خبرگزاری کار ایران

بهشتی خواستار توقف عملیات عمرانی در محدوده عرصه قلعه سموران شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۸۱۵

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگی طی نامه ای به محمدحسن طالبیان؛ معاون میراث فرهنگی خواستار توقف عملیات عمرانی در محدوده عرصه قلعه سموران شد.

به گزارش ایلنا، در این نامه آمده است: با توجه به بازدید کار‌شناسان پژوهشکده باستان‌شناسی از محوطه قلعه سموران جیرفت و پیرو بازدید‌های قبلی کار‌شناسان از محوطه فوق متأسفانه بهره بردار معدن بدون رعایت ضوابط عرصه اقدام به ساخت جاده در جبهه شرقی تا انتهای جبهه شمالی قلعه کرده است.

با توجه به اینکه ساخت اینجاده بنیان این اثر را تهدید می‌کند لذا خواهشمند است دستور فرمایید تا در اسرع وقت نسبت به توقف عملیات عمرانی در محدوده عرصه قلعه سموران اقدام لازم مبذول گردد.

بنابراین گزارش، ابراهیم شقاقی مدیر کل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در نامه‌ای خطاب به محمود وفایی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان کرمان ضمن ارسال نامه ریاست پژوهشگاه تأکید کرد: خواهشمند است دستور فرمایید بررسی و چنانچه اقدامان انجام شده بر خلاف تعهدات بهره بردار و مغایر با توافقات مقره بر اساس صورتجلسه تنظیمی فی مابین و آخرین نقشه و ضوابط مصوب عرصه و حریم محوطه تاریخی مذکور بوده است؛ اقدام قضایی لازم علیه متخلف یا متخلفین احتمالی معمول و گزارش کاملی از آخرین نتایج حاصله تهیه و به این دفتر ارسال کنند.

علی صدرایی باستان‌شناس و یکی از کار‌شناسان بررسی کنند ه وضعیت قلعه سموران در این زمینه می‌گوید: با عنایت به تخریب و تعدی یک معدن کار در سال گذشته در دماغه جنوبی این قلعه و مسائل و مشکلات عدیده در این بخش عمدا قسمت‌های از این آثار مورد تخریب قرار گرفته است.

به گفته وی این روند در حال حاضر در جبهه شرقی با ایجاد جاده به سمت شمال قلعه ادامه داشته و در عرصه بلافصل با ماشین آلات سنگین در زیر قلعه مشغول ایجاد اینجاده است.

 صدرایی با ابراز نگرانی از خسارات وارده به این اثر تارخی می‌افزاید: به رغم تهیه صورتجلسات و نقشه‌های ارایه شده و با توجه به بازدیدهای مکرر کار‌شناسان و متولیان میراث فرهنگی روند تخریب ادامه دارد.

این باستان‌شناس خواستار رسیدگی فوری به این موضوع و جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر تاریخی شد.

 قلعه سموران متعلق به دوران اسلامی درحدود ۶۰ کیلومتری شرق جیرفت در استان کرمان و بر فراز کوهی در سلسله جبال بارز واقع است. این قلعه از دیواره‌های بسیار عظیم پرتگاهی در اطراف خود تشکیل شده که عملا دسترسی به آن را در بخش‌هایی غیر ممکن می‌سازد. در قسمت­هایی که امکان نفوذ دشمن می‌­رفته دیوارهای بلندی ایجاد شده است.

طول بالای قلعه یک کیلومتر و عرض متوسط آن حدود ۱۵۰ متر است. آثار بناهای ویران قلعه با پی­های سنگی و آجری در ابعاد و قطر ۳ سانتی­م‌تر به فراوانی دیده می‌­شود. در ارتفاع ۲۰۰ متری بالای قلعه، دیوار سنگی دیگری با ملات آهک وجود دارد که دور تا دور قلعه احداث شده است.

چاه نسبتاً عمیق قلعه با گذشت قرن­های متمادی و و آسیب­های فراوان هنوز عمق خود را حفظ کرده و طرز سنگ چینی کناره­‌های آن بسیار جالب توجه است. بالای قلعه دو حوض قرار دارد که آب باران را جمع می‌­کرده است. حوض بزرگ ۲۰ متر طول و ۸ متر عرض و ۳ متر عمق دارد و چهار ستون سنگی در داخل آن قرار گرفته که روی آن را برای رفع آلودگی می‌­پوشانده­اند. دیواره آجری حوض با روکش ظریفی از ملات ساخته شده و حوض کوچک­‌تر هم در فاصله نزدیک و بالا‌تر از حوض اصلی قرار گرفته است.

ساختمان قلعه سموران به قرون اسلامی تعلق دارد و در دوران حکومت سلجوقیان قلعه مشهوری بوده است. قلعه سموران به علت استحکام و موقعیت طبیعی شباهت زیادی به قلعه­های اسماعیلیه دارد و شاید مدت‌ها مورد استفاده پیروان اسماعیلیه قرار گرفته بوده چون که گرو­ه­هایی از فرقه اسماعیلیه دارد و شاید مدت­‌ها مورد استفاده پیروان اسماعیلیه قرار گرفته بوده، چون که گروه‌هایی از فرقه اسماعیلیه در جبال بارز زندگی می‌­کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز