خبرگزاری کار ایران

افشانی:

مردم نباید در مجموعه‌ی ما فساد ببینند

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۷۲۸

شهردار تهران از جدیت شهرداری تهران برای مقابله با فساد خبر داد و تاکید کرد، برای کسب اعتماد مردم که لازمه مشارکت آنها در اداره شهر است، با هر گونه فساد احتمالی با شدت برخورد خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، سیدمحمدعلی افشانی (شهردار تهران) بعد از بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های منطقه ۹ با حضور در مجموعه شهید حیدری (خانه مشق) ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان و دست اندرکاران این منطقه گفت: ما می‌توانیم دو نگاه به شهر داشته باشیم؛ یکی این که تنها جنبه «فیزیکی شهر» را ببینیم و دنبال اجرای پروژه‌های عمرانی و فیزیکی جدید باشیم. چنین رویکردی، یک آفت در مدیریت سابق شهر ما بوده که نتیجه آن، معطل شدن ثروت مردم در پروژه‌هایی است که اغلب، منابع لازم برای تکمیل آنها مهیا نمی‌شد و سود چندانی هم برای مردم نداشت.

شهردار تهران ادامه داد: برخی پروژه‌ها باید دو ساله تمام می‌شد، اما گاهی ده سال نیمه کاره باقی مانده است. مثل همین پروژه استاد معین که خیلی زودتر باید به بهره‌برداری می رسید و مردم چشم انتظار منطقه را خوشحال می‌کرد.

وی خطاب به  شهردار منطقه ۹ گفت: اینکه تلاش کرده‌اید با همکاری عزیزان نظامی در «پادگان»، فضاهای فرهنگی مانند سینما و محیط گردشگری ایجاد کنید، کار بسیار ارزشمندی است زیرا موجب بیشترین بهره‌وری از ثروت‌های موجود شده است.

افشانی تاکید کرد: نگاه دیگر این است که پروژه‌های خود را متناسب با منابع در اختیار و واقعی شروع کنیم، نه این که با  اصرار و یا خوشامد دیگران پروژه‌هایی را آغاز کنیم که پیشاپیش می‌دانیم برای تکمیل آن منابع لازم را نخواهیم داشت.

وی همچنین در زمینه  ماموریت‌های اصلی شهرداری گفت: فلسفه وجودی ما به عنوان یک نهاد اجتماعی و خدمات‌رسان، خدمت به مردم است و ما باید اول به وظایف خود بپردازیم. مثلا تجهیز شبکه معابر، حمل و نقل عمومی، ایجاد و حفظ سرانه فضای سبز و ...از وظایف اصلی ماست اما طی سال‌های گذشته، برخی مدیران شهری کارهای دیگری انجام می‌دادند که  ربطی به آنان نداشت و صرفا مدیریت شهری را از انجام وظایف اصلی خود منحرف می‌کرد. مثلا پرداختن به امور بهزیستی، صنعتی و... از وظایف شهرداری نیست و هر یک، متولیان قانونی خود را دارد.

 افشانی ادامه داد: شهرداری باید اولویت را به انجام وظایف ذاتی خود بدهد و سپس  به یاری بقیه نهادها بپردازد و البته مشروط بر آن که منابع و اعتبارات لازم را هم در اختیار داشته باشد.

شهردار تهران همچنین به اهمیت دستیابی به «شهر هوشمند» اشاره کرد و گفت: اگر شهر ما «شهر هوشمند» شود، از هدررفت بخش عظیمی از منابع، پیشگیری خواهد شد. ما باید به این هدف برسیم که تمام مجوزها و کارهای شهروندان در امور شهری از صفر تا صد بر اساس آخرین متدهای مدیریت شهری و به صورت «شهر هوشمند» اجرا شود. به عنوان مثال اگر کسی دنبال جای پارک خودرو خود است، باید  بتواند با استفاده از سامانه‌ای، سریع جای پارک پیدا کند و نباید مدت زیادی از وقت خود را برای یافتن جای پارک هدر دهد. در شهرهای مدرن دنیا این گونه مسائل حل شده ولی متاسفانه برای ما این قبیل مسائل هنوز مشکل ساز است.

رفع آلودگی و ترافیک؛ شرط اصلی شهر زیست پذیر

افشانی درباره  شاخص های«شهر زیست پذیر»  نیز تصریح کرد: اولین شاخص در «شهر زیست پذیر»، رفع آلودگی و ترافیک است. همچنین ایمنی از دیگر شاخص‌های مهم زیست پذیری است که طبق آن ساختمان‌ها و فضای زیستی ما باید از ایمنی لازم برخوردار باشند. امری که در بافت‌های فرسوده شهری ما اصلا وجود ندارد یعنی هم ساختمان‌ها ناامن هستند و هم فضای ایمنی وجود ندارد.

شهردار تهران افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های ما ساماندهی حمل و نقل عمومی است . براین اساس، در زمینه افزایش واگن‌های مترو اقدامات خوبی انجام شده است. زمانی که من در وزارت کشور بودم خرید ۶۳۰ واگن در مرحله آخر امضا بود و بنا بود باقیمانده آن تا ۱۰۵۰  واگن هم تولید شود. در بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی امیدوارم با توجه به برنامه مهم رییس جمهور و دغدغه ایشان در این زمینه، بتوانیم موفق شویم. طرح برقی کردن موتورسیکلت‌ها در تهران نیز یکی از طرح‌های مهم ماست که قرار شده است صاحبان موتورسیکلت تنها یک سوم هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

وی همچنین با یادآوری جدیت دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما  بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است. ما تلاش می‌کنیم مقدمات آغاز بازسازی ۲۰ هزار واحد را فراهم کنیم. البته این بافت‌ها به لحاظ مشارکت،  مشکلات عدیده‌ای دارند و بدون مشارکت مردم امکان فائق آمدن بر مشکلات غیرممکن است و به عنوان قاعده‌ای کلی،  هیچ کدام از مشکلات شهری، بدون مشارکت مردم قابل حل نیست.

افشانی افزود: مثلا بدهی‌های به روز شده شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم  ۲۲هزار و ۷۰۰  میلیارد تومان بدهی به نظام  بانکی است که سود آن بالای ۲۵۰ میلیارد تومان در ماه است و یعنی سالانه  ۳ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های شهرداری اضافه می‌شود. این نشان می‌دهد که ما بدون مشارکت مردم امکان اجرای پروژه ها را نداریم.

وی تاکید کرد: وقتی ۲۵ درصد از اقتصاد ایران در تهران است یعنی ما می‌توانیم از این ظرفیت برای ارتقای درآمدهای شهرداری و مشارکت بیشتر مردم در اداره شهر استفاده کنیم.

شهردار در بخش دیگری از سخنانش به پروژه‌های نیمه کاره شهری اشاره کرد و گفت: بیشتر این پروژه ها را «قرارگاه خاتم» اجرا می‌کند که اخیرا در جلسه با رییس «قرارگاه» توافق کردیم که این پروژه‌ها تکمیل شوند.

فقط با مشارکت مردم می توان مشکلات را حل کرد

افشانی با ابراز امیدواری برای حل مشکلات شهر تهران گفت: بارها گفته‌ام که بیمار را ناامیدی از پا در می‌آورد، نه بیماری. ما باید به حل مشکل امیدوار باشیم و مردم هم قطعا کنار ما قرار خواهند گرفت. مردم زمانی مشارکت می‌کنند که بتوانند به ما و مجموعه مدیران شهری اعتماد کنند و اعتماد زمانی ایجاد می‌شود که مردم مطمئن شوند منابع آنان درست و سرجای خود هزینه می‌شود. مردم نباید در مجموعه تحت مدیریت ما فساد ببینند و  بدانند اگر هم جایی فسادی هست با آن مقابله می‌کنیم.

وی تاکید کرد: همکاران ما بدانند که همه باید تلاش کنیم فسادهای احتمالی در سیستم شهری به مرور حذف شود تا مردم به ما اعتماد کنند و برای حل مشکلات کمک کنند. نباید با نیروی متخلفی که به حیثیت و اعتبار یک سازمان صدمه می‌زند، مماشات کرد.  امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه که منشوری مدیریتی نیز است، می‌فرمایند: «هیچ مزیتی برای مدیران جز اجرای عدالت نیست.»در شهرداری تهران باید مسیر دریافت مجوز برای مردم، شفاف و عاری از چانه زنی و تخفیف و اعمال نفوذهای فردی باشد. باید به جایی برسیم که مردم به راحتی حتی بدون حضور فیزیکی مجوزهای لازم را طبق قانون دریافت کنند.

هوشمند سازی شهر، منافع برخی را به خطر می اندازد

افشانی گفت: هوشمندسازی شهر به معنی ارتباط با مردم در همه بخش‌هاست و می‌دانم این کار به زمان زیادی نیاز دارد و البته منافع افراد بسیاری را به خطر خواهد انداخت و مقاومت شدید آنان را برخواهد انگیخت. ما در جلسه‌ای که داشتیم، مشخص کردیم که صاحبان پلاک‌ها در تمام نقاط تهران باید بدون ابهام بدانند که در صورت کسب مجوز، امکان ساخت چند طبقه و با چه شرایطی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برنامه من ارتقای زندگی مردم و رضایت‌مندی شهروندان است، گفت: مردم نسبت به مشکلات از ما آگاه‌تر هستند.  اصحاب رسانه هم ناظران اصلی ما هستند و وظیفه داریم فضای نقدسازنده را برای آنان مهیا کنیم.

افشانی در ادامه ضرورت آمادگی شهرداری تهران برای مقابله با بحران‌ها را یادآور شد و گفت: هم اکنون اگر در تهران زلزله رخ بدهد یا سیل بیاید، حتما آسیب پذیر هستیم. شهرداران باید به لحاظ ذهنی و عملی آماده باشند تا بتوانند در مواقع بحرانی مردم را ساماندهی و مدیریت کنند. این نکته مغفول مانده و متاسفانه در تجربه های قبلی بحران‌ها از آن ضربه خوردیم.

 وی افزود: من در زلزله بم به عنوان مدیر نوسازی مدارس حضور داشتم. در زلزله کرمانشاه هم به دلیل سمتی که در وزارت کشور داشتم، حاضر بودم و از نزدیک مشاهده کردم  ضعف ما این بود که نمی‌توانستیم مردم را ساماندهی کنیم. اگر ما مردم را ساماندهی کنیم و کارت شناسایی به آن‌ها بدهیم و بتوانیم ارتباطات منطقی ایجاد کنیم به راحتی امکانات را می‌توانیم توزیع کنیم. در همین زلزله اخیر تهران که در واقع زلزله بحران سازی هم نبود، تهران قفل شد. ما باید در این زمینه خیلی زود برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز