خبرگزاری کار ایران

در مراسم تولد علی رفیعی مطرح شد؛

امروز کسانی هستند که دوروزه کارگردان و بازیگر می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۰۹۹

سالروز تولد ۷۹ سالگی علی رفیعی، کارگردان، بازیگر سینما، تلویزیون و تئا‌تر پنج شنبه ۲۱ دی ماه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، ستاره اسکندری، به نمایندگی از تمام نسل‌هایی که شاگرد علی رفیعی بودند متنی به شرح زیر را خواند:«دى ماه... بیست و دوم دى ماه.. سال ١٣١٧... شما به دنیا امدید تاهمین دنیا براى ما شکل دیگرى بر خود بگیرد قبل از انکه هیچ یک از ما پا بر ان گذاشته باشیم، در اصفهان بزرگ شدید و رفتید به سفر براى اموختن.. براى دیدن.. براى شنیدن، شناختن.. بازگشتید با کوله بار ِ سنگین ِ تجربه، بازگشتید با هیجانِ تقسیم ِ اموخته‌هایتان، ساختید... معمار شدید بر زمینِ نیمه سازِ تئا‌تر ِ این مرز و بوم... ساختید.. ستون از پى ستون.. سقف از پى سقف.. شما ساختید.. خسته نشدید.. زیبایى را فریاد زدید.. صحنه را فریاد زدید.. تئا‌تر را فریاد زدید.. این سال‌ها و سالن‌ها گواهِ انند که شما چگونه ساختید انچه را که باید، گواه ِ بودن شما هستند و رنج‌ها و غصه‌هایتان.. لبخند و خنده‌هایتان... دریاى ارامشتان... طوفان خشمتان...

این سال‌ها و سالن‌ها گواهِ انند که چه کسانى زیر نگاه ِ دقیق شما پیوستند به عرصه تئا‌تر، موج شدید از پى موج تا این دریا همچنان خروشان بماند که شما بیزارید از بى حرکتى.. که دستان شما در هوا مى رقصند تا یاس را کنار بزنند.. که چشمانتان غرق شادى مى شوند تا زیبایى خودش را در ایینه ببیند.. چه مبارکید بر ما و این سرزمین.. چه شاعرید که زندگى با تصاویرتان بر صحنه رنگِ دیگر مى گیرد... شما به دنیا امدید تا ما منظرى دیگر را تجربه کنیم و به جادویى ِ دیگرگونه مبتلا گردیم.. جادویى بزرگ‌تر از روزمرگىِ زندگى... مبتلایمان کردید اقاااا... تولدتان مبارک اقاى دکتر على رفیعى»

 علی رفیعی، پس از سپاسگذاری‌هایش از تمامی حاضران در این مراسم گفت: من خیلی برای  مشکل بازیگر در کشورمان رنج بردم، بخصوص در کشوری که ۱۵-۱۰ سال برای بازیگر شدن زمان نیاز است ولی امروزه کسانی هستند که دوروزه کارگردان و بازیگر می‌شوند.در طول این یک سالی که گذشت آثاری  فقط به دلیل نبود  بازیگر و  نابسامانی‌هایی که نسل جوان ما با آن درگیر است و  نتوانسته تکلیف خودش را روشن کند، متوقف شد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: من در آستانه۸۰ سالگی می‌خواهم کارهای بسیاری انجام بدهم ولی نه اینکه در حین کارم متوجه بشوم که تعدادی بازیگر، اشتباهی انتخاب شدند و بازیگری که با من قرار کار دارد همزمان در سه کار دیگر پنهانی هم حضور دارد.

 وی ادامه داد : من تصمیم گرفتم که یک گروهی بین۲۵_۲۰ نفر را دعوت به یک ورکشاپ کنم با این امیدواری که این تعداد ثابت، پایدار و مستعد برای پیشرفت بیشتر باقی بمانند. نه، نمایش نامه از میان نویسندگانی که سراغشان نرفتم یا کار‌هایش را اجرا کردم و یا آرزو داشتم آن متن را اجرا کنم، انتخاب کردم. من سالن‌های تئا‌تر را به خوبی می‌شناسم و قرار است برنامه نمایش‌ها متناسب با ابعاد و نیاز نمایش در برخی سالن‌ها تقسیم شود البته امیدوارم سالن‌های شهرزاد، تئاترشهر و ایرانشهر به سوپرمارکت تبدیل نشود همانطور که بزرگ‌ترین سال تئاتری ما اینگونه شده است.

وی ادامه داد: این کار یک رپرتوار است و افراد بر اساس نیاز تعداد بازیگران نمایش انتخاب می‌شوند و به طور مستمر با ما کار می‌کنند. من از یک دوست آلمانی‌ام که کار بدن را با بازیگر کار می‌کند دعوت کردم تا در این ورکشاپ یک ماهه همراه ما باشد و با این تعداد هنرمند کار کند.من از میان کسانی که به دلایلی به آن‌ها مراجعه نمی‌کنم می‌خواهم خودشان پیش قدم شده و متعهد بشوند که با ما کار کنند.

رفیعی افزود: این تاسف بار است که تئاترهای ما مکانی برای انبار کردن ندارند ولی ما باید با کمترین امکانات مکانی را در اختیار کسانی برای حفظ تجهیزات بگذاریم تا برای دوباره اجرای نمایش از آن‌ها استفاده کنیم چراکه؛ نمایش نباید بعد از یک بار اجرا بمیرد همانطور که در اروپا ما شاهد این اتفاق هستیم که برخی نمایش‌ها چندین بار اجرا می‌شوند.

 وی ادامه داد :من می‌خواهم این انرژی واپسین سال‌های زندگی‌ام را برای خودم، شما و حرفه تئاترمفید باشم. من کارهای کمی نسبت به سال‌هایی که ایران بودم بر صحنه بردم و تعداد کارهای بر صحنه نرفته من بیشتر از کارهای بر صحنه من است ولی دیگر نمی‌خواهم اینطور باشد. من از شما یاری، صبر و حوصله می‌خواهم تا این ارمغان را به نتیجه مطلوب برسانم.

مهدی سلطانی نیز  گفت: ما هنرمندان بیشتر از علی رفیعی از اینکه کارهایی که بر صحنه نبرده بیشتر از کارهایی است که بر صحنه برده غبطه می‌خوریم چراکه؛ نمی‌توانیم کارهایی که او اجرا می‌کند را با لذت ببینیم. علی رفیعی واقعا یک گل سرسبد است و ما باید لیاقت داشته باشیم تا فرصت کنیم با او کار کنیم.

 جواد طوسى نیز  اظهار کرد: علی رفیعی بدون اغراق، یک نمونه مثال زدنی از روشنفکر جامعه ایرانی است که دغدغه دارد و دغدغه‌هایش در آثارش به خوبی نمایان است. خالق این آثار بسیار بروز است و این مدرن بودن را بر اساس مخاطب امروز تعریف می‌کند به همین دلیل مخاطب امروز می‌تواند حضور پررنگ و مداوم داشته باشد. مخاطبانی که با واسطه با آثار این هنرمند ارتباط برقرار می‌کنند و نقش علی رفیعی در آثار را می‌بینند در حقیقت می‌توانند سیر انتقادی فرهنگی بعدی را به طور فردی به اجرا در بیاورند.من و بقیه هنرمندان به بضاعت خودمان در عرصه نمایش و بازیگری کمک خواهیم کرد.

مهرداد ضیایى نیز گفت امروز واقعا تولد ما است اینکه کسی متولد شد که ما را متولد کرد.من همیشه درباره خودم و خیلی دیگر از دوستان می‌گویم که اگر در کنار علی رفیعی نبودیم، به جایگاهی که الان هستیم نمی‌رسیدیم، من تا عمر دارم مدیون علی رفیعی هستم و نسل ما همیشه از او ممنون است.

در این مراسم افرادی همچون  مهدی سلطانی، مریم سعادت، سهیلا رضوی، مهرداد ضیایی، ستاره اسکندری، افسانه ماهیان، فروغ قجابگلو، هوشنگ قوانلو و بازیگران جوان نمایش های «یرما» و «خاطرات و کابوس های یک جامه دار»، جواد طوسی، پیمان شریعتی معاون اداره کل هنرهای نمایشی و رییس مجموعه تئاتر شهر، حمید پورآذری، اصغر دشتی، منوچهر شجاع، امیر اسمی، مجید توکلی و محمدرسول صادقی  حاضر بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز