خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری تیرآرت مطرح شد؛

گالری‌های تهران بعد از ۲۰ سال کنار هم جمع می‌شوند/تا رسیدن به یک آرت‌فر بین‌‌المللی راه زیادی داریم+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۷۶

در نشستِ تیرآرت گفته شد: پلت فرمِ تیرآرت در آینده گسترده‌تر خواهد شد و ما هفته‌ای را به نام «هفته هنر» تعریف خواهیم کرد؛ به نحوی که اگر کسی مایل باشد با هنر تجسمی ایران آشنا شود در این یک هفته، لوازمِ این آشنایی فراهم باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نخستین تیرآرت تهران با مشارکت ۱۰ گالری تهران ظهر امروز (دوشنبه ۴ تیرماه) در آواسنتر برگزار شد.

در ابتدای مراسم، هرمز همتیان (مدیر گالری زیرزمین دستان) گفت: رویداد تیرآرت پاسخ به نیازی بود که از مدت‌ها پیش احساس می‌شد. واقعیت امر این است که هنرمند، گالری‌دار، اثر هنری، مجموعه‌دار و زیرساخت‌هایی مثل موزه همه نقش مهمی در پیشبرد امر هنری در جامعه دارند و همه زنجیره‌وار مثل یک خانواده در کنار هم باید حضور داشته باشند. اما چیزی که در عالم واقعیت دیده می‌شد، این بود که این خانواده به اندازه کافی در کنار هم قرار نمی‌گرفت و این انسجام حس نمی‌شد.

او ادامه داد: این رویداد، فرصت خوبی است تا گالری‌ها در کنار هم باشند تا صحنه بزرگ‌تری را رقم بخورد. سابقاً رویدادهای مشابهی برگزار می‌شد که از بهترین‌های آن رویدادِ سالانه‌ی «هفتگاه» بود.

او همچنین گفت: تیرآرت گالری‌دارها را مجبور نمی‌کند که نوع خاصی از هنر را معرفی کند. بلکه آن‌ها را آزاد می‌گذارد تا خودشان در انتخاب آثار تصمیم بگیرند. گالری‌هایی که امروزه در تهران فعالیت می‌کنند در سطح خوبی هستند ولی متاسفانه توجهی از ناحیه‌ی بیرون دریافت نمی‌کنند.

در ادامه، مریم مجد (مدیر تیرآرت) درباره‌ی نحوه‌ی انتخابِ این ۱۰ گالری در تیرآرت گفت: تعداد گالری‌های خوب تهران بیش از تعدادی است که همه در این رویداد حضور پیدا کنند. بضاعت مالی ما به قدری نبود که بتوانیم همه گالری‌ها را در کنار هم داشته باشیم. در انتخاب گالری‌ها ما به تجربه‌های قبلی آن‌ها در رویدادهای مشابه نظر داشتیم. هدف ما در آینده این است که تعداد گالری‌هایِ این رویداد را افزایش دهیم.

او افزود: حداکثرِ هنرمندانی که هر گالری برای این رویداد معرفی کرده، هفت هنرمند است. تنها گالری دستان بود که بیش از هفت هنرمند را در این رویداد شرکت داد و آن هم به خاطر پروژه‌ای بودن آثارِ هنری‌شان بود. البته ممکن است هر هنرمند بیش از یک اثر هنری داشته باشد.

مجد همچنین درباره‌ی برنامه‌های جانبیِ این رویداد بیان کرد: در کنار نمایش آثار، ما یکسری نشست‌های آموزشی داریم که به همت بنیاد پژمان برگزار می‌شود. ما سعی داشتیم تمام نهادهای هنری معاصر ایران مثل گالری‌ها، مجموعه‌دارها، بنیادهای هنری و... در این رویداد حضور داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که چرا این رویداد یک آرت‌فر نیست، بیان داشت: تعداد گالری‌هایی که در آرت‌فر شرکت می‌کنند خیلی بیشتر است و ما امیدواریم سال آینده این رویداد تبدیل به یک آرت‌فر شود.

او درباره‌ی تمرکز این نمایشگاه بر هنر معاصر ایران متذکر شد: به جز گالری آب‌انبار که با اثری از سیراک ملکونیان به تیرآرت آمده، بقیه همه هنرمندان جوان را معرفی کرده‌اند. آثار به نمایش درآمده ترکیبی از عکس، مجسمه، نقاشی و هنر چیدمان است. گالری‌های محسن و ای‌جی با رسانه‌ی عکس آمده‌اند و گالری آران با یک چیدمان در این رویداد شرکت کرده است.

مجد با اشاره به برنامه‌های آتی تیرآرت گفت: در سال‌های آینده برای ارتقای سطح کیفی آثار ما فکر کردیم که یک هیات انتخاب که شامل کیوریتورها، موزه‌دارها و گالری‌دارهاست در نظر بگیریم که گالری‌دارهایی که می‌خواهند شرکت کنند براساس پروپوزالی که ارائه می‌دهند، انتخاب شوند نه فقط براساس هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند.

او در پایان اظهار کرد: وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در زمینه فرهنگی بسیار آدم فعالی است و اغلب گالری‌داران تهران را می‌شناسد. ایشان وقتی مطلع شدند که قرار است چنین رویدادی برگزار شود به ما اعلام کرد که اگر مهمان خارجی داشتیم، ایشان از ما حمایت خواهد کرد.

سپس، رزیتا شرف‌جهان (مدیر گالری طراحان آزاد) با اشاره به نمونه‌های پیشین چنین رویدادی اظهار داشت: اگر به گذشته نگاه کنیم رویدادهای مشابه تیرآرت، آرت اکسپویی است که تقریباً ۲۰ سال پیش، اولین نمونه آن برگزار شد. این رویداد در تالار وحدت و با نظارت و هماهنگی وزارت ارشاد انجام شد و گالری‌های زیادی در آن شرکت کردند ولی محدود به همان یک‌بار بود و دیگر برگزار نشد.

او اضافه کرد: طی این سال‌ها تلاش‌هایی صورت گرفت اما هر بار به دلایل مختلفی این تلاش‌ها به ثمر نرسید. ممکن است اِشِل این رویداد کوچک باشد اما بضاعت موجود همین است. در یک نگاه کلی بهتر است این رویداد شبیه یک آرت‌فر باشد و در حد یک رویداد بین‌المللی یا حداقل منطقه‌ای باشد. امیدواریم این نمایشگاه پیش‌زمینه‌ای برای رویدادهای بزرگ‌تر در آینده باشد.

شرف‌جهان با اشاره به کارکردِ چنین رویدادهایی متذکر شد: فکر می‌کنم فلسفه یک آرت‌فر این است که فرصتی فراهم می‌کند تا چندین گالری آثار خود را در یک محل جمع کنند و علاقه‌مندان بتوانند این آثار را به طور یکجا ببینند. همچنین در زمینه خرید آثار هنری هم می‌تواند به گالری‌ها کمک کند. گالری کارهایی به نمایش می‌گذارد که اگر همراه با فروش باشد برایش سودآور است و اگر هم به فروش نداشته باشد، تجربه ثابت کرده که حضور در چنین رویدادهایی در بلندمدت از نظر اقتصادی می‌تواند مفید باشد.

حامد سلطانی (مدیر آواسنتر) نیز گفت: آواسنتر با توجه به بستر تجاری‌ای که دارد، سعی می‌کنیم در جهت حمایت از بنیادهای مستقل هنری از آن استفاده کنیم. ما یکسری پروژه‌ برای خود تعریف کرده‌ایم تا به سراغ رویدادهایی که جریان‌ساز هستند برویم و گروه‌های متخصصی که در زمینه هنر فعالیت دارند را برای این کار انتخاب کنیم. ما تیرآرت به عنوان اولین برنامه‌ی خود انتخاب کردیم.

هم‌چنین حمیدرضا پژمان (مدیر بنیاد پژمان) با اشاره به اهمیت بخشِ آکادمیک گفت: بسیار مهم است که در کنار یک رویداد هنری بخش آکادمیک هم وجود داشته باشد. در تمام دنیا در کنار آرت‌فرهایی که برگزار می‌شود توجه به بخش آموزشی از بخش‌های مهم چنین رویدادهایی است و این باعث می‌شود تجربیات نسل‌های قبلی ببا جوان‌ها به اشتراک گذاشته شود. ما سعی داریم از مجموعه‌دارهای مختلف دعوت کنیم تا در برنامه‌هایی که به طور جانبی برگزار می‌شود؛ شرکت کنند و تجربیات خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

او ادامه داد: این پلت‌فرم گسترده‌تر خواهد شد و ما هفته‌ای را به نام «هفته هنر» تعریف خواهیم کرد؛ به نحوی که اگر کسی مایل باشد با هنر تجسمی ایران آشنا شود در این یک هفته، لوازمِ این آشنایی فراهم باشد. دقیقاً شبیهِ چیزی که در جشنواره فیلم فجر اتفاق می‌افتد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این رویداد هنری می‌توانند روزهای سه‌شنبه ۵ تیر و پنج‌‌شنبه ۷ تیر از ساعت ۱۴ تا ۲۰، جمعه ۸ تیر ساعت ۱۱ تا ۲۰ و شنبه ۹ تیر ساعت ۱۴ تا۲۱ به مجتمع آواسنتر در خیابان اقدسیه‌ مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز