خبرگزاری کار ایران

اجرای دوباره «مجلس قربانی سنمار» بهرام بیضایی/دقیقه ۹۰ مجوز دادند

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۳۱۵

شیما جوادپور با اشاره به حساسیت‌هایی که درباره نوشته‌های بهرام بیضایی وجود دارد، از دریافت مجوز اجرای «مجلس قربانی سنمار» در دقیقه ۹۰ خبر داد و گفت: نسبت به متن و زبان خاص اثر وفادار بودیم اما رویکرد این نمایش فیزیکال و مبتنی بر فرم و حرکت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی مکاریان، سهیل عرب، مارال ایزدبخش و فاطمه سعدی بازیگران نمایش «مجلس قربانی سنمار» هستند که براساس متنی از بهرام بیضایی و کارگردانی شیما جوادپور از ۱۶ فروردین در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است.

شیما جوادپور درباره اجرای این اثر گفت: «مجلس قربانی سنمار» دو سال پیش در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و در سه بخش کاندیدا بود و در بخش موسیقی جایزه هم گرفت اما فرصت اجرای عمومی پیدا نکرده بودیم. 

او با اشاره به اینکه دریافت مجوز اجرای عمومی اثر به سختی اتفاق افتاد، این موضوع را ناشی از حساسیت روی اجرای نمایشنامه‌های بهرام بیضایی خواند و گفت: اما به این دلیل که خود استاد بیضایی قبلا اجرای آثارش را برای بچه‌های دانشجو وتئاتر شهرستان بلامانع عنوان کرده بود ما توانستیم با رسم امانتداری نسبت به متن و رعایت مواردی که مدنظرشان بود، از ناشر اثر یعنی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان مجوز بگیریم. 

جوادپور تشریح کرد: خوشبختانه استاد بیضایی طبق دوراندیشی متنی در انتشارات روشنگران گذاشته بودند که به بچه‌های دانشجو و شهرستان اجازه اجرا می‌دهند. ما هم چون این کار را در شهرستان تولید کردیم، اجازه اجرا گرفتیم. بهرحال اجرای این متن سختی‌ها و پیچیدگی‌های خودش را داشت و به نوعی این اعطای مجوز در دقیقه نود برایمان محقق شد. 

کارگردان نمایش مجلس قربانی سنمار با بیان اینکه «چون این کار قبلا در جشنواره تئاتر فجر بازبینی و اجرا شده بود مشکلی در اجرا و اعطای مجوز در بازبینی پیش نیامد»، گفت: فرمت و شکل اجرایی ما خوشبختانه قابل دفاع بود.

جوادپور ادامه داد: رویکرد اجرایی جدیدی داشتیم و فضای تئاتر فیزیکال ایجاد کردیم. به‌طورکلی کار به نوعی از سطحی برخوردار است که نمی‌توانستند ایرادی به آن وارد کنند.

جوادپور با اشاره به اینکه با رسم امانتداری متن را کمی خلاصه کرده است، گفت: خط سیر کلی داستان را نگه داشتیم اما شیوه اجرایی تئاتر فیزیکال را براساس بازی‌های بدن محور بازیگران شکل دادیم.

این کارگردان همچنین اینکه کارگردان‌ها کمتر سراغ مجلس قربانی سنمار رفته‌اند را دلیل انتخاب این متن از آثار بهرام بیضایی برای اجرا عنوان کرد و گفت: من قبلا هم متن دیگری از بهرام بیضایی یعنی «هشتمین سفر سندباد» را کارگردانی کرده بودم؛ تاکنون متن‌هایی را از آقای بیضایی انتخاب کرده‌ام که یا کمتر کار شده و یا خود استاد آن را اجرا نکرده است. چون معتقدم آنها را که خودشان کار کرده حق مطلب ادا شده و کسی احتمالا دیگر نمی‌تواند چیزی بالاتر از آن سطحی که ارائه شده اجرا کند. بنابراین سراغ متنی رفتم که کمتر دیده و شناخته شده اما می‌تواند جذابیت زیادی برای مخاطب داشته باشد. بعد از این اجرا، «هشتمین سفر سندباد» هم تولید بعدی ما خواهد بود؛ که منتظر فرصت اجرایی برای آن هستیم. 

جوادپور همچنین با اشاره به ویژگی نمایشنامه‌های بهرام بیضایی، گفت: اصل در آثار استاد بیضایی به لحاظ تسلطی که روی ادبیات دارد استفاده از زبان آرکائیک است. ما سعی کردیم رسم امانتدرای را به‌جا بیاوریم و از آن حدود خارج نشویم. در نتیجه با لحاظ آن ادبیات و رویکرد به سمت کار فیزیکال رفتیم. اینطور نبوده که مثلا از متن زده باشیم و محتوا فدای فرم شده باشد. محتوا هم برایمان خیلی مهم بوده و سعی کردیم تا جای ممکن نسبت به متن وفادار باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز