خبرگزاری کار ایران

محمود اربابی مطرح کرد؛

دخالت نهادهای موازی در سینما یعنی اعمال فشار/هیات انتخاب وظیفه ندارد به کسانی که فیلمشان انتخاب نشده، توضیح بدهد

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۷۷۸

محمود اربابی معتقد است؛ انتخاب فیلم‌ها توسط هیات انتخاب نتیجه برایند آرای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر است نه نظر تک تک افراد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود اربابی که سال‌ها معاون نظارت و ارزشیابی در دولت‌های مختلف بوده است و هم‌اکنون نیز معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی است، با اشاره به نقش معاونت‌ها در نمایش یا عدم نمایش یک فیلم گفت: مدیرکل‌ها و معاونان نظارت و ارزشیابی شخصا در توقیف و نمایش فیلم‌ها نقشی ندارند و این شورای‌ها ارزیابی و نظارت هستند که تصمیم می‌گیرند کدام فیلم نمایش داده شده یا نمایش داده نشود.

 وی که شامگاه چهارشنبه ۲۰ دی ماه در برنامه شب‌های شفاهی حاضر شده بود، با تاکید بر نقش شرایط اجتماعی در اکران و نمایش یک فیلم گفت: مثلا در دوره‌ای فیلم آتشکار پروانه نمایش داشت اما شرایط اجتماعی به شکلی بود که من به عنوان مدیرکل از محسن امیریوسفی درخواست کردم فیلم با تاخیر اکران شود یا امسال اکران فیلم عصبانی نیستم همزمان شد با اتفاقاتی که در جامعه رخ داد، بنابراین امکان اکران وجود نداشت زیرا یا این تعبیر می‌شد که این فیلم در حال دامن زدن به مسائل است یا فیلم ضربه می‌خورد.

وی ادامه داد: اگر این تفکر جا بیفتد که همه سینما یک تیم هستند، نباید وقتی یک بازیکنی از زمین خارج می‌شود ناراحت شود و باید نفع ذینفعان را درنظر گرفت.

 وی با رد اعمال سلیقه در نمایش فیلم‌ها گفت: من با سه مدیر سینمایی کار کردم و اعتقاد ندارم که براساس سلیقه‌ها عمل می‌شود بلکه آنچه وجود دارد استنباط‌های متفاوت است و سلیقه فردی بسیار کمرنگ بوده است.

اربابی با اشاره به دخالت نهادهای مختلف ادامه داد: دخالت نهادی‌های مختلف وقتی مسیر حقوقی و قانونی را طی کند، امری درست و بر حق است اما اینکه یک فیلمی مسیر قانونی خود را طی کرده و پروانه گرفته است، دخالت بعدی تبدیل به اعمال فشار می‌شود.

اربابی که امسال عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بوده است؛ درباره عملکرد هیات انتخاب گفت: وقتی هیات انتخاب فیلم‌هایی را انتخاب می‌کند وظیفه ندارد به کسانی که فیلمشان انتخاب نشده است، توضیح بدهد که چرا آن آثار انتخاب نشده‌اند. انتخاب نکردن یک فیلم به معنی حذف آن فیلم نیست زیرا فیلم‌ها بسیار بهم نزدیک هستند و ما اصلا رتبه‌بندی نکردیم بلکه فقط از میان فیلم‌ها ۲۲ فیلم را انتخاب کردیم. اگر اجازه داشتیم فیلم‌های بیشتری را انتخاب کنیم قطعا تعداد فیلم‌ها بیشتر می‌شد.

وی ادامه داد: انتخاب فیلم‌ها توسط هیات انتخاب نتیجه برآیند هیات انتخاب است نه نظر تک تک افراد. ممکن است یک فیلمی از نظر یکی از اعضا خوب باشد و از نظر فرد دیگری خوب نباشد.

 وی با رد این مسئله که اگر هیات انتخاب دیگری فیلم‌ها را می‌دید؛ نظرات تغییر می‌کرد، افزود: اگر هر هیات انتخاب دیگری نیز امسال فعالیت می‌کرد حداقل ۱۵ فیلم از میان این فیلم‌هایی که انتخاب کردیم را انتخاب می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز