خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی خبر داد؛

بودجه ۴ میلیارد تومانی جشنواره تئاتر فجر/ مبلغ بودجه افزایش پیدا نکرد

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۵۵۴

مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) میزان بودجه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را ۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی شفیعی با حضور در غرفه خبرگزاری ایلنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، بودجه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر را که امسال به دبیری فرهاد مهندس‌پور برگزار می‌شود، چهار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم بودجه با سال گذشته تغییری نکرده است. این در حالی است که سال گذشته سیدرضا صالحی‌امیری گفته بود؛ بودجه جشنواره تئاتر فجر در دوره سی و ششم دو برابر می‌شود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: فجر هیچ وقت محدودیتی به لحاظ بودجه نداشته است. هرچند جشنواره تئاتر فجر و کلا جشنواره‌های تئاتر از آن رویدادهایی هستند که به لحاظ فرایند برگزاری هزینه‌بر هستند؛ باتوجه به اینکه وقتی در جشنواره تئاتر می‌خواهد اثری اجرا شود باید کلیه فرایند تولید در جشنواره رخ دهد و همه بازیگران و عوامل در جشنواره حضور داشته باشند و دکور و لباس همه چیز سر جای خودش باشد و با اجرای زنده مواجهید و به نوعی همه عوامل تولیدکننده باید در جشنواره حضور داشته باشند بنابراین هزینه‌هایش نسبت به جشنواره‌های دیگر قاعدتا بیشتر است و فرایندش این را تعریف کرده است.

او ادامه داد: اما یک سنت دیرینه به ما هم رسیده است که متاسفانه بودجه جشنواره‌های تئاتر همچون جشنواره تئاتر فجر به نسبت دیگر جشنواره‌ها همواره محدودتر بوده است اما با همه این حرف‌ها هیچ‌گاه ما محدودیتی برای تامین اعتبارات جشنواره فجر نداشتیم و خوشبختانه همیشه در سرفصل بوده است و دیر یا زود توانستیم این کار را انجام دهیم. در یکی دو سال اخیر هم که همیشه با اختتامیه جشنواره فجر همه تعهدات آن انجام شده است و امسال هم محدودیتی در این زمینه نداریم.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی یادآور شد: سال گذشته ما رقمی حدود 4 میلیارد تومان اعتبارمان برای جشنواره تئاتر فجر بوده که امسال هم بودجه همان حدود است که متناسب با برنامه‌ریزی‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

شفیعی با تشریح هزینه‌کرد این بودجه در جشنواره گفت: در جشنواره تئاتر فجر بیش از 40 درصد از اعتبارهای جشنواره یعنی بخش عمده آن به گروه‌ها و هزینه‌های تولید آنها اختصاص می‌یابد و حدود 15 درصد هزینه اسکان و تغزیه می‌شود. در حوزه بین‌الملل هم با توجه به فرایندی که قبلا گفتم، وقتی گروه‌های خارجی را دعوت می‌کنیم با دکور و عوامل و هرچه برای اجرایشان اهمیت دارد باید بیایند که آن هم هزینه‌های خاص خود را دارد که درصدی را به خود اختصاص می‌دهد. اما معمولا مشکل جدی در مورد بودجه نداشتیم و نخواهیم داشت.

این مدیر تئاتری همچنین در مورد فعالیت انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران و وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی گفت: فرایند موسسات تخصصی تئاتر و تعریف ظرفیت فعال شدن بخش خصوصی و غیردولتی در تئاتر عمرش به  سه چهار سال اخیر برمی‌گردد. اما این موضوع از آن ضرورت‌ها و مطالباتی بود که باید به آن می‌پرداختیم و توجه می‌شد و خوشبختانه امروز خروجی بسیار خوبی دارد. ما با تنوع مضامین و اجراها و دایره گسترده‌تر مخاطبان مواجهیم و نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که بهبود فرایند کسب و کار و اماکنی که مشغول فعالیت‌اند هم وظیفه فعالان این حوزه است و هم باید دولت به آن توجه کنند.

شفیعی با بیان اینکه تماشاخانه‌های خصوصی در چند سال اخیر در حال ارتقای خود بودند، گفت: رقابت و نگاه تخصصی و استاندارد به موضوعات و جلب رضایت مخاطب و گروه‌های نمایشی از آن پارامترهای مورد اهمیت است و در این سال‌ها هر تماشاخانه‌ای که به آن کم توجهی بوده، کمرنگ‌تر شده و مخاطب کمتری داشته است. تماشاخانه‌هایی که به تازگی به این عرصه پیوستند از استانداردهای بهتر و فضای مطلوبی برخوردارند. معتقدم این فرایند بازهم به سوی بهتر شدن پیش می‌رود. البته دولت باید نگاه حمایتی خود را از جنبه‌های مختلف داشته باشد. ما باید به سمت وضع قوانینی برویم که برای حضور بخش‌های اقتصادی و صنعتی و حمایت از فعالیت‌های هنری جذابیت ایجاد کند. یعنی به نوعی حمایت از برنامه‌های سالانه تماشاخانه‌ها را داشته باشیم.

او یادآور شد: تعریف یارانه برای مخاطب تئاتر در زمینه بلیت‌های تئاتر الان در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به هنرهای دیگر قرار دارد را هم همچنان هدفمند دنبال می‌کنیم. همه این موارد جزو برنامه‌هایی است که در سرفصل مرکز هنرهای نمایشی قرار داده‌ایم ولی متاسفانه ظرف یکی دو سال شاید با کمبودهای اعتبار تخصیصی مواجه بودیم که بخش‌های دیگر دولت هم درگیرش بودند. امیدوارم با مطلوب‌تر شدن وضعیت اعتباری و تخصیصی بتوانیم به سمت اجرای همه این برنامه‌ها پیش برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز