه خواهد کرد. مزیت دیگر این اتفاق این است که ما در مرحله اول می توانیم متوجه شویم چه تعداد سی‌دی اورجینال به دست مردم رسانده‌ایم.

آلبومی به آهنگسازی مهیار علیزاده

این خواننده موسیقی ایرانی درباره سرنوشت آلبوم مشترک خود با علیرضا قربانی به آهنگسازی مهیار علیزاده گفت: این آلبوم قرار بود بیش از هشت ماه پیش در بازار موسیقی منتشر شود، حتی قرار بود یک قطعه مشترک دیگر نیز توسط علیرضا قربانی عزیز و من تولید شود که این موضوع اتفاق نیفتاد اما به هر صورت فقط می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که این آلبوم نیز تا چند ماه آینده در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

سهراب پورناظری هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر طولانی شدن فعالیت مشترک او با همایون شجریان تصریح کرد: این طور نیست که طی ماه‌های گذشته فقط از مجرای همکاری مشترک من و همایون آلبومی به علاقه‌مندان عرضه شده باشد، به هر ترتیب علاقه‌مندان موسیقی می‌دانند که بعد از انتشار آلبوم «رگ خواب»  کارهای دیگری از همایون شجریان با آهنگسازی هنرمندان دیگر هم در بازار منتشر شد و من و همایون مونوپل هم نیستیم. خیلی وقت‌ها از ما می‌پرسند کِی می‌خواهید دست از سر هم بردارید؟! اگر خیال شما راحت می‌شود، هر وقت فرصت شد، ما بی‌خیال هم می‌شویم!

شائبه حرکت تبلیغاتی بودن کنسرت خیابانی  

همایون شجریان در جواب سوال خبرنگار دیگری در زمینه شائبه تبلیغاتی بودن پیشنهاد کنسرت خیابانی گفت: من همیشه در زندگی هنری‌ام با مردم صادق بوده‌ام و هیچ وقت این طور نبوده است که حرکتی را برای تبلیغ انجام دهم. من آن چیزی را که از عهده‌ام برمی‌آید اعلام می‌کنم. هیچ وقت در زندگی‌ام به کسی نگفته‌ام برایت می‌میرم چون اگر برگردد بگوید خب بمیر! نمی‌توانم بگویم خب نمی‌شود! من چیز عجیبی نگفته‌ام، نگفته‌ام می‌آیم وسط خیابان رگم را می‌زنم، شاید اگر روزی بگویم این کار را بکنم، ولی چیزی که الان گفته‌ام در این حد نیست.  من کاری را گفته‌ام که از نظر خودم قابل انجام است و می‌تواند با درایت، با برنامه‌ریزی و با کمترین هزینه انجام شود.

سهراب پورناظری نیز در همین مورد گفت: به نظر من که خیلی هم کار ساده‌ای است و اگر اراده حاکمیت بر برگزاری باشد، برگزار می‌شود و اگر نباشد، نمی‌شود. ما سالی چند بار، حضور مردم را در خیابان‌ها داریم، در 22 بهمن و موارد دیگر، هیچ وقت هم هیچ اتفاقی نیفتاده است و این نشان می‌دهد اگر بخواهند می‌شود.  

او ادامه داد: از طرف خودم و همایون جان اعلام می‌کنم ما حاضریم در همه شهرها، با همان امکاناتی که برای راهپیمایی‌ها ترتیب می‌دهند، کنسرت خیابانی بدهیم. این دغدغه ماست و برایمان هیجان‌انگیز است. از سوی دیگر ملت ایران با اسم شجریان رابطه‌ای خاص دارند و ما نباید یک سری مرزها را بشکنیم، همایون بگوید کنسرت خیابانی می‌دهم که تبلیغات کند؟! تبلیغات کند برای چه؟! که مشهور شود؟! اساسا این حرف با منطق جور درمی‌آید؟!

هیت شدن هدف است؟‌

همایون شجریان در جواب این سوال که آیا در سال‌های اخیر هیت شدن یک قطعه، بسیار شنیده شدنش و گل کردنش، برایش مهم‌تر شده است، گفت: هیت شدن هیچ وقت هدف من نبوده است. ممکن است از سهراب خواسته باشم که کاری بسازیم که با تکنیک‌های آواز با دغدغه‌های شخصی خودم همخوان باشد ولی هیچ وقت چنین چیزی از او نخواسته‌ام. دغدغه خودم، به شخصه درگیر کردن نسل جوان با موسیقی است. هشت ساله‌ها و نه ساله‌هایی که به خاطر تاثیر زمان که همه چیز را تغییر می‌دهد، شاید دیگر به موسیقی ما گوش ندهند. ما فقط خواسته‌ایم که حرف‌مان را زده باشیم و در دل جامعه‌مان و همزمان با آن حرکت کنیم.

سهراب پورناظری نیز در همین مورد گفت: این نگاه، نگاه درستی نیست. ما آوازهایی تولید کرده‌ایم مانند «رو سر بنه به بالین» در «رگ خواب» که اجرایش مَرد می‌خواهد و نمی‌شود گفت چون درامز دارد و گیتاربیس پس نامش پاپ است و سازندگانش در پی هیت شدن قطعه! اتفاقا گمان می‌کنم این نوع نگاه به دلیل این است که این قطعات بسیار دیده شده‌اند، ما خیلی قطعات دیگر داریم که به نظر خودمان کارهای خیلی عجیب و غریبی درش کرده‌ایم ولی کسی چیزی در موردشان نگفته است، چدن دیده نشده‌اند. یک عده ممکن است خوششان بیاید و یک عده نه، ولی من نمی‌دانم این حجم از خشونت و موضع‌گیری را در فضای مجازی از سوی جامعه‌ای که داعیه فرهیختگی دارد چطور می‌توان توجیه کرد. این عرصه، عرصه تجربه است و ما خودمان با این کارها حال می‌کنیم، همین.

دلنیا جزو هفت صدای برتر آمریکاست

سهراب پورناظری در جواب خبرنگاری که از او در مورد دلنیا آرام، خواننده اپرا، پرسید که حضورش در نقش مادر زال در پروژه «سی» و هم خوانی‌اش با همایون شجریان توجه بسیاری را به خود جلب کرد گفت: دلنیا آرام جزو هفت صدای برتر امریکاست و در کنسرت‌های بین‌المللی زیادی با ارکسترهای سمفونی و فیلارمونیک مختلف حضور داشته است.

و باز هم کنسرت خیابانی

همایون شجریان در جواب سوالی که باز هم به کنسرت خیابانی اشاره داشت گفت: اولین بار، چند سال پیش بود که این ایده به ذهن من رسید و با خودم فکر کردم وقتی کمک کردن به دیگران در قالب کاری خیریه پیش می‌آید من کجا ایستاده‌ام؟! در مقابل کسانی که در این زمینه کار اقتصادی می‌کنند، من شاید نفر آخر هم نباشم پس به این فکر کردم که کجا می‌توانم بیشتر موثر شوم. آن سال این ایده را مطرح کردم که در یک محله در پایین شهر برای کسانی که تا به حال در زندگی‌شان کنسرت نرفته‌اند، اجرایی داشته باشم که محقق نشد.  

او ادامه داد: این بار با دغدغه حال بد جامعه و این که همه نگران بودند که جامعه ما به کجا خواهد رفت، فکر کردم اگر یک کنسرت رایگان برگزار کنیم که هر کسی که دلش می‌خواهد بیاید، شاید از بودن در کنار هم آرامش بگیریم. وقتی اتفاقی در خانواده‌ای می‌افتد اگر دور هم جمع شوند، قطعا از هم آرامش می‌گیرند به جای این که تنها باشند و هر کدام بار استرس را به تنهایی بر دوش بکشند.  

قیمت سی‌دی

سهراب پورناظری در مورد قیمت احتمالی آلبوم «ایران من» نیز گفت: با توجه به وضعیت فعلی قیمت این آلبوم باید ۳۰ هزار تومان می‌بود ولی تمعیدی اندیشیدیم که قیمتش بین ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان باشد و برای کسانی که از طریق پست دریافتش می‌کنند  ۱۲ هزار تومان.

پورناظری در پایان گفت: به عنوان آخرین حرف بگویم که سال‌هاست تلویزیون کارهای ما را بدون اجازه پخش می‌کند و فقط می‌خواهم بگویم حق هیچ‌گونه دخل و تصرفی در قطعه «ایران من» را ندارد و اگر آن را با دخل و تصرف پخش کند، علنا پذیرفته است که متخلف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز