خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

راه‌اندازی کمپین مسئولیت اجتماعی برای کودک‌آزاری/در خلال حوادث آزار کودکان، زندگی روزمره‌ را فراموش کردیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۳۴۰

علی منصوری با اشاره به راه‌اندازی یک کمپین مسئولیت اجتماعی در کنار اجرای تئاتری در مورد کودک‌آزاری می‌گوید: دغدغه مالی، تئاتر ما را از پرداختن به مسائل اجتماعی دور کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی منصوری، کارگردان «زخم‌های وحشتناک زمین بازی» که به موضوع کودک‌آزاری و خودزنی می‌پردازد، درباره ارتباط داستان این نمایش با مسائل روز ایران گفت: ما این متن را دو سال پیش هم اجرا کردیم اما در اجرای امسال، بیشتر سراغ بُعد روان‌شناسانه نمایشنامه رفتیم. برای اینکه دیدیم یکسری ابعاد و لایه‌های پنهانی در کار هست که نشان می‌دهد چرا دو آدم گاهی نمی‌توانند باهم رابطه سالم و معمولی داشته باشند. مواردی از قبیل کودک‌آزاری، یا مانند آن ازجمله اتفاقاتی هستند که روی کل زندگی یک آدم تاثیر می‌گذارند.

وی ادامه داد: ما در اجرای دوباره سعی کردیم این بخش‌ها را بیشتر از متن بیرون بکشیم و رویشان کار کنیم. در اجرای قبلی آنقدر تاکید روی ماجرای کودک‌آزاری یا خودزنی نکرده بودیم اما این بار دیدیم واقعا پرداخت به آن لازم است و از این زاویه‌دید متن را تحلیل کردیم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تئاتر اجتماعی چقدر می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، گفت: میزان این ارتباط بیشتر برمی‌گردد به هنرمندی آن هنرمند که این کار را می‌کند. هم می‌توان به‌صورت خیلی مستقیم و رو درباره مساله‌ای حرف زد و هم می‌توان ابعاد اتفاق فاجعه‌باری مانند کودک‌آزاری را به شکل هنرمندانه و دراماتیک روی صحنه نشان داد. به‌نظر من، هر دو راه درست است چه مستقیم بگویی و چه غیرمستقیم بخواهی اشاره کنی. به طورکلی فکر می‌کنم ضروری است که اثر هنری مربوط باشد به حال و هوای روز یک جامعه و باید دغدغه‌های هنرمندان را نشان دهد. 

منصوری ادامه داد: از زمانی که تمرین و دورخوانی‌ها را شروع کردیم تا همین دو سه روزه که به اجرای دوازدهم، سیزدهم رسیدیم چند مورد فجیع کودک‌آزاری خبری و مشخص شده است. یعنی اینطور نبود که این اتفاق اول بیفتد بعد ما بگوییم می‌خواهیم به خاطر برد تبلیغاتی که دارد، روی موج این قضیه سوار شویم. اما این کار در مورد کودک‌آزاری است و می‌خواهد بگوید وقتی بچه‌ای در هشت سالگی یا سنی پایین‌تر روح و روان و جسمش آزار ببیند، در بزرگسالی و میان‌سالی چه تاثیری رویش می‌گذارد و این آدم اصلا نمی‌تواند با کسی حتی ارتباط برقرار کند. 

کارگردان نمایش«زخم‌های وحشتناک زمین بازی» با اشاره به پرداخت این‌ مسائل در تئاتر، گفت: اگر ما خودمان را جزو کسانی می‌دانیم که در اطلاع‌رسانی به جامعه کمک می‌کنیم و هنرمند را کسی می‌دانیم که یکی از کارهایش اطلاع‌رسانی و آگاه کردن جامعه است، متوجه می‌شویم که در این سال‌ها کارمان را خیلی درست انجام نداده‌ایم. البته موانع بسیاری هم در این راه وجود دارد. 

منصوری ادامه داد: از زمان یونان باستان دغدغه‌های آن روزگار مردم در متن‌هایشان هست اما امروز به خاطر مسائل مالی و دغدغه‌های اقتصادی که تئاتر ما در این سال‌ها دچارش شده، هنرمند می‌خواهد به هر قیمتی سالن را پر کند و در نتیجه فقط به فروش فکر می‌کند. این امر ما را از راهی که باید برویم دور کرده است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و آگاهی دادن از طریق کار فرهنگی و اتفاق هنری مثل تئاتر که هنرمند بتواند در کنار جنبه‌های هنری مسئولیت اطلاع‌رسانی را هم به عهده بگیرد، گفت: ما برای اینکه این بخش را هم پوشش دهیم یک کمپین مسئولیت اجتماعی هم راه انداختیم. تاکنون دو تیزر ساخته و منتشر کرده‌ایم که در آنها دو سوال طرح شده؛ یکی درباره کودک‌آزاری و دیگری درباره خودزنی. 

منصوری با اشاره به فعالیت در زمینه کمپین مسئولیت اجتماعی فضای مجازی در کنار اجرای این نمایش، خاطرنشان کرد: در فاز بعدی قرار است با کارشناسان روان‌شناسی ویدئوهای کوتاهی را درباره کودک‌آزاری تهیه و منتشر کنیم. امیدوارم این ویدئوها دست به دست بگردند و مستقل از این تئاتر، اثرگذار باشند و همین یک دقیقه بتواند جرقه‌ای باشد و اطلاعاتی را به مخاطب برساند که به آنها احتیاج دارد.

منصوری وقوع چند مورد خیلی وخیم  و وحشتناک از کودک‌آزاری در مدت بسیار کوتاه پس از عید تا امروز را فاجعه خواند و گفت: در خلال اتفاقاتی مانند اینکه کسی که لب بچه‌اش را دوخته، به بچه‌اش تجاوز کرده یا با قمه کودکش را زده و... شکل آرام زندگی روزمره‌مان را انگار واقعا فراموش کردیم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به فرهنگ سکوت و لاپوشانی فجایعی از این دست، گفت: برخی در مواجهه با این آزارها می‌گویند بچه‌ها بزرگ می‌شوند و فراموش می‌کنند، اما بچه‌ها اصلا فراموش نمی‌کنند؛ بچه‌ها آسیب می‌بینند و این آسیب را یک عمر با خودشان یدک می‌کشند و در نهایت یا تبدیل به موجودی آزارگر می‌شوند یا انسانی می‌شوند که نمی‌تواند ساده‌ترین رابطه را با دیگران برقرار کنند.

منصوری اظهار امیدواری کرد با کارهای فرهنگی هنرمندان و حمایت‌های لازم، مردم نسبت به آسیب‌های اجتماعی مرتبط با کودکان آگاه‌تر شده و بدانند باید با این‌گونه مسائل چطور برخورد کنند. 

او همچنین با بیان اینکه «زخم‌های وحشتناک زمین بازی» علیرغم اینکه به مساله کودک‌آزاری و خودزنی می‌پردازد اما نمایش کاملا تلخی نیست، گفت: ما در این قصه زندگی دو آدم را می‌بینیم که عشقی از دوران کودکی دارند و در راه ابراز علاقه بهم فراز و نشیبی را طی می‌کنند؛ در کنار مرور رنج‌ها، نمایش در جاهایی اتفاقا خنده‌دار هست چراکه ژانر این اثر طنز تلخ است.

آیه کیان‌پور و محمد صدیق‌مهر دو بازیگر نمایش «زخم‌های وحشتناک زمین بازی» هستند که بر اساس متنی از راجیو جوزف و به کارگردانی علی منصوری در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته است.

تیزر مرتبط با کودک آزاری

 تیزر مرتبط با خودزنی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز