خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۵):

سهم فرهنگ و هنر اصفهان از اعتبارهای عمرانی ناچیز است/سالن‌های غیراستاندارد تنها یک مُسکن برای هنرمندان تئاتر است

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۳۹۹

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان گفت: متاسفانه سهم فرهنگ و هنر اصفهان از اعتبارات بسیار ناچیز است و سالن‌های غیر استاندارد این شهر تنها به‌عنوان یک مسکن در اختیار هنرمندان قرار دارد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، کمبود اعتبار تخصیصی برای حمایت از تولیدات جدید تئاتری را مشکل مشترک امور نمایشی همه استان‌ها خواند و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده برای کشور، توجه مدیران هنری اغلب به سمت مسائل ضروری و معیشتی مردم رفته و می‌توانم بگویم هنر به نوعی به فراموشی سپرده شده است. امیدوارم این شرایط و مشکلاتی که در نتیجه آن ایجاد شده، موقتی و گذرا باشد.

هوشنگ جمشیدیان با اشاره به جذابیت بیشتر سینما در استان اصفهان و توجه کمتر به ایجاد سالن‌های جدید تئاتر گفت: با این‌حال انجمن هنرهای نمایشی سعی کرده سالن‌هایی که در اختیار دارد را بازسازی کند و با کیفیت بهتری در اختیار هنرمندان قرار دهد. همچنین با استفاده از عقد تفاهم‌نامه با اداراتی که سالن‌هایی با قابلیت اجرای نمایش در اختیار دارند این سالن‌ها برای اجرای تئاتر در دسترس هنرمندان قرار دارد.

جمشیدیان ادامه داد: با اینکه بیشتر از امکانات موجود ادارات و نهادهای دیگر استفاده کرده‌ایم تا هنرمندان بتوانند نمایش‌هایشان را اجرا کنند اما کماکان مشکل کمبود سالن در اصفهان محسوس است و نبود پلاتوها، نداشتن مکان‌های مناسب برای اجرا و تمرین نمایش و تخصصی نبودن اجراهای نمایشی مشکل‌های مهمی محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه همه گونه‌های نمایش در همه سالن‌های اصفهان اجرا می‌شود اما سالنی به طور اختصاصی برای اجراهای کودکان، نوجوانان، ویژه نمایش‌های تخصصی و تجربی وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه اصفهان دارای دانشگاه‌های متعددی است که هنرجویان تئاتر را آموزش می‌دهند راه‌اندازی سالن‌های تئاتر تجربی در استان مورد نیاز است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان همچنین یادآور شد: چند سالی است مکان‌های مختلفی به عنوان سالن تئاتر شهر در اصفهان کلنگ‌زنی می‌شود اما نبود اعتبار کافی باعث شده طرح‌ها در حد کلنگ‌زنی باقی بماند.

جمشیدیان تصریح کرد: از سوی دیگر، مشکلات اقتصادی هنرمندان باعث شده به طرف کارهای ساده‌تر و کم‌محتواتر رفته و گاهی کارهای صرفا عامه‌پسند را پی بگیرند تا بتوانند اقتصاد تئاتر را پویاتر کنند. همچنین کم‌توجهی به امر تولید مخصوصا در تولید نمایشنامه باعث رویکرد بیشتر هنرمندان به نمایش‌های غیربومی و سهل‌الوصول شده که ما را از فرهنگ بومی خودمان دور کرده است.

او با تاکید بر اینکه اصفهان دارای پیشینه و مکتب تئاتر طنز است، گفت: متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از پیشکسوتان ما در قید حیات هستند این نوع از تئاتر در اصفهان کمرنگ شده و دیگر اثری از آن به چشم نمی‌خورد اما جایگزینش کمدی‌های سخیفی شده که اغلب غیربومی هم هستند. از طرف دیگر هنرمندان با توجه به جاذبه‌هایی که شهرهای بزرگ ازجمله تهران دارند وقتی امکانات دور و برشان در شهرستان‌ها کم باشد میل به مهاجرت‌شان بیشتر می‌شود که این مساله کوچ متخصصان را به دنبال دارد و هنرمندانی که می‌مانند معمولا تجربه کمتری دارند در نتیجه بدنه تئاتر شهرستان‌ها ضعیف می‌شود.

جمشیدیان با اشاره به فراوانی آثار تئاتری اصفهان گفت: در همین مرداد حدود ۲۳ نمایش در سالن‌های مختلف روی صحنه داریم و توانستیم با تعامل‌هایی که با نهادهای مختلف مخصوصا شهرداری اصفهان و حوزه هنری داشتیم پلاتوهایی را به مجموعه سالن‌ها اضافه و امکاناتی را جذب کنیم. اما صاحب اصلی خانه، یعنی مرکز هنرهای نمایشی باید برای روشن نگه داشتن چراغ این خانه فعالیت بیشتری کرده و توجهی به اعتبارات و کمک به توسعه و آموزش تئاتر داشته باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان همچنین یادآور شد: استان اصفهان دارای ۴۱ گروه نمایشی ثبت شده و ۳۷ گروه آماده ثبت است. در کنار اینها، یکسری گروه‌های متفرقه هم داریم که به کانون‌های تئاتر دانشگاهی، مساجد، حوزه‌های هنری و بچه‌های مسجد مربوط شده و کانون‌های تئاتر غیر حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

جمشیدیان با اشاره به تعداد سالن‌های اصفهان، گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با اماکن فرهنگی و هنری نوشته‌ایم، هنرمندان اصفهان اکنون امکان استفاده از ۲۱ سالن شهر را دارند اما دو سالن تخصصی برای تئاتر داریم که یکی سالن مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان و دیگری تالار هنر اصفهان معروف به شهرداری است. جدیدا با تعامل‌هایی که با حوزه هنری داشتیم توانستیم دو سالن این نهاد را فعال کنیم. همچنین سالن سینمایی مجتمع استاد فرشچیان را هم تبدیل به سالن سینما-تئاتر کردیم. اما در نهایت این سالن‌ها به‌عنوان مسکن در اختیار هنرمندان قرار دارد اما اگر بخواهیم از سالنی استاندارد نام ببریم باید بگویم متاسفانه همه آنها دچار فرسودگی شده و نیاز به بازسازی دارند.

او با اشاره به اقدامات بهسازی و بازسازی سالن‌های تئاتر گفت: با تعامل انجام گرفته، تالار هنر طی چند روز آینده مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و سالن فرشچیان هم چندی پیش تا جای امکان کمی بهسازی شد. این سالن‌ها حدود ۳۰-۴۰ سال از عمرشان می‌گذرد و اگر زمان ساخت هم استاندارد بودند الان دیگر فرسوده شده‌اند اما به این خیرالموجودین اکتفا می‌کنیم و همین‌ها را مورد بازسازی قرار می‌دهیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان یادآور شد: مشکل عمده ما این است که چون اصفهان را یک شهر برخوردار و پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌دانند مسئولان کمتر به توسعه هنری‌اش رسیدگی می‌کنند. شرایط کنونی تئاتر ما در شان اصفهان با توجه به پیشینه و شیوه‌ها و گونه‌های تئاتری که داشته، نیست.

جمشیدیان ادامه داد: متاسفانه سهم فرهنگ و هنر اصفهان از اعتبارات عمرانی و بودجه‌ای بسیار ناچیز است. سهم واقعی‌اش پرداخت نمی‌شود و همین باعث شده مشکلات زیادی سر راه هنرمندان تئاتری قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز