خبرگزاری کار ایران

در برنامه چراغ مطرح شد؛

کلانتری: خودکفایی در محصولات سیاست غلطی بود

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۵۲۰

بحران محیط زیست و آب مساله‌ای است که امروز دغدغه همه مردم و مسئولان در کشور است و برنامه چراغ دوشنبه 22 مرداد به بررسی آخرین وضعیت آب و منابع آبی در کشور اختصاص داشت.

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست) با انتقاد از سیاست‌های کلان در دهه‌های گذشته گفت: مصرف منابع طبیعی و به خصوص آب توسط مردم در کشور ناشی از سیاست‌های غلط است و متاسفانه ما براساس این سیاست‌ها هرچه داریم مصرف می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته به اشتباه به دنبال این بودیم که در 95 درصد محصولات خودکفا شویم و این سیاست خودکفایی در همه محصولات سباست غلطی بود.

کلانتری ادامه داد: برای رسیدن به این سیاست از همه منابع آبی و خاکی خود استفاده کردیم و بیش از نود میلیارد متر مکعب آب مصرف کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هرچه مسئولان سیاست گذاری کنند مردم عمل می‌کنند، گفت: همه سیاست‌هایی که امروز در حوزه آب و کشاورزی اجرا می‌شود در تضاد با توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع است و مسئولان وزارتخانه‌هایی همچون نیرو باید پاسخگوی این سیاست‌ها باشند.

کلانتری با تاکید بر اینکه مصرف آب در کشور ما در بخش‌هایی همچون کشاورزی، صنعت و خانگی بسبار بیشتر از میانگین جهانی است، افزود: در دنیا نهایت از چهل درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند اما در ایران این میزان صد درصد است. ما امروز برای حفظ کشور باید مصرف آب را کاهش دهیم.

وی افزود: چاه‌های مجاز و غیرمجاز سالیانه در کشور حدود 26 میلیارد متر مکعب از منابع آب و ذخایر زیرزمینی استفاده می‌کنند و این برداشت به خاک نیز ضربه می‌زند.

کلانتری گفت: ما باید مشخص کنیم چقدر از نظر کمیت حق داریم تا از آبها استفاده کنیم و بعد آن میزان را برداشت کنیم.

عرفانیان (متخصص اگرواکولوژی) نیز با اشاره به وضعیت محیط زیست در کشور گفت: تنها 25 درصد از هدررفت آب از طریق آب شرب است و بیشتر هدررفت در بخش کشاورزی و صنعت است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل مصرف نادرست آب باید به روش های علمی عمل کنبم، گفت: متاسفانه در کشور نگاه سیاسی بر نگاه کارشناسی تحمیل می‌شود و به دلیل فشارهای مختلف سیاسی و سیاست‌زدگی نظرهای کارشناسی اجرا نمی‌شود.

محسن توکلی (معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران) نیز گفت: بحران بی‌آبی و کم‌آبی امروز آنقدر شدید است که ما باید به دنبال حفظ موقعیت فعلی باشیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط آبی در کشور اصلا خوب نیست و به خصوص در شهر تهران در بهترین وضعیت ما می‌توانیم مصرف را با منابع موجود سربه سر کنیم.

برنامه چراغ هر شب ساعت 21 الی 22 به تهیه‌کنندگی لیدا عرفانیان و مجری و کارشناس زهره سادات هاشمی  به صورت زنده از رادیو تهران پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز