خبرگزاری کار ایران

شناسایی ۵۰۰ گور باستانی در کرمان

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۵۹۹

مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی تاکنون به شناسایی حدود ۵۰۰ گور باستانی در گورستان مهدی‌آباد اولیا شهرستان ریگان استان کرمان که برخی از باستان شناسان آنها را متعلق به دوره اشکانی و برخی دیگر متعلق به دوره هخامنشی می‌دانند، منجر شد.

به گزارش ایلنا، کورش محمدخانی (سرپرست هیات بررسی‌­های آرکئوژئوفیزیک با روش مغناطیس ­سنجی در گورستان باستانی مهدی­‌آباد اولیا در استان کرمان) با اعلام خبر شناسایی گورهای باستانی در شهرستان ریگان گفت:  بررسی‌­های مغناطیسی، به منظور تعیین میزان پراکندگی گورهای باستانی در این محوطه منجر به شناسایی بالغ بر پانصد گور باستانی شده است.

این استادیار گروه باستان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به شناسایی محوطه باستانی مهدی آباد اولیا در بازدیدهای باستان­شناسان محوطه میراث جهانی بم در اوایل دهه ۱۳۹۰ گفت: در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ بارش باران و جاری شدن سیل در منطقه، باعث آشکارسازی گورهای بسیاری در این قسمت شد که حاوی مواد فرهنگی بسیاری بودند.

محمد خانی با ابراز تاسف از  شکسته شدن و جمع آوری این اشیا توسط افراد محلی ناآشنا و افراد ناشناس گفت: پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن، به منظور تعیین عرصه و مشخص کردن میزان پراکندگی گورها با هدف برنامه­‌ریزی برای حفاظت از محوطه، بررسی آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس­ سنجی در این محوطه را در دستور کار خود قرار داد.

او هدف از این بررسی‌ها و تعیین حدود پراکندگی گورها و وسعت گورستان را برنامه­‌ریزی برای حفاظت از این محوطه باستانی با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد.

این متخصص بررسی‌های آرکئوژئوفیزیکی گفت: نتایج اولیه پراکندگی وسیعی از گورها را مشخص کرد و در وسعت هشت هکتاری که تاکنون برداشت­‌های مغناطیس­ سنجی انجام شده، مکان بالغ بر پانصد گور باستانی شناسایی شد.

او با اشاره به انجام بررسی­‌های مغناطیسی با استفاده از دستگاه مغناطیس سنج سزیم – روبیدیم افزود: باستان­شناسان گروه باستان­شناسی محوطه میراث جهانی بم، بر اساس مطالعات اولیه سفال­‌های بدست آمده از گورهای باستانی اعتقاد دارند که این محوطه مربوط به دوره هخامنشی است ولی باستان­شناسان دیگری که در منطقه مشغول فعالیت و بررسی­‌های علمی هستند، اعتقاد به اشکانی بودن این گورها دارند.

این باستان شناس افزود: شناسایی دوره فرهنگی دقیق این گورها تنها با گمانه­‌زنی و کاوش و مطالعات تطبیقی در آینده امکان­پذیر است.

بررسی­‌های آرکئوژئوفیزیک در گورستان باستانی مهدی‌­آباد اولیا با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان­شناسی کشور انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز