خبرگزاری کار ایران

بهروز افخمی:

مدارس سینمایی کارکرد ندارند/فقط۳۰ ثانیه برای جذب مخاطب فرصت داریم

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۱۲۴

افخمی می‌گوید: آن کسی که بلد نیست فیلم بسازد معتقد است فیلم من را ۲۰ سال دیگر می‌فهمند یا می‌گویند تماشاچی‌ها مبتذل شده‌اند و فیلم مبتذل می‌بینند.

 به گزارش ایلنا، بهروز افخمی در کارگاه فیلمنامه دوره راه‌نما که با نام «شهید مرتضی حسین‌پور» در حاشیه هشتمین جشنواره عمار، تسلط بر فن قصه‌گویی را از اصلی‌ترین شیوه‌های زنده ماندن اثر ذکر کرد و گفت: هارون‌الرشید چون نمی‌توانست بیشتر از چهار زن داشته باشد، هر شب یکی از زن‌هایش را می‌کشت اما شهرزاد تنها زنی بود که با قصه‌گویی برای خلیفه هر شب قصه را در نقطه‌ای حساس تمام می‌کرد، به طوری که خلیفه که خواب‌آلود شده بود نه می‌توانست از دنبال کردن داستان منصرف شود و نه می‌توانست ادامه آن را حدس بزند به همین دلیل شهرزاد را زنده نگه می‌داشت تا ادامه قصه را فردا شب برای او تعریف کند و اینگونه توانست هزار یک شب از خلیفه مهلت بگیرد.

وی افزود: گاهی ممکن است، فیلمنامه‌نویس هدف‌اش پول یا شهرت باشد اما برای رسیدن به هدف‌ا‌‍‌ش باید مخاطب را پای فیلم نگه دارد پس باید خوب قصه بگوید. یعنی «بعد چه شد» را در قصه‌اش لحاظ کند. اگر شما فن زنده ماندن قصه را بلد نباشید دیگر فرقی نمی‌کند هدف شما بیان یک ایده ذهنی باشد یا به تصویر کشیدن حقیقت چون در هر صورت شما به هدفتان نخواهید رسید.

افخمی اظهار داشت: ایجاد سئوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است ولی اصلا کار ساده‌ای نیست، چون ممکن است برخی از مخاطبان علاقه‌ای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیون‌ها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از ۳۰ ثانیه به شما وقت نمی‌دهند چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آن‌ها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می‌کنند.

کارگردان فیلم روباه افزود: خلق لحظه‌ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند اما به‌‌ همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت‌تر شده است؛ چرا که او گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می‌تواند شما را کنار بگذارد.

وی در ادامه به شرایط سهل الوصول و در عین حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند. زمان ما حجم کتاب‌ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود از یک قفسه با ده ردیف کتاب بیشتر نمی‌شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصرا در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برایتان خیلی راحت است اگر هم بلد نباشید با همین زبان فارسی ۱۰۰ برابر اطلاعاتی که زمان ما بود را می‌توانید به دست بیاورید.

افخمی با اشاره تسهیل شدن شرایط ساخت برای همگان بیان داشت: از نظر امکانات شرایط برای ساخت مهیا‌تر از قبل شده، برای همین هر کس می‌تواند فیلم بسازد و هر کسی می‌تواند از طریقی که خودش کشف کرده است مخاطب شما را بدزدد.

وی افزود: شما یا می‌توانید فیلم بسازید یا نمی‌توانید. اما آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوه‌ها توجیه می‌کند. مثلا می‌گوید فیلم من را ۲۰ سال دیگر می‌فهمند یا می‌گویند تماشاچی‌ها مبتذل شده‌اند و فیلم مبتذل می‌بینند.

کارگردان شوکران در خصوص شیوه‌های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد دیگر به درد نخواهد خورد چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی‌توانید تعقیب کنید چون شخصیت تازه‌ای هستید و با میلیون‌ها آدم دیگر فرق می‌کنید اگر در این زمینه حرف تازه‌ای داشته باشید معلوم می‌شود که این کاره هستید یا نیستید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز