خبرگزاری کار ایران

هجدهمین «آیین آواز» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۹۹۵

هجدهمین نشست آیین آواز شب گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آغازگر این نشست پخش کلیپی برگزیده از یک فیلم مستند نیمه‌بلند «کیان نی» درباره محمدعلی کیانی‌نژاد (میهمان ویژۀ هجدهمین آیین آواز) بود. فیلم را علی عرب خوانساری نوازنده 23 ساله نی درباره کیانی‌نژاد ساخته و مرور آثار خاطره‌انگیز و آلبوم‌های کیانی‌نژاد در کنار اشاراتی به زندگی‌نامه هنری ایشان حال و هوایی نوستالژیک را برای بینندگان رقم زد.

کیانی‌نژاد سپس با ارائه توضیحات علمی و دقیق درباره «تنفس در آواز ایرانی» در بخش مبحث فنی و تخصصی گفت: در این سال‌ها ریشه بسیاری از مشکلات آوازخوانی در نبود تنفس صحیح و علمی است. اینکه صدای یک نفر در نقطه بم درست است و وقتی به اوج خوانی می‌رسد صدای همان شخص، نازک و نامطبوع به گوش می‌رسد نیز علتش بیگانگی به مقوله تنفس است. باید در آموختن دقیق تنفس دقت کنیم تا بدین آسیب‌ها دچار نشویم. به جز همه اینها نیز باید در زمینه آواز و موسیقی، استعدادیابی کنیم، چراکه هر کس به صرف داشتن صدای خوب لزوماً نمی‌تواند خواننده خوبی بشود. آوازخوانی فاکتورهای زیادی دارد که فقط یکی از آنها داشتن صدای خوب و مطبوع است.

وی همچنین ضمن ارائه تعریف و توضیحات علمی از مقوله تنفس، در ادامه از اجرای عملی توضیحاتش نیز غافل نماند و به همراه عباس کرمی یکی از شاگردانش و همچنین علی شیرازی کارشناس مجری نشست، روی صحنه ارسباران، نمایش دقیق و مفصلی از نفس‌گیری علمی و نیز تمرینات لازم برای رسیدن به تنفس مطمئن و پایه‌ای اجرا کرد. این بخش با استقبال زیاد حاضران در سالن روبرو شد و چند تن از آنها نیز ابهامات و پرسش‌های خود را با استاد مدعو نشست در میان گذاشتند و کیانی‌نژاد نیز پاسخ لازم را ارائه کرد.

هجدهمین «آیین آواز» برگزار شد

در دیگر بخش‌های باقیمانده از نشست نوزدهم، چهار آواز به صورت مجزا اجرا شد. اجرای بهرام باجلان در مقام سه‌تارنواز و خواننده همراه در کنار شاگردش حمید لاجوردی در بیات اصفهان، آوازخوانی علی یوسف‌وند در دستگاه همایون به همراه نی علی عرب خوانساری، تار پوریا خاکپور و تمبک حمیدرضا سروری، اجرای آواز افشاری با صدای علی اصغر فروزان فر به همراه سه‌تار رضا گل محمدی و در نهایت اجرای آواز در دستگاه راست پنچگاه توسط غلامرضا رضایی به همراه تارنوازی هامان خلیلی سرپرست گروه برافشان از جمله این برنامه‌ها بود.

هجدهمین «آیین آواز» برگزار شد

محمد ملاآقایی، امیر مداح، علیرضا حاجی طالب، فاضل جمشیدی، علی انصاری، صادق چراغی، حسام صحرایی، منوچهر سهیلی، منصور رسولی، بیژن گودرزی، محمد قزلباش، محمد کاریزنوی، مجید پایدار، امیر متولی، سعید ناظمی، مجید حسینخانی، حمید عرب خوانساری، امیر شرفیان، احسان لیوانی، شیرین حیات‌بخش، محمود حشمت، مسعود عرب، مهیار سهیلی و علی اکبر کهربایی از جمله چهره‌های هنرمند و فرهیخته حاضر در این نشست بودند.

در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام کرد که نوزدهمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 8 اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز