خبرگزاری کار ایران

سخنگوی نمایشگاه مطرح کرد:

17 غرفه یک روز تعطیل و 36 کتاب جمع‌آوری شد/بدون هیچ اغماضی با تخلفات برخورد می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۳۵۸

همایون امیرزاده گفت: مشکل ترخیص کتاب‌های افغانستان از گمرک با پیگیری دفتر مجامع و تشکل‌های وزارت ارشاد که مرجع رسمی صدور مجوز برای ورود کتاب به کشور است، حل شد و دوستان مجوزهای لازم را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون امیرزاده (سخنگوی نمایشگاه و رئیس کارگروه نظارت بر تخلفات نمایشگاه کتاب تهران) صبح امروز (18 اردیبهشت) در نشست خبری درباره آخرین آرای صادر شده برای ناشران متخلف گفت: خوشبختانه امسال هیچ مداخله‌ای از نهادهای بیرونی صورت نگرفته و اگر موارد جزئی‌ای هم وجود داشته؛ با تعاملی دوسویه برطرف شده است.

وی افزود: براساس آیین‌نامه بسیاری از کتاب‌های پیش از سال 91 با توصیه‌ای که انجام شد در غرفه‌ها عرضه نمی‌شوند. البته تلقی از این موضوع نباید حکم قضائی باشد و نگاه ما نگاه محتوایی نیست هرچند ممکن است بحث محتوایی نیز وجود داشته باشد. خوشبختانه امسال اگر در بحث محتوایی هم مساله‌ای وجود داشته؛ بدون دخالت خارجی و با فصل الخطاب قرار دادن روابط مجوز نشر و با تعامل؛ برطرف شده است.

امیرزاده تاکید کرد: البته باید درنظر داشته باشیم که کتاب تا زمانی که مجوز اعلام وصول نگرفته؛ امکان عرضه ندارد یعنی ممکن است کتابی از نظر محتوایی مشکل نداشته باشد ولی تنها اعلام وصول نشده است. در این میان احتمال دارد موارد اندکی هم بوده که ارائه فلان کتاب باعث ایجاد حساسیت می‌شده که با تعامل با ناشر این موارد انگشت‌شمار هم با محترم شمردن نگرانی طرف مقابل و بدون مداخله بیرونی و در فضای داخل نمایشگاه حل شده است. صاحب اصلی نمایشگاه و پاسخگو درباره آن؛ مجموعه دولت و ارشاد است و نظارت ما خوشبختانه به رسمیت شناخته شده است.

او درباره مشکل ترخیص کتاب‌های افغانستان از گمرک نیز بیان کرد: مشکل ترخیص کتاب‌های افغانستان از گمرک با پیگیری دفتر مجامع و تشکل‌های وزارت ارشاد که مرجع رسمی صدور مجوز برای ورود کتاب به کشور است، حل شد و دوستان مجوزهای لازم را دریافت کردند.

سخنگوی کارگروه نظارت بر تخلف نمایشگاه همچنین درباره آخرین آمار آرای صادر شده و گزارش تخلفات اظهار داشت: تا روز هفتم نمایشگاه 208 گزارش تخلف از بخش‌های مختلف به کارگروه رسید که همگی مورد ارزیابی و جمع‌بندی قرار گرفتند. از این گزارشات 99 مورد منجر به صدور رای شد که 46 رای آن اخطار کتبی، درج در پرونده و تعطیلی غرفه در نمایشگاه و محرومیت از حضور در نمایشگاه بین‌المللی و استانی سال بعد است. از این تعداد 43 مورد یک سال محرومیت و سه مورد به دلیل اینکه از ناشران تعلیقی بودند که تخلف مجدد داشتند و با دو سال محرومیت مواجه شدند. 17 مورد هم تعطیلی یک روزه غرفه داشتیم و 36 مورد هم جمع‌آوری کتاب، اخطار کتبی و درج در پرونده و اخذ تعهد.

امیرزاده افزود: پنج مورد از آرای صادر شده در این بخش مربوط به فروش کتاب‌های افست بدون مجوز بوده و 23 مورد به دلیل فروش کتابی خارج از موضوع سالن، 10 رای نیز در مورد تخلف فروش کالای غیر از کتاب در غرفه‌ها داشتیم و 16 مورد رای برای عدم رعایت سایر مقررات. نقد کردن بن‌کارت‌ها 6 رای و ارائه کتب ناشرین غیر 37 رای را به خود اختصاص دادند. احتمالا در روزهای آتی و تا پایان نمایشگاه این تعداد رای بالاتر هم برود.

این مدیر نمایشگاه مجدد یادآور شد: ما بدون هیچ اغماضی با متخلفات برخورد می‌کنیم و از صیانت از حقوق ناشران حرفه‌ای کوتاه نمی‌آییم و خط قرمز ما آیین‌نامه نمایشگاه است و تعارفی با هیچ مجموعه‌ای نداریم. حتی یک رای صادر شده نبوده که اجرایی نشود. حتی آرای تعلیق شده نیز به قوت خود باقی هستند و بخشی‌شان در همان نمایشگاه سال گذشته انجام شده.

امیرزاده اضافه کرد: اعضای هیات رسیدگی به تخلفات حقیقی و حقوقی هستند که البته عمدا حقوقی‌اند در کنار اینها مدیران هر بخش و سالن باید در جلسات حضور داشته باشند چنانکه مواردی برخلاف اینها باشد و گزارش شود، بررسی می‌کنیم. همکاران ما از صنف خودشان ناشر هستند و حالا با توجه به واسپاری‌ها در جایگاه مدیر نمایشگاه نیز قرار گرفته‌اند اما اگر تخلفی صورت بگیرد چه ناشر و چه مدیر کمیته و چه مدیر ارشاد مطابق با آیین‌نامه با او برخورد می‌کنیم. براساس آیین‌نامه اصلاح شده علاوه بر تخلفات ناشران به تخلفات مدیران و اشخاص و کمیته‌ها هم رسیدگی خواهیم کرد.

او متذکر شد: به‌صورت غیررسمی گزارشی از تخلفات مدیران یکی از کمیته‌ها به دست ما رسیده که در حال بررسی هستیم و چنانچه مستند شود، برخورد خواهیم داشت. البته ما هیچ علاقه‌ای به تعطیل کردن غرفه‌ها نداریم و ابتدا سعی می‌کنیم تخلف را با تذکر شفاهی و کتبی برطرف کنیم اگر اصلاح نشد رای صادر می‌شود. در این مسیر مدیر کمیته و ناشر هیچ تفاوتی ندارند. بیشترین آرای صادر شده برای بخش‌های عمومی دانشگاهی و کودک بوده و بخش بین‌الملل با کمترین رای یعنی دو سه رای کمترین تخلفات را داشته است.

امیرزاده در پایان درباره برخورد با پدیده قاچاق کتاب نیز گفت: این پدیده مذموم ازجمله تخلفاتی است که حتی در مورد تعلیق شدن آراء جای نگرفت. آرایی که مرتبط با قاچاق کتاب بود حتی تعلیق نشد و دو مورد از این تخلفات مستندسازی شده و چهارمورد دیگر نیز در حال مستندسازی هستند. این تخلف را علاوه بر برخورد آیین‌نامه‌ای به مراجع قضایی نیز ارجاع می‌دهیم. خوشبختانه ستاد صیانت از نشر با مجموعه قضائی و انتظامی ارتباط خوبی دارد و پایان سال گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر چهار معاون قوه قضائیه، رئیس پلیس امنیت و اماکن و نمایندگان اتحادیه برگزار شد و کارگروه ویژه شکل گرفت. ما در حال حاضر به دنبال محقق شدن مصوبات این جلسه هستیم. تقاضا داریم قاچاق کتاب یک جرم عمومی تلقی شود در حال حاضر این جرم به صورت خصوصی تلقی می‌شود که انگیزه پیگیری را از خیلی از ناشران گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز